• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjej78
    sigrid73 skrev 2013-03-21 22:56:35 följande:
    Jag tar uppe henne när hon sover och då blundar hon och äter sen när hon ätit klart lägger jag ner henne igen sovandes. Har ingen förklaring på detta. Men så gör jag iaf! :/

Samma här :)
  • MinFinaMinna

Jag flaskmatar bara nu sedan snart en vecka tillbaka. Är det någon som vet hur lång tid det tar innan bröstmjölken försvinner? När det spänner för mycket pumpar jag bara ut så att spänningen släpper.. Något annat man kan göra?

• Lindsey Egot the only one

MinFinaMinna

Jag fick min son på våren 2010 och ammade honom i tre veckor. Jag har fortfarande mjölk om jag pressar och ibland kan det rinna i duschen. Vet inte varför men oftast brukar det ta några veckor om man inte stimulerar.

• Emiii

Jag hade mjölk i säkert två månader efter jag hade slutat helt. Ammade bara ett par ggr per dag i slutet så det spände aldrig dock men mjölk hade jag så det läckte lite ibland.

• Pixxi

En fråga.
    Vi tänkte byta från medela calma flaskor till mam anti-kolik flaskor, då sonen verkar äta lugnare från den flaskan.
    Men vi har problem med att mam-flaskorna läcker ibland. Är det vi som gör nåt fel när vi skruvar ihop dom eller? Det läcker i den nedre skruvningen där man kan ta isär flaskan, och jag tror även underifrån.
    Dessutom verkar det som luftinsläppet i botten på en av flaskorna inte fungerar som den ska då sonen blir frustrerad efter ett tags sugande. Då får vi skruva isär och ihop flaskan igen för att släppa in luft så sonen kan äta vidare.
    Är det bara vi som upplever strul med flaskorna? Eller gör vi något fel?

• Christi38

Kolla så att den vita gummiringen sitter som den ska i den nedre plastbottnen. Lätt man inte trycker tillbaka den ordentligt. Har oxå fått läckage där :)

• Jaja88
    MinFinaMinna skrev 2013-03-21 19:01:11 följande:
    Okej. Tack för era svar. Jag blev lite rädd om jag gav henne för mycket. Men man måste ju ge dem små liven när dem är hungriga såklart.
    När började era barn sova hela nätter? Min dotter vaknar oftast 1 gång och vill ha mat.
    Sonen 2,5 år sover hela nätter nån dag i veckan annars vaknar han 1-2 gånger. Dottern 11 månader vaknar 3-12 gånger på en natt. Händer ibland att hon sover 5 timmar i sträck! Sen går hon upp 04:50 som en klocka och jag försöker få henne att somna om ända tills storebror vaknar runt halv sju utan att lyckas för det mesta!

Så ser det ut för oss tyvärr :/

Storebror flaskmatad sedan han var 4 veckor och lillasyster från födseln! Ingen av dem dricker ersättning längre så jag slank bara in i tråden egentligen, sorry!
  • annakarin75

Man måste skruva åt MAM-flaskorna relativt hårt, för annars läcker det. Det går inte bara att dra åt lite, utan dra 2 mm till efter att det tar stopp. 

Jag har 3 flaskor och har inga andra problem förutom när jag inte skruvat åt de  :)

• MinFinaMinna

Pixxi: det händer ibland på MAM flaskorna, men då är det att man inte har tryckt ner gummiringen tillräckligt och spänt åt ordentligt. Lika irriterande varje gång det händer. :) men vi är väldigt nöjda med MAM flaskorna. Många delar att diska bara. :)

• annakarin75

Om sonen blir frustrerad kan det vara för att ni har för liten napp. Kolla om det är en 1 ni använder för den är pytteliten. 

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...