Inlägg från: Tjolanta |Visa alla inlägg
  • Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

MinFinaMinna skrev 2013-03-17 08:24:09 följande:
    Tjolanta: ja termos är guld värt :)

Jo jag har lärt mej det nu
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-17 22:07:47 följande:
    Men visst är inte NAN ha och nutramigen samma sak? Vi tänkte nämligen prova mjölkfritt till Albin och se om magen och prickarna lugnar sig! Tydligen kan bara ammande barn få hormonplitor så de Albin har är nått annat! Själv tycker jag att se inte är tvättmedel/sköljmedel eftersom han då borde ha samma prickar på hela kroppen men de sitter bara i ansiktet/hårbotten, axlar och bröst. Men BVC tycker att de verkar som tvättmedels allergi... Blir inte klok på alla prickar, magproblem och olika ersättningar!!:(

Nej de är INTE samma Alla mina 3 barn var full av prickar, hormonprickar! Vet inte om de kommer genom amning från mamman. De kan väl också få prickar om de skulle vara allergiska mot komjölk? Tror de sitter runt ansiktet då. Men visst hade han krånglig mage också? Har du testat mjölkfritt?
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-18 07:02:41 följande:
    Tjolanta: han har kolik så ja massa strul med magen:( nej vi har inte gjort de än. BVC och barnläkarna tyckte de var nästan onödigt eftersom han inte har några andra symtom (ekem eller utslag) plus att han går upp jätte fint i vikt. Men nu börjar vi få slut på idéer och nu när han ser ut som han gör så börjar man ju undra! Idag när jag vaknade så va han som torr i heeeeela pannan ner till ögonbrynen. Typ som torr vit skorv eller nått! Ser jätte knasigt ut!:( men ska som sagt ringa BVC idag och höra

Bra att ni kontaktar BVC Men ni skulle kanske testa mjölkfritt ändå? Det skadar ju inte att prova. Vår tjej blev bättre med nan ha men den är inte helt mjölkfri. Den innehåller laktos och mjölkproteinet är delvis nedbrutet. Nutramigen är helt mjölkfri. Vi märkte stor skillnad när vi började med nan. Men hon gick också upp fint i vikt ändå fast att hon hade ont i magen osv. innan.
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-18 07:46:48 följande:
    Vi har provat vanlig NAN men med den blev han hård i magen (bajja typ en gång om dagen) stånkade och gnällde efter maten och så fort de skulle ut minsta lilla prutt. Men nu med lemolac bajjar han fler gånger/dag + att gaserna kommer ut lättare. Men ja jag tror vi kommer prova iaf!

Lemolacen kunde inte vår tös äta :-/ fick ont i magen av den också. Hon bajjar också bara en gång om dagen. Oftast gör ersättningsbarn det.. Hoppas det löser sej för er i alla fall. Jobbigt när de små inte mår bra och verkar ha ont :-/
  • Tjolanta
    Mammatillfilur skrev 2013-03-18 08:05:36 följande:
    Frutess: hormonprickar kommer inte bara ifrån amningen utan uppkommer då mammas hormoner lämnar bebisens kropp. Det är då som bebisen immunförsvar och dess egna hormoner tar över. Prickar i samband med allergier och överkänslighet är vanligt men bebisar kan även få prickar vid virusinfektioner. Prova mjölkfritt...men inte Nutramigen då den smakar äckligt tycker de flesta bebisarna. Insistera att BVC låter er pröva Pepticade. Är det någon här som har erfarenhet av att ge smakisar från 4 månaders? Har någon kokat egen gröt till en sån liten? Hur göra på bästa sätt i så fall?

Vi ger vår 4-mån smakisar på fingret av maten vi äter. Är det nåt som inte passar att ge henne tinar jag upp kokt potatis eller morot från frysen och ger henne. Den ska vara väl mosat, nästan rinnande. Vi fick recept på egen gröt från BVC då man måste ha i lite extra järn i gröten.
  • Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-18 15:14:42 följande:
    Vad är skillnaden mellan NAN ha,lemolac och vanlig NAN då?

Skillnaden på Nan Ha och Nan pro är att i nan ha så är mjölkproteinet delvis brutits ner, så det ska minska risken för allergi mot mjölkproteinet. Lemolacen är en mildare form av Semper kommer inte ihåg nu vad det var.. Kanske att den var "surare"?..
  • Tjolanta
    CarolineL skrev 2013-03-19 14:33:18 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av Pepticade- komjölksfri ersättning? Min son fick en provbarhet idag, märkte ni någonskillnad i välbefinnande? Bur fort gick det? Min son äter var fjärde timma, tror ni man kan fortsätta med samma intervall? Jag skulle vilja kunna förberedanågra mål inför natten. Någon som vet hur? På burken stod ingenting om det.

Jag har ingen erfarenhet av pepticade men skulle nog koka vattnet innan och låta det svalna ordentligt innan jag förberedde nattmålen. Plus sterilisera nappflaskorna.
  • Tjolanta

Jag har också vällingdoseraren från Coop och jag håller den över flaskan och skakar ner pulvret. Skvätte också ur en del i början innan man kom på snitzen Men tycker ändå att den är väldigt....platt?... Skulle liksom varit mer tratt/skål formad!? Aja, den funkar i alla fall & var ju inte superduper dyr .

• Tjolanta
    Pixxi skrev 2013-03-25 15:42:36 följande:
    En fråga. Vi tänkte byta från medela calma flaskor till mam anti-kolik flaskor, då sonen verkar äta lugnare från den flaskan. Men vi har problem med att mam-flaskorna läcker ibland. Är det vi som gör nåt fel när vi skruvar ihop dom eller? Det läcker i den nedre skruvningen där man kan ta isär flaskan, och jag tror även underifrån. Dessutom verkar det som luftinsläppet i botten på en av flaskorna inte fungerar som den ska då sonen blir frustrerad efter ett tags sugande. Då får vi skruva isär och ihop flaskan igen för att släppa in luft så sonen kan äta vidare. Är det bara vi som upplever strul med flaskorna? Eller gör vi något fel?

ibland när jag har diskat flaskorna kommer det vatten in i hålen under flaskan och då kan det droppa ut lite så man tror att den läcker. Svårt att förklara
  • Tjolanta

Hej! Hoppas alla har haft en bra påsk med mycket god mat & gottis Nu har vi testat att ge LillDonnan nan pro istället för nan ha. Men det gick inte så bra. Blev gnällig och hård i magen .. Bytte tillbaka till ha och hon blev genast bra igen! Tänker nu fortsätta med ha! Hoppas det funkar bra för alla er andra med mat & så.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...