• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-01-30 11:59:11 följande:

Vi har kort samma ersättning hela tiden.. Mer att hon spänner hela sej.. Men i dag verkar hon piggare "pepparpeppar".. Sempers magdroppar har vi också men vet inte om de hjälper så mycket :-/
    Hon kanske har en mildare variant av mjölkproteinallergi? Testa Nan Ha Hypo Allergic och se om det gör nån skillnad.
  • Tjej78
    Airhostess skrev 2013-01-30 12:04:03 följande:
    Näe det tror jag inte. Hade i en matsked olja i min sons mat och inget hände.

Hmm, då är det kanske av en annan anledning.
  • Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-30 12:47:03 följande:
    min lillkille hade svårt att bajsa kom varannan var tredje dag, jag började
    sorry jag har en katt som går på tangentbordet också :)

iaf jag började med att ge honom varje morgon och kväll alltså ca (6-7 och 17-18) Sempers lemolac, däremellan får han NAN Pro, men inte den med bifidus. Nu bajsar han en gång om dagen, löst, behöver inte ta i och anstränga sig som innan, så för oss funkar den varianten.
  • Lollo81
    Madeleiiiine skrev 2013-01-30 11:15:05 följande:
    Fick en liten dotter för snart 3 veckor sedan som från start ratade bröstet. Så vi har fått gett henne ersättning från start så att säga och så kommer det nu förbli efter att ha pumpat, erbjudigt bröstet och ersättning ett tag men inga framsteg!

Nåja, sålänge hon är mätt och belåten så är jag också glad! =)

Vi ger henne babysemp 1 då dem hade det på BB och sen har vi bara fortsatt. Det har funkat bra tills nu, hon är så himla gasig i magen och hon verkar även ha blivigt hårdare i magen bara dem senaste 3 dagarna. Ger henne minifom och sempers magdroppar sen ett par dagar tillbaka, men dvet inte riktigt om det gett någon effekt.

Funderar på om man kanske ska pröva byta till NAN, eller om man kanske ska börja ge henne en flaska babysemp lemolac  morgon och kväll och sedan vanliga babysemp vid dem andra måltiderna. 

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? =) 
    Grattis till underverket! :)

Jag gör som du föreslog ger min lilkille, lemolac morgon och kväll, fast däremellan ger jag honon NAN Pro utan bifidus. Och för oss funkar detta bra :)
  • Emiii
    Tjej78 skrev 2013-01-30 11:12:37 följande:
    Behöver mer tips och råd :) Tjejen får 1 tsk olja i 3 av 5 måltider för att förhindra förstoppning. Hennes avföring har typ samma konsistens som spackel, lös men formbar. Däremot har hon pga detta (tror jag i alla fall) börjat kräkas mer än innan, ibland är det bara lite som kommer men det gör det hela tiden mellan måltiderna, inte bara direkt efter att hon ätit. Ibland, som i morse kom i princip hälften av frukosten upp, över mig, henne och soffan.....inte roligt alls :( Kan det vara oljan som gör detta? Några andra tips på vad jag kan ge henne?
    Så blev det för oss också efter ett tag. Fick tips av BVC att dra ner på det till 1 gång om dagen, sålänge magen fortsätter hålla sig. Körde så ett tag, kanske drygt en vecka men nu har vi plockat bort oljan helt :) Skulle han bli hård i magen igen är det ju bara börja igen!

Testa att dra ner på det till 1 gg om dagen, vänta några dagar och se hur det blir, kör på det drygt en vecka och testa sen att ta bort det helt. Så gjorde vi iaf!
  • Tjej78
    Lollo81 skrev 2013-01-30 12:49:46 följande:
    sorry jag har en katt som går på tangentbordet också :) iaf jag började med att ge honom varje morgon och kväll alltså ca (6-7 och 17-18) Sempers lemolac, däremellan får han NAN Pro, men inte den med bifidus. Nu bajsar han en gång om dagen, löst, behöver inte ta i och anstränga sig som innan, så för oss funkar den varianten.

Sempers lemolec, är det mat, tillägg eller droppar?
  • Tjej78
    Emiii skrev 2013-01-30 13:11:33 följande:
    Så blev det för oss också efter ett tag. Fick tips av BVC att dra ner på det till 1 gång om dagen, sålänge magen fortsätter hålla sig. Körde så ett tag, kanske drygt en vecka men nu har vi plockat bort oljan helt :) Skulle han bli hård i magen igen är det ju bara börja igen! Testa att dra ner på det till 1 gg om dagen, vänta några dagar och se hur det blir, kör på det drygt en vecka och testa sen att ta bort det helt. Så gjorde vi iaf!

Låter som om jag kan testa detta till att börja med eftersom jag redan ger olja. Kommer inte ge det på morgonen i alla fall, det är oftast då hon kräks jättemycket, precis som om magen inte tål det förrän hon varit vaken ett tag.
  • Lollo81
    Tjej78 skrev 2013-01-30 14:46:07 följande:

Sempers lemolec, är det mat, tillägg eller droppar?
    det är ersättning precis som beby semp, kan köpas på vanlig ica.
  • annas74

Hej, har en tjej som nu är 7 månader som fått flaska för att amningen inte fungerade. Mina tips är: Glad

- Vissa flaskor så stämmer inte måtten (har nämnts förr) så kolla dina flaskor!

- Var alltid noga med när ni måttar pulver, det ska vara "skrapade" mått, man ska inte "skaka" måtten för då packas pulvret ihop och bli för mycket

- Skaka inte flaskan. Här går man och köper speciella anti-kolik flaskor för att minimera hur mycket luft bebisarna sväljer, och så skakar man fram luft i flaskan istället... Rör istället runt lugnt med en gaffel eller liknande.

- Går alldeles utmärkt att blanda "kalla" flaskor och förvara i kylskåpet under natten. På Neo sparar de färdigblandad ersättning i 24 (!) timmar, har kört med max 12 timmar för att vara på säkra sidan. Och ALDRIG spara om den varit värmd.

- Testa och se om de gillar kall ersättning, min tjej föredrog det i somras och höstas innan det blev kallare, och även nu får den inte vara mer än pissljummen max...

- Semper magdroppar är bra, många "bra" bakterier som är nyttiga för magen

- Minifom kan absolut hjälpa om bebisen har mycket luft i magen. Blev rekommenderad av BVC att höja doseringen om det inte hjälpte, har vänner som blivit rekommenderade att trappa upp till 40 droppar innan maten, tydligen svårt att "överdosera". Själv sprutade jag bara in en slurk direkt från flaskan. Köpte en liten och sen en stor som jag bara fyllde på den lilla med.

- Rapsolja i nattflaskorna hjälpte till att hålla magen i schack så hon inte blev förstoppad

- Har använt Dr Browns flaskor, mycket bra men man blir sjukt trött på att rengöra dem... 

- Har aldrig väckt henne för att ge mat, små bebisar behöver sin sömn, det är ju då de ska bearbeta allt nytt och kroppen/hjärnan jobbar för fullt, tror inte det är bra att avbryta det

• Tjolanta
    Airhostess skrev 2013-01-30 12:06:23 följande:
    Hon kanske har en mildare variant av mjölkproteinallergi? Testa Nan Ha Hypo Allergic och se om det gör nån skillnad.

Om det nu skulle vara överkänslighet, borde hon väl "krångla" varje dag? Vad har man för symptom då?.. Men testa kan man ju alltid göra
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...