• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lollo81

Lemolac är Sempers mildare form av ersättning finns att köpa där vanlig semper ersättningen finns.
    Magdropparna är också Sempers och finns på apoteket, det innehåller goda bakterier för magen som jag förstod det.

• Mad ele ine

Vi gav sempers magdroppar och minifom till sonen i början men sen bytte vi ersättning från Semper till NAN 1 Pro istället. NAN är ofta mildare än Semper och Pro innehåller nyttiga bakterier. Då kunde vi sluta med både minifom och magdropparna.

• Tjolanta

Hörde att minifom inte är bra att ge. Tror tom att de ej rekommenderar dem i Norge. Sen är väl de mer för kolik och gaser? TROR jag.. Ja det är skönt att hon äter bättre nu BVC trodde inte att det var sempers ersättning hon fick ont av då hon ätit den hela tiden, så skulle det inte visa nåt nu. Troligtvis är det storasyster som har smittat med nåt magvirus hon hade förra veckan.

• annakarin75

Har hört att Miniform inte bevisat gör nytta, jämfört med Sempers magdroppar som verkligen innehåller bra grejer för tarmen (eller nåt sånt). Men för vissa funkar ju Miniform och då är det ju bra. Dessutom ska man väl ge Miniform före varje måltid? Magdropparna ska bara ges en gång om dagen. Skulle vara för omständligt att komma ihåg att ge före varje måltid. 

Våra magdroppar vette tusan om de gjorde från eller till, men jag fortsatte med de ändå. Ska sluta nu när flaskan är slut. Tror det står att de verkar på 5 dagar eller nåt sånt...tror jag att jag läste. 

• Tjolanta

Sempers magdroppar kunde man ta i övriga familjen också vid magsjuka. Det var tydligen jättebra sa BVC Men vet inte om de ska Va samma dos? Står just ingenting i bipacksedeln..

• slemtorsk i din bralla

jag flaskmatar min tös född 28 dec, men jag ammar henne lite oxå, det räcker bara inte till. hur gamla är era och hur mycket äter de? Jag blir så förundrad över hur mycket som går i den här lilla tösen, förstår att hon gick ner på enbart amnin för jag får ut max 40 ml på pump med båda brösten och hon vill ha 90 minst..nu hat hon gått upp till 120 vissa mål. vill inte övergöda henne men vill inte tvinga henne att vara hungrig heller.

• Tjolanta

Jag gör hellre iordning för mycket så man vet att hon blir nöjd. Gör 150ml, ibland äter hon allt ibland inte.. För det mesta äter hon upp så snart får vi nog öka till 180 vissa mål som morgon och kväll.. Under dagen äter hon ca 120.. Hon är född 14/11-12

• annakarin75

Det där är ju så olika, beroende på hur stora de är också ju. Sonen var liten när han föddes (18/10) och han följer sin kurva, men en av de nedre kurvorna. Han äter mellan 100 och 135 ml per mål. 

• slemtorsk i din bralla
    annakarin75 skrev 2013-01-21 13:55:06 följande:
    Det där är ju så olika, beroende på hur stora de är också ju. Sonen var liten när han föddes (18/10) och han följer sin kurva, men en av de nedre kurvorna. Han äter mellan 100 och 135 ml per mål. 
    hon föddes 2 veckor före bf efter att jag blivit igånsatt pga preeklampsi..vägde 3430 och var 49 cm men gick ner till 3110 de första tre dagarna pga min mjölk inte rann till.... nu har hon precis ätit 90 ml ersättning plus 40 ml utpumpad mjölk...mätt o belåten
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...