• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Clotilda

Hej på er. Bra att jag hittade den här tråden. Jag behöver höra för- och nackdelar med amning från folk som inte bara ser ena sidan av myntet.

Ska ha barn nummer två i sommar och med första barnet ammade jag första veckan för att sedan successivt gå över till ersättning. Då ville jag ge råmjölken men hade sen planerat att lägga ner. Denna gång känner jag å ena sidan att jag helst skulle slippa amma alls. Det var inte min grej. Men jag kan inte riktigt ta ett beslut om det.

Har pratat med min MVC-sköterska men det är ju rätt vinklad info därifrån (hon håller med) vilket mest beror på att nästan all info om amning eller inte är så otroligt värderande. Vad händer med barnet om det inte får råmjölken? Klarar sig de barnen sämre? När det gäller allergi är det väl lång amning som ger bättre skydd och jag har ändå inte tänkt amma länge. Hur funkar det rent praktiskt på förlossningen (planerat kejsarsnitt) om jag väljer att inte amma alls?

Ber om ursäkt om ni tycker jag kapar tråden men jag behöver lite input.

• Ean

Clotilda: min dotter mår hur bra som helst och jag har inte ammat henne alls.
    Hon ligger över kurvan och växer så det knakar :) hon är en nöjd och glad bebis på 6 månader som varken haft ont i magen eller strulat när det gäller flaskan.

Min tös fick sin första ersättning när hon var en timme gammal och de på bb var riktigt hjälpsamma och trevliga.
    Sen vet jag tyvärr inte om det funkar något annorlunda vid snitt men det kan jag inte tänka mig.
    Min bm berättade att det var smart att ta med den flaskan som man tänkte använda, och de diskar och fixar på bb.

• Tjolanta

Jag har ingen erfarenhet alls av ersättning direkt från start. Mina två första barn ammade jag helt från start då den första mjölken skulle vara SÅ BRA, men lik ändå har pojken allergier.. Ligger i generna på min sida tyvärr. Nu med nummer tre så funkade amningen som sagt inte alls efter ca 2v. började vi med ersättning. Tycker också att det är skönt med flaska På nätterna ger min make henne mat runt 1-2 då han ändå är vaken, sen äter hon inte förens tidig morgon och då går jag ändå upp för att väcka skolbarnen, dricka kaffe och äta frukost Lovely! VÄLKOMNAR ALLA TILL TRÅDEN

• Alby

Lollo82: min flicka har haft orken med magen i snart en vecka, och idag provade jag att köra med både lemolac och nan. Det resulterade i två bajsblöjor idag. Jag tror att det är tack vare lemolacen. Tusen tack för att du skrev om detta. :)

• Tjolanta
    Alby skrev 2013-01-14 23:31:03 följande:
    På dagen så äter min flicka varannan timme, bvc vill att det ska gå ca fyra timmar mellan varje mål. Men vill inte låta henne skrika i två timmar för att hon är hungrig. Någon som har varit i en liknande sits? 

Konstigt att bvc sa att det ska gå 4 timmar emellan? Annars brukar det ju vara "fri tillgång"? Det sa hon till oss i alla fall Klart att bebisen ska äta mer om den behöver!
  • Emiii

Här är en till som flaskmatar! Lillen kom 5 veckor tidigt så första tre veckorna pumpade jag och han fick bara bröstmjölk via sonden. När vi kom hem funkade det inte alls pga min diabetes och amningen (och pumpandet) gjorde mitt blodsocker helt galet så vågade inte vara ensam med lillen av risk för att jag skulle tuppa av.

Vi har kört med NAN 1 då det var det han fick någon enstaka gång på neo och det har funkat bra. Han blev dock hård i magen för två veckor sen. Då fick jag tips av BVC att ha lite rapsolja i maten och det har funkat kanon :) som sagt skönt att även pappa kan mata ibland när jag behöver äta eller att man kan få sova ut!

Inte så många som ifrågasatt, svärmor var lite på ett tag men min sambo sa ifrån på skarpen så sen har folk inte lagt sig i! Till saken hör att min sambo visste inte ens att alla inte kan amma... Så vi hade lite diskussioner redan under graviditeten om detta då jag visste att blodsockret kunde bli helt galet av amning. Men han fick i sig all råmjölk iaf och det var det viktigaste för mig och min sambo tycker också att flaskmatningen funkar bra nu!

Hur många flaskor har ni och vilket märke?

• Emiii
    Tjolanta skrev 2013-01-15 21:45:43 följande:

Konstigt att bvc sa att det ska gå 4 timmar emellan? Annars brukar det ju vara "fri tillgång"? Det sa hon till oss i alla fall Klart att bebisen ska äta mer om den behöver!
    Tycker också att det låter lite konstigt.. Här har de sagt att man ska köra fri tillgång, precis som med amning...
  • Tjolanta
    Emiii skrev 2013-01-16 12:56:32 följande:
    Här är en till som flaskmatar! Lillen kom 5 veckor tidigt så första tre veckorna pumpade jag och han fick bara bröstmjölk via sonden. När vi kom hem funkade det inte alls pga min diabetes och amningen (och pumpandet) gjorde mitt blodsocker helt galet så vågade inte vara ensam med lillen av risk för att jag skulle tuppa av. Vi har kört med NAN 1 då det var det han fick någon enstaka gång på neo och det har funkat bra. Han blev dock hård i magen för två veckor sen. Då fick jag tips av BVC att ha lite rapsolja i maten och det har funkat kanon :) som sagt skönt att även pappa kan mata ibland när jag behöver äta eller att man kan få sova ut! Inte så många som ifrågasatt, svärmor var lite på ett tag men min sambo sa ifrån på skarpen så sen har folk inte lagt sig i! Till saken hör att min sambo visste inte ens att alla inte kan amma... Så vi hade lite diskussioner redan under graviditeten om detta då jag visste att blodsockret kunde bli helt galet av amning. Men han fick i sig all råmjölk iaf och det var det viktigaste för mig och min sambo tycker också att flaskmatningen funkar bra nu! Hur många flaskor har ni och vilket märke?

Jag provade också att pumpa.. Satt en HEL natt med ungen på ena armen och pumpade med andra typ varannan timma.. Tror inte att jag har grinat så mycket som jag gjorde då (förutom på min mormors begravning) Fy det var hemskt!! Usch vad skrämmande att vara ensam med en sån liten om sockret skulle krångla.. Jag fick göra extra glukosbelastning med mina två första graviditeter då min mamma har typ 2. Det visade inget som turva så med nr 3 behövde jag inte göra nån å de Va tur! Det är SÅ ÄCKLIGT Vi har tre "vanliga" esska flaskor, men har hört mycket bra om en flaska som påminner om när barnetsuger på bröstet.. Vad den nu heter?? Å självklart har vi vällingdoserare
  • Lollo81
    Alby skrev 2013-01-14 23:35:44 följande:
    Får man köra med både semper och nan? Läste nånstans att det inte är bra att byta ersättning. Men min flicka har ju som sagt problem med förstoppning, så en blandning kanske skulle passa henne också. Glad
    Det med termos och flaska är ju en bra ide, de få gånger jag har varit ute har jag tagit med tetrapack men nu när det är så kallt ute så blir det ju inte rumstemp. Jag går bara ut med promenader med lillan och till närmsta mataffär. Har direkt inte vågat vara ute mer i en timme för att jag har velat undvika att hon ska bli hungrig utomhus. Hade varit skönt att kunna gå på stan i lugn och ro med henne.
    oj jag har inte hört eller läst något om att man inte skulle få blanda, men får kanske kolla upp det mer noggrant. Jag har blandat så här i ca tre veckor snart och än så länge funkar det bra och märker inget dåligt.

Det är lite mycket att ta med när man är ute, men kan rekommendera portionsflaska tror jag de kallas, det är 4 st små burkar som man kan skruva på varann, fyller på varje burk med det antal skedar pulver som han äter varje gång och sedan är det bara att hälla på vatten (varm och kallt) så har du rätt temp. på en gång :) så är du fri att åka iväg och kan blanda vart som egentligen om du har en liten termos :)
  • Lollo81
    Alby skrev 2013-01-14 23:31:03 följande:
    På dagen så äter min flicka varannan timme, bvc vill att det ska gå ca fyra timmar mellan varje mål.
    Men vill inte låta henne skrika i två timmar för att hon är hungrig. Någon som har varit i en liknande sits? 
    Det fick vi höra på BB när vi var på väg hem att vi skulle vänta 4 timmar emellan målen, frågade sedan detta på BVC och där sa de att vi skulle ge flaska när han ville ha, och trodde att de på BB sa så bara för att det inte skulle störa amningen eftersom jag i början försökte amma också.

Så nu äter han 150ml var tredje timme ung. ibland går det längre emellan och ibland kortare och till natten får han 180ml då håller han sig 4-5 timmar :)
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...