• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lindsey Egot the only one

Fast jag kan ju bara säga vad vi fått rekommenderat. Vi gav vid varje mål och han är idag en frisk 2,8 åring. Han bajsade var 7-10 dag. Det är inte ok med så länge mellan gångerna. Man ska ju även ge extra vatten.

• Alby

Min bebis har fått torsk i munnen och bvc sa att jag skulle pensla och mata med sked med vichy-vatten, är det inte salt i det?

• Tjolanta

Tror inte de får i sig så mycket av själva vattnet när man penslar på bara Det är nog ingen fara! Hoppas det hjälper dock. Torskmedicinen kan vara svindyr!

• Emiii
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-01-22 16:13:57 följande:
    Messmör innehåller SALT, det ska man INTE ge till barn under 1 år då deras njurar inte är tillräckligt utvecklade för att ta hand om saltet.

Jag fattar inte hur NÅGON läkare eller övrig sjukvårdspersonal kan rekomendera detta. Små små mängder av salt som intas regelbundet KAN leda till döden..........jag skulle aldrig våga experimentera med sånt
    Jag fick tips av BVC att ge 1-2 teskedar rapsolja i ersättningen, och det funkade galant :) I en vecka hade jag det i varje mål och nu ger jag rapsolja i maten morgon och kväll och nu håller den sig i schack!
  • Tjolanta
    LindaEfraim skrev 2013-01-22 19:30:17 följande:
    Fast jag kan ju bara säga vad vi fått rekommenderat. Vi gav vid varje mål och han är idag en frisk 2,8 åring. Han bajsade var 7-10 dag. Det är inte ok med så länge mellan gångerna. Man ska ju även ge extra vatten.

Nej, att det går så långt mellan bajseriet är ju inte heller bra. Stackars mage! Man vill ju så klart hjälpa på bästa sätt och då är alla tips välkomna!
  • Alby

Bvc sa att jag skulle mata med sked också ett par ggr om dagen så att vattnet stannar i munnen innan hon sväljer. Men jag ska bara pensla framöver, har hållt på sen i fredags och torsken är kvar så det blir nog den dyra medicinen ändå :)

• Tjej78
    Emiii skrev 2013-01-22 20:35:50 följande:
    Jag fick tips av BVC att ge 1-2 teskedar rapsolja i ersättningen, och det funkade galant :) I en vecka hade jag det i varje mål och nu ger jag rapsolja i maten morgon och kväll och nu håller den sig i schack!

Är det för att förhindra förstoppning som du ger rapsolja??
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-22 22:01:46 följande:

Ja han började bajsa klumpar och då sa BVC-sköterskan att jag kunde ge det. Jag fortsatte ge det i förebyggande syfte men det verkar som han blir lite kräkig av det så nu ger jag bara två ggr om dagen och det ser fortfarande bra ut :)
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-22 22:01:46 följande:

Det fungerar ungefär som en naturlig laktulos, som smörjer tarmarna.
  • Tjej78
    Emiii skrev 2013-01-22 22:25:35 följande:
    Ja han började bajsa klumpar och då sa BVC-sköterskan att jag kunde ge det. Jag fortsatte ge det i förebyggande syfte men det verkar som han blir lite kräkig av det så nu ger jag bara två ggr om dagen och det ser fortfarande bra ut :)

Ok, tack. Jag misstänker att dottern fått lite förstoppning, har precis börjat ge ersättning och hört att det kan hända. Avvaktar enda till annars test jag med rapsolja.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...