FruSen skrev 2013-05-24 23:31:15 följande:
Hej och hallå, tänkte kliva in här i tråden för lite råd och tips.
Jag har två tvillingtjejer som i skrivande stund är 7 veckor gamla
De föddes i v 34 (bf var 19 maj) så vi låg inne på neo i 3 veckor. Min mjölk rann till väldigt fort (innan dess fick de donerad bröstmjölk) och jag har helammat sedan dess. Dubbelammade då eftersom jag verkligen ville styra in dom så de äter vid samma tidpunkt.
När jag ammade åt de länge, det snuttades mycket och de somnade ifrån om vartannat. Varje amning tog minst en timme och sedan ville de äta efter 1-1½ timme igen. Detta fungerade ju på neo, jag hade ju liksom inte så mycket annat att göra. Men när vi kom hem blev det otroligt opraktiskt! Har ju även en fyraåring hemma, man ska hinna laga mat och tvätta och allt annat såklart. Jag började därför pumpa och vi har gett i flaska.
Att ge i flaska fungerar kanonbra, de håller sig mätta 3-4 timmar, ja upp mot 5 timmar nattetid!
Men det är ju lite dubbeljobb att pumpa och ge i flaska. Maken börjar om att jobba i juni och då blir jag ensam med en fyraåring och två tvåmånaders - att pumpa finns det inte tid till.
Vi är därför nu i processen att fasa ut bröstmjölekn och övergå till ersättning. Men herregud vilken djungel!!!
Det finns ju jättemånga olika sorter och ingen som helst info om det heller! Jag ringde bvc som inte visste speciellt mycket heller och rådde mig att googla lite (?!)
Hur som haver, vi har nu då köpt NAN 1 Pro och NAN 1 Comfortis samt Semper 1 Lemolac.
Kan någon snäll och vänlig själ förklara vad allt detta är? Finns ju väldigt lite info på nestles sida tycker jag och semper ska vi ju inte tala om! Där gavs ju ingen info alls utan hänvisade till bvc!
Lite lätt magont kan ena tjejen få, dock inte lika mycket magont som hon får av bröstmjölken. Den andra tjejen har nu inte bajsat på 2 dagar, fram till dess har hon bajsat flera ggr/dygn, varje blöja vi bytte var full. Hon verkar dock nöjd och glad. Har provat ge nån tsk rapsolja i flaskan enligt bvcs inrådan - en följdfråga på det dock, ska man ge varje mål eller bara en gång/dag?
Hjälp en förvirrad nybörjare i ersättningsdjungeln!
Nan 1 pro har probiotika. En del bebisar blir hårda i magen, en del behöver den. Nan 1 Comfortis är ny, den är sammansatt på ett speciellt sätt som liknar bröstmjölken mycket och har därför tagits fram speciellt för kolikbebisar (och andra med extrakänsliga magar). Semper 1 Lemolac har citronsyra för att underlätta matsmältningen.
1 tsk 2 gånger om dagen tror jag.
Har du facebook tipsar jag om gruppen "att flaskmata- tips och råd på vägen", där finns många duktiga och journalisten som skrivit "att flaskmata" (hon har skrivit en bok om ämnet med samma namn, massa tips där).