• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • annakarin75
    purple box skrev 2013-02-05 19:39:58 följande:
    Tjolanta, det där med ersättning är svårt. Vi hade Nan 1 (eftersom semper och semper lemolac inte alls fungerade) men så tog de bort Nan.... Och hon tål verkligen inte Pro. :( Vi testar hipp just nu.... Vette tusan vad vi ska göra om det inte fungerar.
    Vad händer med barnet när du säger att hon inte tål?

Är det så stor skillnad mellan NAN 1 och Pro?
    NAN HA då? 
  • purple box
    annakarin75 skrev 2013-02-05 19:44:45 följande:
    Vad händer med barnet när du säger att hon inte tål?

Är det så stor skillnad mellan NAN 1 och Pro?
    NAN HA då? 
    Med Nan åt hon bra och var så nöjd och bajsa bra. Med Pro skriker hon av magont, kan knappt bajsa och vill inte äta. Så ja, för en del är det VÄLDIGT stor skillnad. Nan Ha har jag inte provat, anledningen är att vi tror det är för mycket bakterier (trots att de är goda) i Nan pro och Nan Ha har vad jag vet samma bakterier.
  • annakarin75
    purple box skrev 2013-02-05 19:49:39 följande:
    Med Nan åt hon bra och var så nöjd och bajsa bra. Med Pro skriker hon av magont, kan knappt bajsa och vill inte äta. Så ja, för en del är det VÄLDIGT stor skillnad. Nan Ha har jag inte provat, anledningen är att vi tror det är för mycket bakterier (trots att de är goda) i Nan pro och Nan Ha har vad jag vet samma bakterier.
    Hmmm, jobbigt. 

Man tycker ju att det borde finnas sorter som ska fungera för alla barn. Trist att de tog bort NAN 1 då. Då är jag extra glad att sonen äter NAN Pro med lika stor nöjdhet som NAN 1. 
  • Tjolanta

Min tös vill inte heller äta :-/ Har testat baby semp å lemolac + senpers magdroppar!

• purple box

Jobbigt det där. Hur är hon i magen Tjolanta?

Tur det AnnaKarin. Min stora strunta i om det var Lemolac eller vanlig semper. Den dagen det finns en ersättning som passar alla kommer jag bli storkund hos dem.

• annakarin75

Jag undrar var det är de känner som gör att de små inte vill äta. Ibland önskar man att de kunde prata, eller att man kunde läsa deras tankar  :) 

• Madeleiiiine

Nu har vi testat lite olika ersättningar, (först gav vi babysemp 1) men vår tös fick ju somsakt magont och svårt att bajsa. Vi köpte hem lemolac och NAN pro, och kombinerade. Ett mål lemolac morgon och kväll, vilket inte alls funkade. Nu har jag enbart gett henne NAN pro 1, och hon verkar inte alls ha ont i magen, mindre gaser än tidigare och bajsat har hon gjort idag ändå. Så jag hoppas verkligen vi äntligen hittat rätt nu, att det går fint med enbart NAN pro 1 framöver! =)..

Vi använder MAMs antikolik flaskor, och är jättenöjd med dem. Ser här att någon skrivigt om att sterilisera dem i micron, hur gör man då??. Tänkte att det kan vara bra och veta om man inte har tillgång till kastrull och hela det kittet någon gång framöver!!..

Ger även sempers magdroppar och Minifom men hoppas på att kunna slippa minifom nu när hon verkar betydligt bättre av att ha bytt ersättning!!.

Är det någon här som en bebis runt 1 månad? Lite nyfiken på hur mycket hon/han äter per mål och hur ofta på ett ungefär?. Här äts det ca 100ml var 3de timme på dagen och ca 130ml var 4de timme på natten. Hon blir 1 månad på måndag =)

• annakarin75

Om du har en stor flaska: Mät upp 20 ml vatten i locket. Montera ihop bottens båda delar. Häll vattnet i botten. Montera ihop nappens båda delar och sätt den ovanpå botten. Sätt "flaskan" över och sätt på korken överst. Ställ i mikron. 3 minuter på full effekt. Öppna luckan och låt det svalna innan du tar ut flaskan Finns instruktion med flaskan och säkert på deras hemsida också

• Tjolanta

Purple box. Hon äter ca 40ml, släpper en brakskit och sedan är det kört! Totalvägrar äta och skriker.. Ibland spänner hon sej som en fjäder och nu drar hon upp benen så ont i magen verkar hon ju ha.. Mornarna är bäst, sen dalar det till kvällen. Verkar tillslut som att hon inte vill äta för hon vet att det gör henne illa Skriker ibland redan när haklappen läggs dit.. Nån här gav tips på NAN någonting mot mjölkmage, men tänkte ev prova NAN över huvudtaget. Kan de bli "plötsligt" känsliga mot samma ersättning de ätit hela tiden? Hon bajsar oftast en gång om dagen och då tar hon i och spänner i varenda ben hon har och grymtar å har sej.. Gahhhh! Hon kunde väl tagit med sej bruksanvisningen när hon kom ut!? Lika bra kanske att köpa en av varje sort på ersättningshyllan...

• Tjolanta
    Tjolanta skrev 2013-02-05 21:30:07 följande:
    Purple box. Hon äter ca 40ml, släpper en brakskit och sedan är det kört! Totalvägrar äta och skriker.. Ibland spänner hon sej som en fjäder och nu drar hon upp benen så ont i magen verkar hon ju ha.. Mornarna är bäst, sen dalar det till kvällen. Verkar tillslut som att hon inte vill äta för hon vet att det gör henne illa Skriker ibland redan när haklappen läggs dit.. Nån här gav tips på NAN någonting mot mjölkmage, men tänkte ev prova NAN över huvudtaget. Kan de bli "plötsligt" känsliga mot samma ersättning de ätit hela tiden? Hon bajsar oftast en gång om dagen och då tar hon i och spänner i varenda ben hon har och grymtar å har sej.. Gahhhh! Hon kunde väl tagit med sej bruksanvisningen när hon kom ut!? Lika bra kanske att köpa en av varje sort på ersättningshyllan...

Skulle tillägga att det är sällan hon släpper flaskan med det där nöjda ansiktet.. Mer i skrik och panik! Rapar, provar att ge mer, vägrar, får napp allt är frid å fröjd tills nästa måltid .. Och hon ÄR ju hungrig! Börjar få ångest vid matningen och vill inte gärna åka hemifrån ens
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...