• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Emiii

Ska kolla upp det med nappen! Se om jag hittar nån som är mindre.

Vi brukar ha honom på bröstet minst 10 min efter matning när vi halvsitter. Men det kan absolut handla om överskott ibland med.

Vi rapar honom minst 2 ggr under en matning ofta mer.

Mer tips mottages gärna :)

• slemtorsk i din bralla
    Emiii skrev 2013-01-26 14:47:04 följande:
    Ska kolla upp det med nappen! Se om jag hittar nån som är mindre.

Vi brukar ha honom på bröstet minst 10 min efter matning när vi halvsitter. Men det kan absolut handla om överskott ibland med.

Vi rapar honom minst 2 ggr under en matning ofta mer.

Mer tips mottages gärna :)
    kolla främst efter en napp som är märkt för ersättning, brukar finnas symboler för det så siffrorna är inte alltid åldern fick jag bittert erfara *S*

• slemtorsk i din bralla

Det lilla jag ammade är nu strypt. Var hos läkaren i går för mitt höga blodtryck som inte gått ned sedan min havandeskapsförgiftning och nu ska jag få en starkare medicin som man inte får amma med.

Jag är lite kluven, för amningen har blivit en mysig stund, nu ammar jag inte så mycket men på natten när hon vaknar har det blivit en stund, hon håller sig lugn då medan jag fixar en flaska (har grejer vid sängen, termos med vatten o pulver o ren flaska) men jag har ju inte så mycket mjölk så hon blir aldrig mätt på det... och läkaren poängterade att det nu mera finns sååå bra ersättningar och att de som tillhör min generation (70-talet) är väldigt få ammade och vi blev ju rätt okej trots det

Kändes dock väldigt bra att läkaren först o främst var väldigt försiktig när han lade fram förslaget att sluta amma, jag tänker på dem som det är väldigt viktigt för och som har svårt att tänka sig flaskmatning, och sen att han även var väldigt positiv till hur jag lagt upp maten till flickan och att NU satsar vi på att få ner mitt blodtryck så att jag orkar vara mamma fullt ut och hon har ju ändå fått mjölk från bröstet i fyra veckor.....

På apoteket sen när jag hämtade medicinen var personalen lite kinkig.. de tittade ner i vagnen och frågade lite snorkigt om jag visste att jag inte fick amma när jag tog den medicinen...jag bara svarade ja väldigt kort, kände inte för att beskriva hela min situation för en receptarie liksom...

Nu har jag bara problemet att min lilla tös längtar efter bröstet...hon pickar o suger utanpå tröjan...lite jobbigt för även om jag inte haft mjölk hade jag ju kunnat låta henne snutta lite men nu får jag liksom inte...
    Men det är väl en övergångsperiod på några dagar antar jag...

• bennysson

Hoppas in här. Väntar andra barnet och ska inte amma. Ammade inte första barnet heller. Anledningen är att jag själv inte vill plus hjärtmedicin som jag måste äta igen då fort bebisen är ute . Det är fem år sen sist så läser lite här för att uppdatera mig. Körde mam-flaskor sist. Har någon här kört med dr Browns ? Hur känner ni för de här rapporterna om farliga metaller och annat i ersättning . Gav sonen NAN hela flasktiden. Tydligen ska ju babysemp vara bättre i giftavseende men hans mage pallade inte det

• bellan1981

Slemtorsk: För att muntra upp dig lite.. Min lille har nästan aldrig ammat (några få gånger på sjukan bara) och pickar också på bröstet när han är hungrig så förhoppningsvis förstår de inte riktigt att de inte är bröstet de får utan är glada att få mat

• Alby

Gift i ersättning? Det har jag aldrig hört om innan. Vad är det för gift?

• Tjej78

Jag helamma i 3 1/2 månad, delamma efter det i 2 veckor för att gå över helt till ersättning för 48 timmar sen. Tyckte det var helt ok, trappa ner det under de två veckorna och kände igår inget av det. Märkte dock nu att jag har små knutor i båda brösten, värst i det högra. Misstänker att det är detta som kan bli början till mjölkstockning, eller? Hur gör man nu? Någon som vet eller har några tips?

• bennysson
    Alby skrev 2013-01-26 18:40:37 följande:
    Gift i ersättning? Det har jag aldrig hört om innan. Vad är det för gift?

Har stått mkt i media senaste dagarna www.dn.se/nyheter/sverige/tungmetaller-i-barnmat-halsorisk Info från Livsmedelsverket : www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Metaller-i-barnmat--information-for-foraldrar/ Rapporten från Livsmedelsverket : www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2013_livsmedelsverket_1_del_3_tungmetaller_och_mineraler_i_livsmedel_for_spadbarn_och_smabarn_risk_och_nyttohantering.pdf På sid 32 står NAN omnämnt och sida 67 finns förteckning över olika ersättningar och uppmätta värden. Här är testet med olika grötsorter mm. www.testfakta.se/foraldrar_barn/article85355.ece Jag kommer fortfarande inte amma. Men jag kommer nog tänka ett varv extra när jag väljer gröt osv. Värst utsatt verkar risbaserade och mjölkfria Sorter vara..
  • Alby

Tack för länkarna Bennysson, ska läsa dem imorgon från datorn, för krångligt med mobilen. Har knappt tittat på nyheterna sen min dotter kom, man lever i nån sorts bubbla. Hon äter nan eftersom hon kräktes och fick magont av semp men man kanske borde pröva igen om om nu nan har mer "skit" i sig. Hon blir tre månader imorgon och då brukar magen vara mer tålig.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...