• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 21:32:06 följande:
    Ok, kursböckernas prisutveckling specifikt kan jag inte svara om men KPI generellt har ökat mycket mer än studiemedlet.
    Jag gjorde en uträkning
    1986 var studielånet 31800 per år bidraget 2000 (totalt 33800 per år), och KPI var 2341

2012 är studielånet 6124, bidragsdelen 2796 (totalt 80280) KPI 4450
    Studiemedlena totalt har stigit 2,38 ggr
    KPI har stigit med 1,9 ggr
    Så vi hade det faktiskt sämre med pengar om man ser till KPI  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 21:36:32 följande:
    Det är en bra konst att kunna för de stunder då ekonomin tryter. Synd att inte flera kan det utan försätter sig i skuld istället.

Cool
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 21:45:03 följande:
    Katastrof.
    Så du kanske förstår att vi gamlingar tycker dagens studenter har det rätt bra faktiskt (inget som vi missunnar er, absolut, det är ju bra att det går i rätt riktning)
  • violatricolor
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:51:57 följande:
    Så du kanske förstår att vi gamlingar tycker dagens studenter har det rätt bra faktiskt (inget som vi missunnar er, absolut, det är ju bra att det går i rätt riktning)
    Nja, håller ju inte med om att det blivit så mycket bättre precis, även om bidragsdelen blivit något större.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 21:36:32 följande:
    Det är en bra konst att kunna för de stunder då ekonomin tryter. Synd att inte flera kan det utan försätter sig i skuld istället.
    En konst att låtsas som att man inte har inkomster i inläggen för att det ska se värre ut?
    Nja, inte riktigt va...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:48:57 följande:
    Jag gjorde en uträkning
    1986 var studielånet 31800 per år bidraget 2000 (totalt 33800 per år), och KPI var 2341

Dessutom så hade de med barn exakt lika mycket pengar att röra sig med som alla andra studenter. Det fanns inte tillstymmelse till extralån...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Åsa
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:48:57 följande:
    Jag gjorde en uträkning

Räknas hyrorna in i konsumentprisindex? Utan att ha statistik på saken har jag intrycket att de höjts mer än så, både vanliga hyror och studenthyror (utgår iofs från vad jag ser här då). 
    Skall väl sägas att bostadssituationen som sådan är ett problem. Det finns ju billiga hyror men de lägenheterna är mycket svåra att få.  
  • violatricolor
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 22:00:12 följande:
    Dessutom så hade de med barn exakt lika mycket pengar att röra sig med som alla andra studenter. Det fanns inte tillstymmelse till extralån...
    Fast 500 spänn eller vad det är idag är inte mycket extra...
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 21:55:43 följande:
    Nja, håller ju inte med om att det blivit så mycket bättre precis, även om bidragsdelen blivit något större.
    Och du var hur gammal då?

Och att KPI har höjts med 2,38 ggr och Studielånet höjts 2,38 ggr

Om man säger som så, hade studielånet följt KPI så hade det varit  7135 kr i månaden, dvs 1785 kronor mindre i månaden eller  20% lägre 

• sextiotalist
    Åsa skrev 2013-01-04 22:00:39 följande:
    Räknas hyrorna in i konsumentprisindex? Utan att ha statistik på saken har jag intrycket att de höjts mer än så, både vanliga hyror och studenthyror (utgår iofs från vad jag ser här då). 
    Skall väl sägas att bostadssituationen som sådan är ett problem. Det finns ju billiga hyror men de lägenheterna är mycket svåra att få.  
    Min hyra var ungefär halva studielånet ungefär
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?