• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • bennysson

Jag vill inte skrämma upp någon. Man har ju inte direkt ngt val än att välja det som finns på marknaden när man flaskmatar. Men tycker att det är intressant varför det inte finns hårdare regler för sånt här.

• Tjolanta

Min snutta ligger också å pickar på mej för att leta snutt Slickar och har sej på tröjan! Känns lugnande då vi haft babysemp från början, men GIFT i maten! :-O Hoppas det blir hårdare regler för det... Nu när lillan ska matas så verkar det vara mest mamman som duger! Har blivit jättemammig! Men så är hon ju snart 3 månader och den åldern är ju känd för lite av varje

• Lindsey Egot the only one

Min son är 2 år och 9 månader och han har överlevt gifterna. Sedan innehåller bröstmjölk också gifter. Sådant som kvinnorna stoppar i sig under dagen. Och ja mat som vi äter kan också inne tungmetaller tex fisk, när vi kokar i kastrull/stekpanna frisätts metaller från dom in i maten.

• Tjolanta
    Tjej78 skrev 2013-01-26 19:32:30 följande:
    Jag helamma i 3 1/2 månad, delamma efter det i 2 veckor för att gå över helt till ersättning för 48 timmar sen. Tyckte det var helt ok, trappa ner det under de två veckorna och kände igår inget av det. Märkte dock nu att jag har små knutor i båda brösten, värst i det högra. Misstänker att det är detta som kan bli början till mjölkstockning, eller? Hur gör man nu? Någon som vet eller har några tips?

Prova att duscha varmt över det bröstet och massera lite Har funkat för mej. Passa bara så du inte får feber eller förkylningssymptom.
  • annakarin75

Jag hade en liten knöl, men det var bara en mjölkcysta eller vad det hette. Den försvann efter ett par veckor. Det var inte mjölkstockning. 

Om man har knölar ska man inte massera sade Amningscentrum, men varje person gör det man tycker fungerar. 

Jag tog kontakt med Amningscentrum som gjorde ett ultraljud och såg efter vad det var.  

• bennysson
    LindaEfraim skrev 2013-01-27 08:54:53 följande:
    Min son är 2 år och 9 månader och han har överlevt gifterna. Sedan innehåller bröstmjölk också gifter. Sådant som kvinnorna stoppar i sig under dagen. Och ja mat som vi äter kan också inne tungmetaller tex fisk, när vi kokar i kastrull/stekpanna frisätts metaller från dom in i maten.

Absolut min femårig mår också prima.. Uppfödd på NAN och gröt mm... Men ändå. Kan man undvika det värsta såhär man ju det med nästa ...
  • Tjolanta
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-01-26 14:55:46 följande:
    Det lilla jag ammade är nu strypt. Var hos läkaren i går för mitt höga blodtryck som inte gått ned sedan min havandeskapsförgiftning och nu ska jag få en starkare medicin som man inte får amma med. Jag är lite kluven, för amningen har blivit en mysig stund, nu ammar jag inte så mycket men på natten när hon vaknar har det blivit en stund, hon håller sig lugn då medan jag fixar en flaska (har grejer vid sängen, termos med vatten o pulver o ren flaska) men jag har ju inte så mycket mjölk så hon blir aldrig mätt på det... och läkaren poängterade att det nu mera finns sååå bra ersättningar och att de som tillhör min generation (70-talet) är väldigt få ammade och vi blev ju rätt okej trots det Kändes dock väldigt bra att läkaren först o främst var väldigt försiktig när han lade fram förslaget att sluta amma, jag tänker på dem som det är väldigt viktigt för och som har svårt att tänka sig flaskmatning, och sen att han även var väldigt positiv till hur jag lagt upp maten till flickan och att NU satsar vi på att få ner mitt blodtryck så att jag orkar vara mamma fullt ut och hon har ju ändå fått mjölk från bröstet i fyra veckor..... På apoteket sen när jag hämtade medicinen var personalen lite kinkig.. de tittade ner i vagnen och frågade lite snorkigt om jag visste att jag inte fick amma när jag tog den medicinen...jag bara svarade ja väldigt kort, kände inte för att beskriva hela min situation för en receptarie liksom... Nu har jag bara problemet att min lilla tös längtar efter bröstet...hon pickar o suger utanpå tröjan...lite jobbigt för även om jag inte haft mjölk hade jag ju kunnat låta henne snutta lite men nu får jag liksom inte... Men det är väl en övergångsperiod på några dagar antar jag...

Du kan ju fortfarande ligga hud mot hud även när du flaskmatar för att efterlikna amning Jobbigt med snorkig receptionist! Usch.. Jag skulle bli skitsur... Det kommer att funka fint för er
  • slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-27 20:10:19 följande:

Du kan ju fortfarande ligga hud mot hud även när du flaskmatar för att efterlikna amning Jobbigt med snorkig receptionist! Usch.. Jag skulle bli skitsur... Det kommer att funka fint för er
    ja vi har mycket hud-mot-hud här hemma ändå....jag är mest orolig över att få ont i tuttarna- ha ha
  • Tjolanta
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-01-27 20:20:03 följande:
    ja vi har mycket hud-mot-hud här hemma ändå....jag är mest orolig över att få ont i tuttarna- ha ha

Mysigt Nej onda tuttar är INTE kul.. Hoppas att du klarar dej! Har tyvärr inga bra tips just nu på hur man undviker det...
  • slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-27 20:23:08 följande:

Mysigt Nej onda tuttar är INTE kul.. Hoppas att du klarar dej! Har tyvärr inga bra tips just nu på hur man undviker det...
    läkaren sa att jag skulle behålla pumpen lite till.. har ju hyrt en från BB, och så skulle jag sluta pumpa regelbundet men om det ömmar o spänner så ska jag pumpa ur...så i går pumpade jag på förmiddagen (när det spände och började droppa) och en gång på kvällen innan jag lade mig (för att slippa spänningar på natten)... idag har jag bara pumpat en gång och det var för någon timma sedan, då började brösten kännas ömma o framförallt var det svårt när Saga ville ligga nära och tryckte på brösten, då gjorde det ont...sover med bh och amningsinlägg och jag HATAR det.. har behövt göra det sen födseln för det rinner och kladdar annars.

En annan sak är att jag svettas så KOPIÖST på natten...jag är frusen annars och det är så illa att jag fryser om det är kallare än 20 grader inne...nu har det vissa nätter gått ner till 18-19 pga kylan ute (vi eldar ju med ved och ibland eldar vi på förmiddagen och då håller inte värmen över natten) och jag vaknar av att jag badar i svett...jag skojar inte.. det är verkligen SJÖBLÖTT, mannen vill inte krypa nära o kramas som han brukar på nätterna för det är sååååå blött i sängen på min sida...vidrigt. Någon som vet om det har något med mjölkproduktionen att göra? För i natt upplevde jag bara att jag svettades första "halvan" av natten... andra halvan, efter matningen av Saga vid 2 så var jag svalare...
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...