• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjej78

Tack ni som svarat! Då vet jag att jag kan ta en vanlig burk av nått slag, diska och ha ersättningen i den. Ja, det är en vällingdoserare jag menar, visste inte att det hade så fint namn :) IHar läst mycket om MAMs flaskor och många, både vuxna och barn verka vara väldigt nöjda med dom så jag tar och köper dem sen när jag ska sluta amma. Ha en bra dag och trevlig helg!!

• Tjolanta

Igår åt vår lilla otroligt lite, mot vad hon brukar.. Men verkade nöjd och glad i alla fall... Hon brukar äta 120-150ml åt gången, men igår åt hon MAX 40! Tog flaskan i munnen och snuttade lite för att sedan släppa och gallskrika!! Skrek som om jag vet inte vad... Blev sedan nöjd och glad av napp :-/ Så höll hon på varje gång det var dags att äta.. Tillslut skrek hon bara hon fick syn på flaskan.. Åt sedan 120ml vid 4 i morse som om ingenting hade hänt :-S Är det fler som varit med om samma? KAN de äta SÅ lite nån dag om de äter bra övriga dagar? Vissa 2månaders bebisar sover hela nätter och det funkar ju bra.. På ett sätt var amningen bra då man inte stirrade sig blind på innehållet i "flaskan" för att se om de fått i sig allt eller någorlunda bra... Slår vad om att mina andra barn ammat dåligt nån dag bara att jag inte märkt det.. Eller kan det vara dags för en större napp på flaskan? Jag vet inte. ...

• annakarin75

De borde ju kunna äta mindre emellanåt, eftersom de äter jättemycket mer andra gånger? 
    Så länge det inte pågår så lång tid är det väl ok? 
    Kanske var nåt i magen eller nåt?
    Om hon nu börjat ät bra igen är det ju ingen fara. 

• Tjolanta

Jag hade nog varit mer orolig om hon verkade slö och så men nu är hon precis som vanligt i humöret..men man blir ju lite fundersam.. Tack för ditt svar i alla fall

• annakarin75

Ja, precis, det är humöret man ska titta på. Man ska nog inte stirra sig blind på matmängden jämt. 

• Tjolanta

Min lilla Böna fortsatte att äta dåligt under fredagen så jag fick ta kontakt med BVC. Fick råd på lemolac ersättning och sempers magdroppar. Vi gav henne dropparna igår morse och sedan åt hon som en HÄST under dagen hon brukar klara sej med 5-6 timmar emellan, igår gick det knappt tre Känns skönt! Vet inte om det berodde på dropparna eller om det gick över av sig själv. SÅ fort kan de väl inte verka? Nu sitter hon i babysittern och är supernöjd

• Lollo81
    Tjolanta skrev 2013-01-20 06:53:40 följande:
    Min lilla Böna fortsatte att äta dåligt under fredagen så jag fick ta kontakt med BVC. Fick råd på lemolac ersättning och sempers magdroppar. Vi gav henne dropparna igår morse och sedan åt hon som en HÄST under dagen hon brukar klara sej med 5-6 timmar emellan, igår gick det knappt tre Känns skönt! Vet inte om det berodde på dropparna eller om det gick över av sig själv. SÅ fort kan de väl inte verka? Nu sitter hon i babysittern och är supernöjd
    Åh vad skönt att hon äter mer nu! Vi kör också magdropparna, men för oss tog det några dagar innan det började verka, men man vet ju aldrig hur det är från person till person.

Fast min lillkille har också ätit lite dåligt sen igår, han får lemolac och magdroppar men äter inte som han brukar, humöret är på topp, det som oroade mig var att han sov bort nästan hela dagen igår, fick väcka honom för att ge mat, sov otroligt oroligt också, så jag använde pysventilen (inte roligt tycker jag inte), då bajsade han och kunde släppa ut luft och blev lugnare och gladare. Dock äter han fortfarande inte som han brukar
  • Tjolanta

Precis så var vår Böna också! Sov bort nästan hela tors-fre..Försökte väcka henne men då Skrek hon så fort hon fick syn på flaskan! Tuttade några tutt för att sedan släppa å gallskrika i bästa fall Usch.. men idag verkar hon vara som vanligt. Pepparpeppar... Inte roligt alls när de inte äter.. Då kanske de inte var dropparna som gjorde susen i alla fall?.. Hoppas din lilla snart blir pigg igen!

• Lollo81

Det kanske är något övergående då, får man hoppas! Nu äter han mer än er lilla ändå, som jag förstod så åt hon bara 40ml?, han äter iaf 90ml, men brukar äta 150 på dan och 180 till natten... så det är ju en minskning.

Skönt att hon är pigg nu! , det ända sättet du kan se om det är dropparna som hjälpte, är om du slutar ge dem och ser om det blir samma igen, men det känns ju också lite jobbigt när hon äntligen mår bra och äter som hon ska

• Tjej78

Lemolac och magdroppar? Vad är detta? Jag har sen innan gett dottern miniform, är det samma som magdroppar?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...