• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Lindsey Egot the only one

Fast är det ersättning man ger till ett spädbarn ska man ALLTID koka vattnet innan man använder vattnet. Om man sedan kyler ner det och använder det ihop med denna flaskan är det väl en jätte bra produkt men använder ni okokat vatten bör ni tänka om. De tillsätter kemikalier i vårt dricksvatten för att hålla borta bakterier och spädbarn ska inte dricka ersättning på vatten direkt från kranen. Bara en liten parentes.

• johanna35

Precis Linda, det får man ju ta hänsyn till. När jag är ute använder jag oftast drickfärdig ersättning, tar jag med pulver tar jag även ta med ster vatten. Och observera, det är inte flaskan som värmer, det är patronen. Flaskan fungerar som en helt vanlig flaska utan patronen. Om jag tex är på ett fik med en tillgänglig Micro, kan jag micra ersättningen (drickfärdig, eller pulver + steriliserat vatten) i flaskan och "spara" patronen till senare tillfälle.

Yoomi finns på fler ställen nu. Jag har sett att lekmer.se har kampanj för systemet med 140ml flaskan 329kr. Jag gav nog närmare 400kr kommer inte ihåg. Jag läste om den på "attflaskmata"   

• Tjolanta

Men vilken smart produkt Måste kika närmare på den! Men nu börjar min bebis bli en lite större bebis snart så ska ju måltiderna sakta bytas ut... Trist! Men tänker INTE skynda

• sigrid73

Fast jag var helt ny på de här med ersättning och frågade på BB och min BVC sköterska om allt. Och dom sa att man inte skulle koka vattnet. Blir förvirrad. Jag har aldrig kokat till min dotter och hon är ett halv år nu. Vad händer mer exakt om man inte kokar vattnet? Varför säger BVC att man inte ska göra de? :(

• Christi38

Beror kanske på var man bor hur rent vattnet är i ledningarna. Vår yngsta är nu 5 mån och vi kokar fortfarande. Vårt BVC (bor i Stockholm) sa när storebror åt ersättning att vi bara behövde koka de första 3 månaderna för här i Nacka är vattnet så bra ändå. Men vi fortsätter upp till halvåret ändå... Och sköljer alltid allting i kallvatten efter handdisk till barnen för att det inte ska finnas några kopparämnen från varmvattnet kvar på nappar, flaskor etc.

.

• purple box

Hur gammal är hon då Tjolanta? Min tjej på 8 månader käkar fortfarande 2-3 ersättningsmål/dygn. Ibland klämmer hon in en 90 flaska mellan målen :O

De tillsätter ju klor och fluor i vattnet.

Det tror jag inte men nu vet du ju det och kan göra skillnad.

• Christi38

Sigrid, vi har över lag bra vatten i Sverige så du behöver nog inte oroa dig. Har du ist kokat och steriliserat bebis flaskor och nappar har du gjort något bra ändå!! :)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...