• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lollo81
    Alby skrev 2013-01-15 21:35:26 följande:
    Lollo82: min flicka har haft orken med magen i snart en vecka, och idag provade jag att köra med både lemolac och nan. Det resulterade i två bajsblöjor idag. Jag tror att det är tack vare lemolacen. Tusen tack för att du skrev om detta. :)
    Skönt att det funkade även för er! :) vi kör så fortfarande varje dag för att han skall kunna bajsa.
  • annakarin75
    Tjolanta skrev 2013-01-16 14:27:15 följande:

Jag provade också att pumpa.. Satt en HEL natt med ungen på ena armen och pumpade med andra typ varannan timma.. Tror inte att jag har grinat så mycket som jag gjorde då (förutom på min mormors begravning) Fy det var hemskt!! Usch vad skrämmande att vara ensam med en sån liten om sockret skulle krångla.. Jag fick göra extra glukosbelastning med mina två första graviditeter då min mamma har typ 2. Det visade inget som turva så med nr 3 behövde jag inte göra nån å de Va tur! Det är SÅ ÄCKLIGT Vi har tre "vanliga" esska flaskor, men har hört mycket bra om en flaska som påminner om när barnetsuger på bröstet.. Vad den nu heter?? Å självklart har vi vällingdoserare
    Menar du Calma?
    Den ska likna tekniken som barnet använder för att suga på bröstet. Vi har haft den sen oktober då sonen föddes. Amningen funkade inte så bra, han fixade inte det där med att suga på bröstet så bra, så han blev aldrig mätt och efter 8 veckor lade jag ner amningen helt.  Jag har inte provat nån annan flaska, men är väldigt nöjd med Calman. 
  • Karin 748

Hej, här är en till som inte kommer amma tvåan alls.  Men ni som har fler barn som inte ammat, hur gjorde ni på BB. Hade ni med er egna flaskor + ersättning eller fick ni där? 

• Lollo81
    Alby skrev 2013-01-15 09:20:29 följande:
    Tjolanta- det låter ju jättebra, min flicka skriker av hunger varannan timme men på natten kan hon hålla sig typ i fyra timmar. Skönt att du slipper sterilisera flaskorna så ofta, det känns som att det är det enda jag gör ibland. :) Min är 10 v och äter ca 60-120 per gång.
    Har du testat att höja mängden ersättning per gång för henne? jag ökade dosen lite varje gång för att se hur mycket han får i sig.. och nu är det som jag skrev innan 150ml men det kan ibland vara bara 100 också och då blir han hungrig snabbare.

Nu vet jag inte vad för flaska ni använder men kan tipsa om Mam flaskorna som kan steriliseras i micron på 3 min, finns beskrivning på baksidan av förpackningen hur man gör, väldigt smidigt tycker jag :)
  • Lollo81
    Clotilda skrev 2013-01-15 17:43:46 följande:
    Hej på er. Bra att jag hittade den här tråden. Jag behöver höra för- och nackdelar med amning från folk som inte bara ser ena sidan av myntet.

Ska ha barn nummer två i sommar och med första barnet ammade jag första veckan för att sedan successivt gå över till ersättning. Då ville jag ge råmjölken men hade sen planerat att lägga ner. Denna gång känner jag å ena sidan att jag helst skulle slippa amma alls. Det var inte min grej. Men jag kan inte riktigt ta ett beslut om det.

Har pratat med min MVC-sköterska men det är ju rätt vinklad info därifrån (hon håller med) vilket mest beror på att nästan all info om amning eller inte är så otroligt värderande. Vad händer med barnet om det inte får råmjölken? Klarar sig de barnen sämre? När det gäller allergi är det väl lång amning som ger bättre skydd och jag har ändå inte tänkt amma länge. Hur funkar det rent praktiskt på förlossningen (planerat kejsarsnitt) om jag väljer att inte amma alls?

Ber om ursäkt om ni tycker jag kapar tråden men jag behöver lite input.
    Hade också planerad kejsarsnitt och kom därför aldrig igång med amningen ordentligt. Pumpade i 3 veckor sen gav jag upp för hade såna sår på bröstet, sen kom produktionen aldrig riktigt igång heller och då pumpade jag varannan timme.

Jag vet inte hur det funkar på BB om du väljer bort amningen på en gång, jag försökte amma första dagen, det kom inget och då fick han dricka ur kopp och sedan övergick vi redan där till flaskan.
    De på BB sa redan där att det är mycket svårare att komma igång med amningen efter en kejsarsnitt.
  • Lollo81

Jag provade också att pumpa.. Satt en HEL natt med ungen på ena armen och pumpade med andra typ varannan timma.. Tror inte att jag har grinat så mycket som jag gjorde då (förutom på min mormors begravning) Fy det var hemskt!! Usch vad skrämmande att vara ensam med en sån liten om sockret skulle krångla.. Jag fick göra extra glukosbelastning med mina två första graviditeter då min mamma har typ 2. Det visade inget som turva så med nr 3 behövde jag inte göra nån å de Va tur! Det är SÅ ÄCKLIGT Vi har tre "vanliga" esska flaskor, men har hört mycket bra om en flaska som påminner om när barnetsuger på bröstet.. Vad den nu heter?? Å självklart har vi vällingdoserare
    Vi har haft den flaskan tror att det heter Medela, men så fort jag gick helt över till flaska så slutade jag med att ge den eftersom lillen spillde nästan allt bredvid, men det kanske funkar bättre för er :) Jag fick höra att de var bra att använda om man ammade samtidigt så att de lätt kunde ta bröstet också.

Nu kör vi med MAM flaskor har två st, tycker att de är väldigt praktiska när det gäller steriliseringen och napparna på de flaskorna tar min lillkille bäst emot :)

• Emiii

Ja pumpningen var inte det roligaste, jag var ju dock på neo så första två veckorna låg han i ett intensivvårdsrum med personal som kunde ta hand om honom dygnet runt och sen när han fick flytta in på vårt rum sista veckan var ju sambon med så han fick sonda på natten och jag pumpade för annars hade jag inte hunnit sova om jag skulle göra båda ;) så då gick det bra rent praktiskt förutom blodsockervärdena från helvetet!

Hade dock sjuuuuukt mycket mjölk så vi fick med oss ca 25 flaskor hem som de hade fryst så det räckte första tre veckorna :)

Ja vällingdoserare is the shit! Speciellt på natten haha "hmm.. hur många var jag på nu... 2? 3?" sånt slipper man tänka på när man är yr i nattmössan :D
  • Ean

Karin 748: bb står för ersättningen och flaskor, men man rekomenderar att man tar med de flaskor man ska använda hemma sen.

Vi hade med oss två av våra mam flaskor, sen blandade bb till och fixade resten.

• Karin 748

Tack för infon. Det låter bra, så jag vet hur jag ska gå till väga. :)

• Alby

Det här med att det ska gå 4 timmar mellan målen sa bvc att spädbarn må bäst utav att magen är tom när de äter. Men jag skulle aldrig låta min dotter skrika av hunger för att de ska gå 4 timmar. Ibland så får man lyssna på sitt eget förnuft. :) vi har 7 st mam-flaskor som vi är jättenöjda med, de är ju även så enkla att sterilisera. Från början hade vi Philips avent men de va jättekonstiga. Matade ni också med kopp i början? Det är så himla skönt att slippa den :)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...