• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • violatricolor

En sak som stör mig är att man måste har jobbat ett kalenderår för att få extra lån (som man kan få om man tidigare jobbat). Det hjälper inte om du jobbat ett år (eller drygt ett år) om det inte är ett kalender år. Jag jobbade exempelvis juni-augusti nästa år och kan inte få det lånet, som jag hade fått om jag jobbat januari-december.

• Regnig måndag
    violatricolor skrev 2013-01-04 22:01:59 följande:
    Fast 500 spänn eller vad det är idag är inte mycket extra...
    Tja, när mjölken tryter i kylen är det jävligt mycket pengar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2013-01-04 22:00:39 följande:
    Räknas hyrorna in i konsumentprisindex? Utan att ha statistik på saken har jag intrycket att de höjts mer än så, både vanliga hyror och studenthyror (utgår iofs från vad jag ser här då). 
    Skall väl sägas att bostadssituationen som sådan är ett problem. Det finns ju billiga hyror men de lägenheterna är mycket svåra att få.  
    Jag tror att hyrorna är med.

Men när jag läste, så bodde de flesta i korridor med delat kök, studentlägenheter fanns det väldigt få av. Jag bodde i en och den kostade ungefär halva studielånet 
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 22:06:42 följande:
    Vad spelar det för roll?
    Därför du skrev att du inte ansåg att det hade blivit bättre, då måste du ha vetat hur det var eller hur?
  • violatricolor
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 22:07:25 följande:
    Tja, när mjölken tryter i kylen är det jävligt mycket pengar.
    Absolut men det täcker ju inte precis kostnaden för ett barn, därmed inte sagt att det måste göra det.
  • sextiotalist
    violatricolor skrev 2013-01-04 22:05:28 följande:
    En sak som stör mig är att man måste har jobbat ett kalenderår för att få extra lån (som man kan få om man tidigare jobbat). Det hjälper inte om du jobbat ett år (eller drygt ett år) om det inte är ett kalender år. Jag jobbade exempelvis juni-augusti nästa år och kan inte få det lånet, som jag hade fått om jag jobbat januari-december.
    Det fanns inte förr alls, ytterligare en sak som blivit bättre, men borde kunna bli ännu bättre, den möjligheten fanns inte alls när jag pluggade
  • Anonym

Nu är det många år sen jag var student, och jag tog lån också, och kände mig inte ett dugg fattig! Visst kände jag att jag fick mer pengar när jag började jobba, men jag saknade verkligen ingenting och då är jag inte speciellt duktig på att hålla i pengarna!
     Vi gjorde ett utbyte med studenter i Riga, och när vi jämförde med dem så levde vi bättre än deras lärare! De var nästan chockade när de kom och hälsade på oss, frågade om vi var rika! Jag och min syster delade en lägenhet, med två stora rum och kök. De delade ett litet rum, och toalett delade de med 6 stycken andra.
     Det öppnade mina ögon för hur bra vi har det!

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 21:58:56 följande:
    En konst att låtsas som att man inte har inkomster i inläggen för att det ska se värre ut?
    Nja, inte riktigt va...

men vaddå LÅTSAS? verkligheten beskrev jag!
  • traveler
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 14:56:29 följande:
    Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?
    Jag har heller aldrig tyckt att studenter har det så himla knapert. Man måste ju förstå att vara student inte är ett jobb där man har lön. Tycker det fulla studiemedlet räcker för att man skall klara sig bra. Alla xtravaganza saker får ju vänta tills man har fått sitt jobb och tjänar sina egna pengar. Finns en massa billig mat man kan köpa. Böcker brukar också ordna sig på något sätt. Man behöver kanske inte köpa all kurslitteratur. En del kan man kanske låna och äldre studentkullar kan ju softast sälja sina vidare fast rabbatterat.

Nej jag tycker inte att det går någon större nöd på sveriges studenter. Anser inte att de har någon större anledning att gnälla faktiskt. Har själv varit student i 5 år med fullt studiemedel och då var det inte ens 9000. Jag upplevde aldrig att jag behövde snåla. Kunde till och med unna mig pizza då och då. Kan man knega vid sidan om så är det ju givetvis bra.  
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?