• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • annakarin75

Känner inte igen det där med att svettas på natten, men däremot det att sova med bh och inlägg. Det var sååååå skönt när jag slutade amma och kunde slippa ha nåt knöligt på mig. Det var verkligen härligt. Snart är du där  :)

• slemtorsk i din bralla
    annakarin75 skrev 2013-01-27 20:53:26 följande:
    Känner inte igen det där med att svettas på natten, men däremot det att sova med bh och inlägg. Det var sååååå skönt när jag slutade amma och kunde slippa ha nåt knöligt på mig. Det var verkligen härligt. Snart är du där  :)
    jag sover ju naken annars.. hatar kläder på.. även när jag fryser så sover jag helst i min morgonrock och har den "öppen" ... nu när man haft avslag i "evigheter" har jag alltså sovit i både trosor o bh och det känns såååå...fel, känns som en mur mellan mig o maken, vi som alltid sover sked och i varandras armar och det tar bort mycket av hudkontakten. Kanske är löjligt men eftersom vårat sexliv har varit extremt negativt laddat första halvan av vår relation (lååång story- finns mer om det i andra trådar tänker inte dra det här om det inte efterfrågas extreeemt) så är just hud mot hud så viktigt, det är det som hållit oss ihop trots kriser kan man säga.. och så har jag varit "tvingad" att ha kläder på..UUURK.. nu sover jag iaf utan trosor.. men med bh då.. men som du säger..snart åker den också
  • Tjolanta

Jag läckte mycket mjölk på nätterna så det blev blött i sängen.. Inget roligt alls! De där iläggen gled ju runt och knölade till sej :-/ skönt nu när det slutat! Som sagt, snart är du där!

• Tjolanta

Äter era bebisar lika mycket under dagen? Min 2,5 månaders äter 180 vid 4 tiden, 150 vid 8 -12 och ibland runt 4. Sedan äter hon mindre mot kvällen... Ibland 150 vid 20- tiden.. Sedan äter hon inte så mkt mer... Men verkar nöjd och glad i alla fall.. Ger man flaskan och hon inte är hungrig så snuttar hon ett par snutt för att sedan släppa och gallskrika! Tar sen nappen och är nöjd med den...

• attflaskmata
    bennysson skrev 2013-01-27 07:09:50 följande:
    Jag vill inte skrämma upp någon. Man har ju inte direkt ngt val än att välja det som finns på marknaden när man flaskmatar. Men tycker att det är intressant varför det inte finns hårdare regler för sånt här.
    Reglerna är ganska hårda. Halterna av tungmetaller i barnmat är lägre än i vanlig mat.

Här kan man läsa mer:

www.attflaskmata.se/2013/01/28/grafer-over-blyhalter-i-olika-mjolkersattningar-och-brostmjolk/

www.attflaskmata.se/2013/01/26/tungmetaller-i-ersattning-och-brostmjolk/ 
  • Lollo81

Tjolanta: min lillkille är 10 veckor, han äter 165ml (150ml) var tredje till fjärde timme, om han inte äter upp hela 165ml så blir han hungrig 2timmar senare igen. Till natten runt 23-24 får han 200ml (180ml) och sedan vid 4-5 på natten igen, sen återgår vi till 165ml (150ml).

• Tjej78

Min dotter som nu är 4 månader äter 150 ml morgon, lunch och middag sen sista målet som brukar bli vid 19.30-tiden äter hon 180 ml. Jag har slutat ge henne mat på natten, när hon vaknar ger jag henne nappen och vaggar lite så somnar hon om och hon verkar vara nöjd med detta. Nackdelen ärat hon vaknar och vill ha mat på morgonen lite tidigare än innan, nu börjar dagen redan kl 06.30.

• slemtorsk i din bralla

vi har ingen standard på maten... jag tycker att hon äter mer på morgonen och sen är det liksom dödtid på dagen, sen äter hon lite mer på kvällen.

Som i dag tex...90 ml vid 3.20 (hon skulle eg fått 120 men eftersom hon åt vid 1 så drog jag ner det något).
    ytterligare 90 vid 5.

Sen sov hon några timmar och visade inga tecken på hunger förrän runt 120 ml, och efter det har hon inte ätit något än men det kommer nog vid 13-14, 120 ml skulle jag tro.

Sen äter hon nog vid 17-18 och sen vid 21 och sista målet brukar vi försöka få i henne 150 om det går.

Men det är väldigt olika från dag till dag, ingen rutin-.tjej direkt men hon är ju bara en månad.

• sigrid73

Min dotter som snart är tremånader äter fem mål om dagen ibland sex första målet runt 8 ca 250ml sen dom andra målen fram tills kl 21-22 äter hon 200-235ml.

• Tjej78
    sigrid73 skrev 2013-01-29 12:54:42 följande:
    Min dotter som snart är tremånader äter fem mål om dagen ibland sex första målet runt 8 ca 250ml sen dom andra målen fram tills kl 21-22 äter hon 200-235ml.

Sover hon 22-08??
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...