• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym

studenter klagar samtidigt som de ofta har senaste iphonen, ny liten laptop mm....
    lägger man bara pengarna på boende, mat litteratur, buss-kort och sådant klarar man sig ok 

• Anonym (S)
    hedersknyffel skrev 2013-01-03 20:59:55 följande:

Om man måste låna till sina utgifter så anser jag fortfarande att man är fattig, det finns väldigt få garantier för jobb och lånet skall betalas, med eller utan arbete. Hur vet du att du kan betala tillbaka?
    Fast att studera är ju ett val man gör i livet. Man "offrar" några års arbete på att istället plugga och förhoppningsvis få ett bättre jobb och få bättre betalt än utan studierna. Det är ju jättebra att det förmånliga csn-lånet finns så att alla kan plugga oavsett om föräldrarna har råd/lust att betala för en.

Är man fattig om man lånar pengar för att köpa ett hus också?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-03 21:22:33 följande:
    studenter klagar samtidigt som de ofta har senaste iphonen, ny liten laptop mm....
    lägger man bara pengarna på boende, mat litteratur, buss-kort och sådant klarar man sig ok 
    Jag i inlägg 160.
    Jag har ingen ny iphone, jag har en nokia från 2005(?) som jag fått av en kompis. Laptop har jag då jag måste ha dator i mitt skolarbete, men det är inget jag bara går och köper utan vidare. 
  • Mellamella

Nu tar jag förvisso bara bidragsdelen och den täcker nästan min del av hyran (har en sambo). Utöver det tar jag ut ca 3500:- i månaden från mitt sparkonto som jag sedan har till mat, mobilräkning, bensin och annat. Mitt busskort är mamma snäll och betalar åt mig. 
    Tycker jag har det helt okej ändå. Jag lever verkligen inte i lyx och jag måste hela tiden tänka på att vara sparsam, men det går ihop utan att jag behöver ha extrajobb och käka nudlar varenda dag. Det är dock tufft när man måste köpa böcker. Inför varje kurs så ska det köpas böcker för upp mot 2000 kronor och det känns. Det är även jobbigt när man får oförutsedda utgifter.
    Men som sagt, jag tycker jag har det ganska bra, främst för att jag är lyckligt lottad och slipper ta lån. Men allt handlar ju givetvis om vilka utgifter man har.  

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • nevermind

Jag håller med dig TS. Jag studerar och har en hyra på 4200+. Klarar mig hur bra som helst.

• Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 21:01:58 följande:
    Haha nej rik blir man inte Ja visst är litteraturen dyr, men om en termin blir på 2000 så skulle man ju klara det med då tex 3600 i månaden. Alla böcker måste ju inte köpas samtidigt.
    Jag tror till och med man kan kasta in en elräkning samt försäkring på den summan utan problem. 

Min el är inbakad i avgiften, så jag tänkte tyvärr inte på det, vilket jag kanske borde eftersom jag själv skrivit att jag menar "generellt" men ibland vurpar man. Men en elräkning skulle ändå inte krossa en ekonomiskt.
    Du räknar ju fortfarande inte med försäkringar, andra räkningar eller ens MAT liksom... tänk igenom det du skriver lite.
  • Anonym

Jag var student från och till under tolv år. Klarade mig utmärkt på studiemedel och sommarjobb/akassa (som jag kunde få två somrar pga att företaget jag var tjänstledig från sparkade halva sin personal). Jag reste en hel del men kunde ta billiga biljetter och ofta bo hos kompisar. Kurslitteraturen lånade jag mest på biblioteket och av andra på högre terminer. Jag dricker nästan ingen alkohol, vilket nog hjälpte också. Jag bodde först i korridor, sedan med pojkvän en period, sedan i egen hyreslägenhet. Jag kände mig aldrig fattig.

• Anonym
    Repan skrev 2013-01-03 20:33:22 följande:
    9000 i mån, utgifter månadsvis:

2900 hyra (etta, billig)
    1200 kr mat
    350 kr mobil
    300 kr bredband
    150 radiotjänst 
    100 kr hemförsäkring
    500 kr studentlitteratur, utan problem.
    100 kr kopiering, pennor, etc.
    400 kr busskort
    200 kr elräkning/gas

6200

Lägg på 1000 kr på hyran så är vi i 7200. Min etta var ändå ovanligt billig.

Saker man inte behöver men vill ha, ibland behöver:

100 kr spotify
    500kr kläder
    300 kr sparande
    50 kr tandförsäkring (skaffa en!)
    300 kr äta lunch ute ibland (läs 3 ggr i  månaden, byta ut en gång mot bio kanske etc)
    200 kr fika ute ibland (samma sak där)
    75 kr hyresgästföreningen

8725kr.

Med lite prioriteringar, typ inga kläder, kan man alltså lägga till ett gymkort för 250 kr / mån. Men ha inte sönder dina glasögon eller så. Du måste få laptopen i julklapp.

Det är alltså fullt möjligt att leva på studiemedel. Om man därtill vill gå ut o festa, röka, ha dyrare gymkort, ha fler aktiviteter utomhus så kräver det ett extrajobb. Livet så här blir relativt tråkigt i 5 år men det är ändå jäkligt nice att möjligheten finns såklart. Sen är 1200 kr per månad på mat inte jätterolig mat alla gånger, men den som KAN laga mat har det ju bra. Den som inte kan kommer äta grisiga halvfabrikat. ;)

Det kräver dock föräldrar som kan hjälpa till. Kanske för vinterjacka t.ex, eller med möbler. Du måste också ha sommarjobb och gärna extrajobb över jul, för att klara dig.

Bäst är det att vara sambo, hyran blir så mkt billigare. Att vara inneboende eller kombo är mycket bra alternativ rent ekonomiskt.

• Anonym (studenten)
    Anonym skrev 2013-01-03 21:36:02 följande:
    Du räknar ju fortfarande inte med försäkringar, andra räkningar eller ens MAT liksom... tänk igenom det du skriver lite.
    Om du läste det du citerade ser du att jag skrev att jag inte anser att det borde kasta kull budgeten om man lägger på elräkning(som jag har inbakad i min boendeavgift vilket jag nämnt och bett om ursäkt för att jag inte berättat typ tre gånger) och hemförsäkring. Jag har inga andra räkningar, jag kan ju inte ljuga om min ekonomi för att andra har räkningar hos tex ellos eller har tv:n på avbetalning eller hur?

Jag har skrivit flera gånger att 3600 räcker väl till mat och att jag inte äter för mer än 1600, kan gå lägre om det ska vara så. Och nej, jag är inte undernärd. När jag hade heltidslön åt jag för mer, men inte mer mat. Jag anpassar alltså vad jag äter efter plånboken, som jag antar att de flesta vettiga gör. 
  • frökenelisabeth

Många är nog lite bortskämda och tycker det är en självklarhet att ha råd med "allt" även när man studerar. Men annars så beror det ju mycket på vilka fasta utgifter man har. Ibland kanske det inte går att få tag på någon studentbostad, och man får bo dyrare. Man kanske har en familj, det kostar. Man kanske har lån sen innan, eller en bil, eller något annat som slukar pengar. 

sen får man ju inte studiemedel på sommaren, så om man inte hittar sommarjobb blir det förstås knapert. Då blir det runt 6700 i månaden om man slår ut det.

Själv levde jag gott som student, hade aldrig några problem att få pengarna att räcka.  

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?