• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Airhostess
    Tjej78 skrev 2013-01-29 13:15:02 följande:
    Hur gör ni när era barn sover? Väcker ni dom när dom ska äta eller låter ni dom sova tills dom vaknar av sig själv? Jag försöker få in rutin på när lilla loppan ska somna, vilket gärna ska vara runt 20 och då måste jag ju väcka henne ibland för att parera in dagens måltider så det sista blir vid 19.30. Är detta rätt/fel, bra/dåligt? Hur gör ni andra?
    Jag väckte INTE för mat. Varför det? Är hon underviktig? Är det för att hon annars vaknar på en tid som du tycker är jobbig?
  • Tjej78

Behöver mer tips och råd :) Tjejen får 1 tsk olja i 3 av 5 måltider för att förhindra förstoppning. Hennes avföring har typ samma konsistens som spackel, lös men formbar. Däremot har hon pga detta (tror jag i alla fall) börjat kräkas mer än innan, ibland är det bara lite som kommer men det gör det hela tiden mellan måltiderna, inte bara direkt efter att hon ätit. Ibland, som i morse kom i princip hälften av frukosten upp, över mig, henne och soffan.....inte roligt alls :( Kan det vara oljan som gör detta? Några andra tips på vad jag kan ge henne?

• Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-01-29 18:40:33 följande:
    Hit till TRÅDEN är ALLA VÄLKOMNA Ju fler desto roligare. Undrar om min skrutt håller på att bli sjuk eller har en växtspurt? Har knappt ätit nåt alls idag... Fast man erbjudit mat vill hon inte ha! Äter lite för att sedan släppa och gallskrika.. Blir nöjd med napp.. Var så också för ett tag sedan och det gick över efter två dagar.. Då trodde vi det var nåt magvirus som storasyster haft. Hon har sovit mycket nu på kvällen.. Haft lite grönaktigt bajs för några dagar sedan, dreglar, har händerna i munnen jämt och ska tugga på ALLT! Men hon är väl för liten att känna av tandsprickning redan!? (2,5mån)... Vad kan det annars vara som gör att hon ej äter riktigt? BVC säger inte så mkt heller...
    Låter som att hon har ont i magen? Alt inte gilllar smaken på ersättningen? Drar hon upp benen?
  • Madeleiiiine

Fick en liten dotter för snart 3 veckor sedan som från start ratade bröstet. Så vi har fått gett henne ersättning från start så att säga och så kommer det nu förbli efter att ha pumpat, erbjudigt bröstet och ersättning ett tag men inga framsteg!

Nåja, sålänge hon är mätt och belåten så är jag också glad! =)

Vi ger henne babysemp 1 då dem hade det på BB och sen har vi bara fortsatt. Det har funkat bra tills nu, hon är så himla gasig i magen och hon verkar även ha blivigt hårdare i magen bara dem senaste 3 dagarna. Ger henne minifom och sempers magdroppar sen ett par dagar tillbaka, men dvet inte riktigt om det gett någon effekt.

Funderar på om man kanske ska pröva byta till NAN, eller om man kanske ska börja ge henne en flaska babysemp lemolac  morgon och kväll och sedan vanliga babysemp vid dem andra måltiderna. 

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? =) 

• Tjej78
    Airhostess skrev 2013-01-30 11:08:56 följande:
    Jag väckte INTE för mat. Varför det? Är hon underviktig? Är det för att hon annars vaknar på en tid som du tycker är jobbig?

Hon har varit lite i underkant men det börjar rätta till sig nu när hon får ersättning. Inte att hon vaknar en tid som inte passar utan att hon inte kan nattas en tid som vi vill. Vi ser gärna att hon nattas mellan 20-21, dels så vi får minst 1 timme tillsammans och dels för att hon ska vakna runt 6-7 på morgonen.
  • Madeleiiiine
    Madeleiiiine skrev 2013-01-30 11:15:05 följande:
    Fick en liten dotter för snart 3 veckor sedan som från start ratade bröstet. Så vi har fått gett henne ersättning från start så att säga och så kommer det nu förbli efter att ha pumpat, erbjudigt bröstet och ersättning ett tag men inga framsteg!

Nåja, sålänge hon är mätt och belåten så är jag också glad! =)

Vi ger henne babysemp 1 då dem hade det på BB och sen har vi bara fortsatt. Det har funkat bra tills nu, hon är så himla gasig i magen och hon verkar även ha blivigt hårdare i magen bara dem senaste 3 dagarna. Ger henne minifom och sempers magdroppar sen ett par dagar tillbaka, men dvet inte riktigt om det gett någon effekt.

Funderar på om man kanske ska pröva byta till NAN, eller om man kanske ska börja ge henne en flaska babysemp lemolac  morgon och kväll och sedan vanliga babysemp vid dem andra måltiderna. 

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? =) 
    Vill tillägga också att hon spyr massor också, men vet inte om det har med ersättningen att göra eller om det bara är omogen magmunn som har svårt att hålla tätt..
  • Tjolanta
    Airhostess skrev 2013-01-30 11:13:15 följande:
    Låter som att hon har ont i magen? Alt inte gilllar smaken på ersättningen? Drar hon upp benen?

Vi har kort samma ersättning hela tiden.. Mer att hon spänner hela sej.. Men i dag verkar hon piggare "pepparpeppar".. Sempers magdroppar har vi också men vet inte om de hjälper så mycket :-/
  • Tjolanta
    Tjej78 skrev 2013-01-30 11:05:43 följande:
    Känner igen det, så var min dotter också. Att hon dreglar och har händerna i munnen, annan färg på avföringen, börja också vid 2 1/2 månad. Vet inte vad det betyder men min tjej som nu blivit 4 månader dreglar fortfarande och har händerna och allt annat hon kan få tag på i munnen. Nu i efterhand gissar jag lite på att det betydde att hon var hungrig, det var då min mjölk börja sina men å andra sidan håller hon ju fortfarande på och nu är hon mätt och belåten med flaskan.

Hungrig var hon inte heller :-/ erbjöd mat men ville absolut inte ha! Men idag verkar hon piggare... Konstigt! Ja precis ALLT ska till munnen
  • Tjolanta

Har testat att väcka vår kråka för att ge mat.. Men lärde mej rätt snabbt att man INTE ska väcka den björn som sover! Rackarns vad ARG hon blev och väääägrade äta :-P Bäst att hon får vakna själv när det är dags för mat

• Airhostess
    Tjej78 skrev 2013-01-30 11:12:37 följande:
    Behöver mer tips och råd :) Tjejen får 1 tsk olja i 3 av 5 måltider för att förhindra förstoppning. Hennes avföring har typ samma konsistens som spackel, lös men formbar. Däremot har hon pga detta (tror jag i alla fall) börjat kräkas mer än innan, ibland är det bara lite som kommer men det gör det hela tiden mellan måltiderna, inte bara direkt efter att hon ätit. Ibland, som i morse kom i princip hälften av frukosten upp, över mig, henne och soffan.....inte roligt alls :( Kan det vara oljan som gör detta? Några andra tips på vad jag kan ge henne?
    Näe det tror jag inte. Hade i en matsked olja i min sons mat och inget hände.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...