• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjolanta
    Pixxi skrev 2013-03-25 15:42:36 följande:
    En fråga. Vi tänkte byta från medela calma flaskor till mam anti-kolik flaskor, då sonen verkar äta lugnare från den flaskan. Men vi har problem med att mam-flaskorna läcker ibland. Är det vi som gör nåt fel när vi skruvar ihop dom eller? Det läcker i den nedre skruvningen där man kan ta isär flaskan, och jag tror även underifrån. Dessutom verkar det som luftinsläppet i botten på en av flaskorna inte fungerar som den ska då sonen blir frustrerad efter ett tags sugande. Då får vi skruva isär och ihop flaskan igen för att släppa in luft så sonen kan äta vidare. Är det bara vi som upplever strul med flaskorna? Eller gör vi något fel?

ibland när jag har diskat flaskorna kommer det vatten in i hålen under flaskan och då kan det droppa ut lite så man tror att den läcker. Svårt att förklara
  • Tjolanta

Hej! Hoppas alla har haft en bra påsk med mycket god mat & gottis Nu har vi testat att ge LillDonnan nan pro istället för nan ha. Men det gick inte så bra. Blev gnällig och hård i magen .. Bytte tillbaka till ha och hon blev genast bra igen! Tänker nu fortsätta med ha! Hoppas det funkar bra för alla er andra med mat & så.

• Frutess

Tjolanta vi provade att inte ge minifom under en natt och visst kvällen efter kom magknipet! Vi som trodde de var borta:( bara köra på med samma som vi gör däremot har vi inte behövt va lika noga med massagen nu gör vi de som lite mys stund till kvällen innan pyjamasen åker på:)

• johanna35

vill tipsa om yoomi nappflaska som värmer mjölk välling utan el, med laddningsbara patroner. Den är superlätt att rengöra, med en bred öppning. Den värmer endast mjölken som barnet suger i sig.  

Jag vill även tipsa om att prova att LINDA barnen. Det motverkar inte kolik men de flesta barn blir lugna och trygga av att bli lindade. Min barnmorska rekommenderade det och det funkade perfekt för mig. Jag köpte en Babystödpåse med kolikband, linda funktion och den går att använda som en vanlig sovpåse. Den har dessutom ett riktigt bra stöd för nacken..  

• Tjolanta

Den flaskan har jag aldrig hört talas om Verkar praktisk.. Man kan alltså ha den med sej och den värmer upp?

• johanna35

den är ny i Sverige, därför "lobbar" jag lite. Nappflaskan fungerar som vanligt, det är de laddningsbara patronerna som man har med sig. När man behöver värma mjölken placerar jag patronen i nappen, trycker på en knapp genom nappen på patronen och efter 60 sekunder blir patronen så pass varm att den värmer mjölken som passerar mellan nappen och patronen till exakt bröstmjölks temperatur. patronen håller temperaturen en hel timme sedan avsvalnar den, och man måste då ladda den igen (när man vill, koka eller i en kapsel i mikro). Men under den timmen kan barnet äta, eftersom mjölken inuti flaskna inte blir uppvärmd utvecklas inga bakterier. Den är ju suverän även till nattmatning. I min mammagrupp skrattar vi lite, för jag är ju egentligen friare är dom. De måste sätta sig och slänga fram "tuttarna" jag slänger fram "patronen" när och var jag vill...:)
  • Frutess

Men hur länge håller patronen efter man laddat den då? Alltså om jag laddar den stoppar i väskan och x antal timmas senare när barnet ska äta så går den att använda? Och då håller den i 1 timme?

Så i princip kan man fylla hela flaskan med ersättning och sp bara byta/ladda patronen mellan matningarna? Och alltså ha maten i flaskan hela tiden?

• johanna35

precis! när du laddar patronen, "smälter" vätskan som är inuti. Det hör du enkelt genom att en kula slår i den när du skakar den, efter du laddat den måste den svalna ca en timme i rumstemperatur (snabbare i kyl) Sedan är den laddad och du kan använda den när du vill. När du ska använda den "aktiverar" du den via knappen, vänta 60 sekunder. Vad som händer när du aktiverar den är att vätskan börjar stelna och på så sätt utvecklar värme inuti patronen. Värmen håller sig i en timme, efter det avtar den sakta och du måste då "ladda" om patronen, eller som du säger byta ut den, vilket jag aldrig har behövt för under en timme brukar min tjej alltid äta ersättningen.

Jag brukar inte fylla flaskan med ersättning innan jag behöver den, men det är nog snarare upp till vilken ersättning du använder och hur mycket den tål. Jag har dessutom bara den lilla flaskan på 140ml än så länge. Yoomi har även en på 240ml

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...