• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lollo81

Min lilla kille föddes 10 dagar innan BF, med planderad kejsarsnitt, då vägde han 2995g och 47cm, gick sedan ner till 2700g.

Nu är han ca 5500g och 59cm, äter var 3-4timme, 150ml och 180ml till natten
    Men som sagt innan så äter alla olika lite/mycket.

• Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-21 20:11:12 följande:
    Min lilla kille föddes 10 dagar innan BF, med planderad kejsarsnitt, då vägde han 2995g och 47cm, gick sedan ner till 2700g.

Nu är han ca 5500g och 59cm, äter var 3-4timme, 150ml och 180ml till natten
    Men som sagt innan så äter alla olika lite/mycket.
    glömde tillägga att han är född 12-11-16
  • MinFinaMinna

Hej på er!
    Min lilla flicka är 5 veckor gammal. Jag tycker amningen har varit krånglig sedan start. Jag ammar visserligen fortfarande, men får ofta lägga till ersättning. Märker att hon inte blir nöjd.
    De första dagarna fick jag amma henne typ varje timme och jag blev knäckt. Jag sa till min sambo att jag kommer bli knäpp om jag ska fortsätta så här. Tyckte det var oerhört jobbigt att vara så pass bunden.
    Började efter ca 2 veckor att ge ersättning innan läggdags. Oj, vilken skillnad det blev på sömnen. Hon sov ju från 23.30 till 05.00. Jag trodde inte att det var sant.
    Efter vissa amningstillfällen så bara skriker hon och jag märker att hon inte blir nöjd. Så några ggr om dagen får hon ersättning. Och jag och min sambo trivs med beslutet. Nu kan även sambon vara ensam med henne om jag vill gå en långpromenad med hunden tex.

Vi använder MAMs flaskor. Tycker dem är jättebra. En fråga - hur ofta steriliserar ni dem? Vi diskar dem efter varje användning. Har kokat dem ca 2 ggr sedan vi började använda dem. Men såg tipset om micron. Vad smidigt!

Vi använder NAN 1. Vi kokar upp vatten och har det i en termos. Men sen läste jag att om man hade kommunalt vatten så behövde man inte koka upp "det kalla" vattnet. Hur ska man göra där? Just nu har vi bara blandat i lite kallt vatten från kranen så att ersättningen fått rätt temp. Tips mottages gärna.
    Kan man köpa en sån där pulver doserare i en mataffär?
    Om vi behöver ge ersättning när vi är borta så kör vi med tetra. Tycker dem är smidigast.

Oj, detta blev långt! Hoppas jag kan få lite tips! :)

• straw2008

Vill bara tipsa er alla om att våga prova ge ersättning i annan temp än 37, eller vad det nu ska vara. Våra barn har gladeligen slukat kall ersättning en varm sommardag osv.

I kinamockaskogen.....
  • annakarin75

Ja, pulverdoserare finns i större mataffärer typ ICA Maxi. Sen finns det även på barnbutiker typ Babyproffsen, Babyland etc. 

Tillverkaren säger att man ska koka vattnet. Jag gör det bara för att vara på den säkra sidan även om vi har kommunalt vatten. Det är säkert ingen fara, men det är så lätt gjort. Jag kokar upp en kastrull om dagen och har i en tillsluten tillbringare i kylskåpet. Tar fram och häller i nappflaskan och mikrar till lagom värme och sen i med pulvret, skaka och klart att äta. 
    Tror de brukar råda att man ska koka vattnet tills barnet är 4 månader.

Jag har inte MAM-flaska, utan Meddelas Calma. Jag sköljer ur den efter varje användning och kokar den en gång om dagen. Har använt den flaskan i två omgångar nu (sonen är 3 månader), men nästa gång ska jag nog prova MAM. Från början valde vi Calma för att den efterliknar sättet barnet suger på bröstet och jag hade inte kommit igång med amningen så bra när vi började med flaska. Men nu ger vi bara ersättning så nästa gång ska jag prova MAM och hoppas att han tar den flaskan också.  

• MinFinaMinna

Jag tycker MAM är jättebra. Och vår flicka trivs med den.

Ok. Det är kanske smidigare att ha en kanna kokt vatten (avsvalnat) i kylen och sen micra när det är dags för mat?

• Lindsey Egot the only one

Vi fick tipset att blanda i en tsk eller två med messmör. Det minskade koliken som bebisar som flaskmatas kan få. Miniform och sempersdroppar är helt verkningslösa både på ammande barn och flaskbarn. Jag har ammat fyra barn och flaskmata ett barn och första som ammades och sista som flaskmatades har haft ont i magen och jag hade likväl kunnat gett dom vatten istället för miniform eller sempersdroppar. Men massmötet i ersättningen hjälpte.

• Tjolanta

Jag tar kallvatten ur kranen och mikrar.. Diskar flaskan efter varje matning och kokar dem någon gång i veckan. Har vanliga esska flaskor, men hon sullar så mycket med dem funderar på att prova en man flaska.

• Lindsey Egot the only one

Till bebisar under 3 månader ska man koka flaskorna varje dag. Efter tre månader en gång i veckan. Efter ett halvår gjorde vi det en gång i månaden och efter 1år har det hänt en gång om året.

Vi hade tre-fyra flaskor och kokade upp vatten som sedan stod i kylen. På kvällen gjorde vi två- tre kalla flaskor färdig blandad ersättning som vi bara tog ut och värmde 45 SEK i mikron. Så slapp man stå och blanda mitt i natten och man vet att det tar 45 SEK innan maten är klar. Vi hade en till natten och en till tidig morgon klar i kylen.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...