• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjej78

Hur gör ni när era barn sover? Väcker ni dom när dom ska äta eller låter ni dom sova tills dom vaknar av sig själv? Jag försöker få in rutin på när lilla loppan ska somna, vilket gärna ska vara runt 20 och då måste jag ju väcka henne ibland för att parera in dagens måltider så det sista blir vid 19.30. Är detta rätt/fel, bra/dåligt? Hur gör ni andra?

• slemtorsk i din bralla
    Tjej78 skrev 2013-01-29 13:15:02 följande:
    Hur gör ni när era barn sover? Väcker ni dom när dom ska äta eller låter ni dom sova tills dom vaknar av sig själv? Jag försöker få in rutin på när lilla loppan ska somna, vilket gärna ska vara runt 20 och då måste jag ju väcka henne ibland för att parera in dagens måltider så det sista blir vid 19.30. Är detta rätt/fel, bra/dåligt? Hur gör ni andra?
    eftersom min tös bara är en månad så låter jag henne styra så mycket det går. man ska inte inkräkta på deras biologiska klocka -eller vad man ska kalla det- förrän de blir lite äldre...tror runt 2 månader vad jag har läst
  • Emiii
    Lollo81 skrev 2013-01-29 09:53:09 följande:
    Tjolanta: min lillkille är 10 veckor, han äter 165ml (150ml) var tredje till fjärde timme, om han inte äter upp hela 165ml så blir han hungrig 2timmar senare igen. Till natten runt 23-24 får han 200ml (180ml) och sedan vid 4-5 på natten igen, sen återgår vi till 165ml (150ml).
    Vår kille är 9 veckor idag och vi gör alltid iordning 135 ml (120ml), ibland äter han allt och ibland kan han lämna 50 ml, lite olika. Han äter 6-7 ggr per dygn.
    BVC har sagt till oss att låta det gå högst 6 timmar på natten och 3-4 timmar dagtid mellan målen. Men vår pojke är född en månad tidigt så han har precis kommit över 4 kilo och har dessutom en ovanlig hormonbrist så vi väcker honom enligt de tiderna. Men nu är det väldigt sällan jag behöver väcka honom, han vaknar själv om man sover.

Hur gammal är hon? Har fått sagt till mig att när de är två-tre månader kan man försöka börja styra deras dygnsrytm lite, dvs försöka lägga mattiderna så de passar och försöka hålla de vakna en stund extra osv.

• Tjej78
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-01-29 13:35:05 följande:
    eftersom min tös bara är en månad så låter jag henne styra så mycket det går. man ska inte inkräkta på deras biologiska klocka -eller vad man ska kalla det- förrän de blir lite äldre...tror runt 2 månader vad jag har läst

Ok, min dotter blev ju 4 månader igår så då är det kanske ok att jag väcker henne.
  • Tjej78
    Emiii skrev 2013-01-29 13:35:51 följande:
    Vår kille är 9 veckor idag och vi gör alltid iordning 135 ml (120ml), ibland äter han allt och ibland kan han lämna 50 ml, lite olika. Han äter 6-7 ggr per dygn.
    BVC har sagt till oss att låta det gå högst 6 timmar på natten och 3-4 timmar dagtid mellan målen. Men vår pojke är född en månad tidigt så han har precis kommit över 4 kilo och har dessutom en ovanlig hormonbrist så vi väcker honom enligt de tiderna. Men nu är det väldigt sällan jag behöver väcka honom, han vaknar själv om man sover. Hur gammal är hon? Har fått sagt till mig att när de är två-tre månader kan man försöka börja styra deras dygnsrytm lite, dvs försöka lägga mattiderna så de passar och försöka hålla de vakna en stund extra osv.

Som jag skrev till slemtorsk så är men tjej 4 månader så då verkar det ok att styra lite :)
  • sigrid73

Ja hon sover 22-8 hon har alltid fått sagt till när hon vill ha mat. Jag har aldrig väckt henne. Och de tyckte inte min BVC sköterska att jag skulle göra så länge hon går upp i vikt. Och de har hon ju gjort. Hon är stor. :)

• Mpower79

Jag ammar inte, aldrig gjort och har inga planer på att börja - får jag vara med?

• Tjolanta

Hit till TRÅDEN är ALLA VÄLKOMNA Ju fler desto roligare. Undrar om min skrutt håller på att bli sjuk eller har en växtspurt? Har knappt ätit nåt alls idag... Fast man erbjudit mat vill hon inte ha! Äter lite för att sedan släppa och gallskrika.. Blir nöjd med napp.. Var så också för ett tag sedan och det gick över efter två dagar.. Då trodde vi det var nåt magvirus som storasyster haft. Hon har sovit mycket nu på kvällen.. Haft lite grönaktigt bajs för några dagar sedan, dreglar, har händerna i munnen jämt och ska tugga på ALLT! Men hon är väl för liten att känna av tandsprickning redan!? (2,5mån)... Vad kan det annars vara som gör att hon ej äter riktigt? BVC säger inte så mkt heller...

• Tjej78
    Tjolanta skrev 2013-01-29 18:40:33 följande:
    Hit till TRÅDEN är ALLA VÄLKOMNA Ju fler desto roligare. Undrar om min skrutt håller på att bli sjuk eller har en växtspurt? Har knappt ätit nåt alls idag... Fast man erbjudit mat vill hon inte ha! Äter lite för att sedan släppa och gallskrika.. Blir nöjd med napp.. Var så också för ett tag sedan och det gick över efter två dagar.. Då trodde vi det var nåt magvirus som storasyster haft. Hon har sovit mycket nu på kvällen.. Haft lite grönaktigt bajs för några dagar sedan, dreglar, har händerna i munnen jämt och ska tugga på ALLT! Men hon är väl för liten att känna av tandsprickning redan!? (2,5mån)... Vad kan det annars vara som gör att hon ej äter riktigt? BVC säger inte så mkt heller...

Känner igen det, så var min dotter också. Att hon dreglar och har händerna i munnen, annan färg på avföringen, börja också vid 2 1/2 månad. Vet inte vad det betyder men min tjej som nu blivit 4 månader dreglar fortfarande och har händerna och allt annat hon kan få tag på i munnen. Nu i efterhand gissar jag lite på att det betydde att hon var hungrig, det var då min mjölk börja sina men å andra sidan håller hon ju fortfarande på och nu är hon mätt och belåten med flaskan.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...