• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • thezizzler

Jag är i slutet av min graviditet just nu, första barnet, och kommer flaskmata för att jag kommer påbörja en medicinsk behandling ganska kort efter förlossningen. 

Folk som frågat mig hur jag ska göra (om jag ska amma eller flaskmata) har jag svarat rakt på sak. Ingen har direkt blivit provocerad av det utan har förstått ''anledningen'' varför jag inte kommer göra det  (även om en del höjt på ögonbrynen). Eller är det provocerande att flaskmata om det visar sig att man faktiskt kan amma? (Jag vet ju faktiskt inte om jag kan göra det ännu eftersom barnet inte är fött ännu) 

• Alby
    Tjolanta skrev 2013-01-11 07:50:57 följande:

Ja det är jätteskönt på nätterna Min man tog henne nån natt så att jag skulle få sova ut. Det var superskönt! Han tycker också det är mysigt att få mata då han aldrig fick det med de andra två. Fungerar nan bra? Tycker Semper skummar så mycket, men annars är vi nöjda
    Vi körde med semper innan, men det skummade precis som du med skriver, och min bebis fick ont i magen. Nan har funkat superbra i ca 9 veckor, men nu börjar hon få problem med förstoppning.
  • Alby

På dagen så äter min flicka varannan timme, bvc vill att det ska gå ca fyra timmar mellan varje mål.
    Men vill inte låta henne skrika i två timmar för att hon är hungrig. Någon som har varit i en liknande sits? 

• Alby
    Lollo81 skrev 2013-01-12 22:55:48 följande:
    jag flaskmatar också, började redan första dagarna då inte amningen kom igång. Pumpade ett tag men mina bröstvårtor läkte inte så övergick helt till flaskan.
    Vi började med Semper och för någon vecka sedan övergick vi delvis till NAN som verkar fungera bättre för lillens mage. Han äter 2-3 ggr Semper Lemolac per dag för att kunna bajsa sen äter han NAN efter det.
    När vi går ut så tar jag med en flaska uppkokat kallt vatten och i termos kokt varmt vatten, så blandar jag halva halva för att få rätt temp. Har funkat väldigt bra tycker jag, kör på samma sätt även hemma för att slippa kyla ner.
    Får man köra med både semper och nan? Läste nånstans att det inte är bra att byta ersättning. Men min flicka har ju som sagt problem med förstoppning, så en blandning kanske skulle passa henne också. Glad
    Det med termos och flaska är ju en bra ide, de få gånger jag har varit ute har jag tagit med tetrapack men nu när det är så kallt ute så blir det ju inte rumstemp. Jag går bara ut med promenader med lillan och till närmsta mataffär. Har direkt inte vågat vara ute mer i en timme för att jag har velat undvika att hon ska bli hungrig utomhus. Hade varit skönt att kunna gå på stan i lugn och ro med henne.
  • Tjolanta
    Alby skrev 2013-01-14 23:35:44 följande:
    Får man köra med både semper och nan? Läste nånstans att det inte är bra att byta ersättning. Men min flicka har ju som sagt problem med förstoppning, så en blandning kanske skulle passa henne också.  Det med termos och flaska är ju en bra ide, de få gånger jag har varit ute har jag tagit med tetrapack men nu när det är så kallt ute så blir det ju inte rumstemp. Jag går bara ut med promenader med lillan och till närmsta mataffär. Har direkt inte vågat vara ute mer i en timme för att jag har velat undvika att hon ska bli hungrig utomhus. Hade varit skönt att kunna gå på stan i lugn och ro med henne.

vår lilla på 2 mån (fyllde igår ) Håller sig mätt oftast i MER än 4 timmar! Ibland 6-7 :-O Äter runt 120-150ml åt gången... Kan prova att ge henne med mindre mellanrum ca 3-4 timmar men då äter hon typ 30-40ml sen släpper hon å gallskriker!! Rapar lite å är sen nöjd.. Eller kanske får hon magknip av semper? Verkar annars nöjd och glad
  • Alby

Tjolanta- det låter ju jättebra, min flicka skriker av hunger varannan timme men på natten kan hon hålla sig typ i fyra timmar. Skönt att du slipper sterilisera flaskorna så ofta, det känns som att det är det enda jag gör ibland. :) Min är 10 v och äter ca 60-120 per gång.

• Tjolanta

Varför ska man inte byta ersättning? Blev lite nyfiken Jo det är bra att hon håller sej ganska länge men blir orolig att hon inte får tillräckligt ändå Fast hon verkar nöjd och går upp i vikt Nätterna äter hon vid 1-2 sedan vid 6-7 tiden så man ska väl egentligen inte klaga.. Vissa nätter vaknar hon runt 4-5 å ska prata och ev bajsa Vem har lust att ligga och pladdra då liksom

• Tjolanta
    thezizzler skrev 2013-01-12 23:05:17 följande:
    Jag är i slutet av min graviditet just nu, första barnet, och kommer flaskmata för att jag kommer påbörja en medicinsk behandling ganska kort efter förlossningen.  Folk som frågat mig hur jag ska göra (om jag ska amma eller flaskmata) har jag svarat rakt på sak. Ingen har direkt blivit provocerad av det utan har förstått ''anledningen'' varför jag inte kommer göra det  (även om en del höjt på ögonbrynen). Eller är det provocerande att flaskmata om det visar sig att man faktiskt kan amma? (Jag vet ju faktiskt inte om jag kan göra det ännu eftersom barnet inte är fött ännu) 

Tänk att vissa förväntar sig att man både KAN och SKA amma.. Visst är bröstmjölk det bästa för sitt lilla barn men man måste själv må bra för att KUNNA vara en bra mamma. När amningen började strula för mig så sa BVC att sömn var viktigare än att sitta och pumpa ur var tredje timma. Jag tycker att det är positivt med flaskmatning då pappan kan mata också få lite egen mystid med den lilla. Tråkigt att inte kunna amma från start men självklart måste du ju få din behandling! Jag tycker att mammorna ska få välja själva om man ska amma eller inte. Men vissa GILLAR det INTE..
  • Ean

Här är en till flaskmatare!
    Sonen fick ersättning från första dagen för han var så stor när han föddes, han ammades två veckor sen sa jag stopp för jag fick sådan ångest av det och det ledde till en förlossningsdepp!

Så med dottern valde jag bort amningen från start, så hon är enbart flaskmatad :)

• bellan1981

Hej!

Här är en till som inte ammar . Min nu 6 veckor gamla son fick lågt blodsocker när han kom och stressen över att han inte fick i sig tillräckligt med mat när de väl tog bort sonden gjorde att vi tog beslutet att ge honom ersättning. Funkar hur bra som helst! Han får Semper och tycker att magen håller sig ok. Ger honom Sempers magdroppar också för att förebygga lite... Han äter i genomsnitt 900 ml per dygn uppdelat på 7-8 mål ungefär. Har också termos med varmt och kallt kokat vatten och tycker att det funkar bra. Även tetror i skötväskan om det skulle bli kris och panik . Använder MAMs flaskor eftersom det var de som vi använde på sjukan. 

Hur gör ni på nätterna? Har ni några bra tips för att underätta och slippa vakna till så mycket?  

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...