Clotilda skrev 2013-01-15 17:43:46 följande:
Hej på er. Bra att jag hittade den här tråden. Jag behöver höra för- och nackdelar med amning från folk som inte bara ser ena sidan av myntet.
Ska ha barn nummer två i sommar och med första barnet ammade jag första veckan för att sedan successivt gå över till ersättning. Då ville jag ge råmjölken men hade sen planerat att lägga ner. Denna gång känner jag å ena sidan att jag helst skulle slippa amma alls. Det var inte min grej. Men jag kan inte riktigt ta ett beslut om det.
Har pratat med min MVC-sköterska men det är ju rätt vinklad info därifrån (hon håller med) vilket mest beror på att nästan all info om amning eller inte är så otroligt värderande. Vad händer med barnet om det inte får råmjölken? Klarar sig de barnen sämre? När det gäller allergi är det väl lång amning som ger bättre skydd och jag har ändå inte tänkt amma länge. Hur funkar det rent praktiskt på förlossningen (planerat kejsarsnitt) om jag väljer att inte amma alls?
Ber om ursäkt om ni tycker jag kapar tråden men jag behöver lite input.
Hade också planerad kejsarsnitt och kom därför aldrig igång med amningen ordentligt. Pumpade i 3 veckor sen gav jag upp för hade såna sår på bröstet, sen kom produktionen aldrig riktigt igång heller och då pumpade jag varannan timme.
Jag vet inte hur det funkar på BB om du väljer bort amningen på en gång, jag försökte amma första dagen, det kom inget och då fick han dricka ur kopp och sedan övergick vi redan där till flaskan.
De på BB sa redan där att det är mycket svårare att komma igång med amningen efter en kejsarsnitt.