• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-25 09:20:49 följande:

Vi ger henne NAN 1. Hon har efter mitt inlägg bajsat men man såg att det var mycket hårdare konsistens än innan. Har fortsatt att ge henne 1 tsk olja i två av målen, ska jag ge henne mer?
    Jag körde på rätt hårt i början :P 1-2 tsk till varje mål i drygt en vecka. Sen minskade jag till två mål om dagen och nu har det kommit igång så pass bra att det räcker med en gång på morgonen :) Så du kan absolut ge mer!
  • Emiii
    Tjolanta skrev 2013-01-25 10:03:30 följande:
    Vi kör med vanliga esskaflaskor, men hon dräller så mycket med dem, så funderar på att testa mam Har era bebisar någon napp? Vi har silikonnappar men de "glider" ur så lätt! Antingen är hon så liten än eller så kanske latex "fastnar" bättre? Har inte för mej att storebrors napoar gled ur så lätt & lillasyster hade varken napp eller tumme
    Har du raka nappar eller med en lite böj? Vi har inte ens testat de raka, men plutten tar alla sorters nappar.. Vi har både latex, silikon och fyra olika märken :P han tar allihopa även om esskas är favoriten, och de har vi flest av  :) jag är lite napptokig haha... men har napp ganska mycket, BVC tror att han har sånt stort sugbehov för han sondmatades de första veckorna på neo och fick inte suga så mkt.
  • Tjolanta

Vi har provat de böjda också, de vägrar hon suga på De var inte goda nog :-P

• Emiii

Är det någon som ger NAN 1 HA? Vi började med det för någon dag sen rek. av BVC för han kräks så mycket. Ser ingen bättring än MEN shit vilka gaser han släpper! Och de luktar fruktansvärt.. Någon som upplevt samma?

• Lindsey Egot the only one

Emii

Barn som kräks har oftast omogen magmun som inte sluter tätt och dessa barn brukar sluta kräkas när de reser sig själva från krypande till stående. De flesta barn oavsett matningssätt har detta i olika former. Så länge de inte går ner i vikt är det inte farligt utan det är oftast överskottet som de kräks upp. Men ändå ska du INTE minska på ersättningen. Barnet ska äta tills det är nöjd.

• Emiii

Linda: Tack för ditt svar :)

Jo att magmunnen är slapp vet vi, han var fem veckor tidig så det är tydligen vanligare då.. Men han har en kortisolbrist så vi ger honom kortison 3 ggr per dag och vi vill minimera kräkningarna så mycket som möjligt så han inte kräks upp medicinen. Vi ger den alltid innan maten så det är när han spyr upp mycket som vi är rädda att medicinen åker med. Det är därför vi testar olika saker för att minska kräkningarna men verkar som inget hjälper mer än att ta det väldigt lugnt när han är nymatad, ligga på bröstet minst 10 min efter, inga blöjbyten osv.

Men det tar så lång tid innan magmunnen stängs alltså?

• slemtorsk i din bralla
    Emiii skrev 2013-01-26 10:22:21 följande:
    Är det någon som ger NAN 1 HA? Vi började med det för någon dag sen rek. av BVC för han kräks så mycket. Ser ingen bättring än MEN shit vilka gaser han släpper! Och de luktar fruktansvärt.. Någon som upplevt samma?
    det kan vara så att han helt enkelt äter för mycket. Det sa dem till mig på BVC med sonen. han hetsåt när han väl började äta från flaska och sen om det upp massor. Prova att ge mindre doser och oftare i stället, sen kan man byta napp i flaskan- det finns ju lite olika varianter av nappar beroende på vad för flaska man har. Jag bytte till en som var särskilt för ersättning, den som hade hängt med flaskan var från 0 månader men inte specifikt för ersättning.
    Nu när jag köpte flaskor till dottern så köpte jag MAM från 0 månader men även där märker jag att det ibland rinner för fort, hon hinner inte svälja och då "rinner det över":. hon kräks upp en del efter maten också men vi brukar försöka att rapa henne en eller ett par gånger under tiden vi matar, alltså inte en hel dos på en gång utan vi avbryter för rap minst en gång, då blir det mindre kräkningar även om dotter absolut inte kräks särskilt mycket, det kommer upp lite när hon rapar om hon inte blivit rapad i upprät läge.
  • slemtorsk i din bralla
    annakarin75 skrev 2013-01-26 11:39:55 följande:
    Kan hjälpa att ha barnet så upprätt det går också, inte liggande.
    japp.. det var precis vad de sa till mig med sonen, Huvudet skall alltid vara högre än kroppen när man matar och gärna en bra stund efteråt.

Men ofta när de kräks så är det så att de fått i sig för mycket mat, då kommer överskottet ut helt enkelt.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...