Tjej78 skrev 2013-01-24 17:35:23 följande:
Hur ser era vakna, äta, sova mönster ut på era barn? Jag har en dotter på 4 månader och undrar om hennes mönster är "normalt". Hon vaknar vid 7 och äter 150, sen är hon vaken i 4 timmar, tar en powernap på ca 30 min under dessa timmar. Sen är det lunch, äter då 150 igen sen går jag en runda med vagnen där hon somnar och sover sen till kl 16 för att äta 150 igen. Därefter är det samma mönster som på morgonen, vaken 4 timmar, 30 min powernap och sen mat igen vid 20 även då 150. Därefter somnar hon för kvällen, ibland på 2 sekunder och ibland tar det uppåt en timma. Sen vaknar hon en gång på natten och vill ha mat, då ammar jag lite samt ca 100 i ersättning sen somnar hon om. Är detta ett normalt mönster för en 4 månaders? Varför så oregelbunden med att somna för natten? Är detta normalt?
Jättetrist svar, men ALLT är normalt :)
Det verkar inte finnas två barn som är likadana när det gäller mat och sömn.
Min 3-månaders är vaken en timme åt gången på dagtid, mer orkar han inte. Han sover 30-60 min åt gången dagtid hemma, men är vi iväg med vagnen kan han sova 3-4 timmar ibland.
Han äter 100-130 ml ca var 3-4 timme dagtid och lite mer sällan nattetid. Somnar för natten 19-20, har numera börjat sova till ca 00 innan första nattmålet, nästa vid ca 4. Vaknar 6-7 - då är det dag tycker han :)