• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • MinFinaMinna

I varje flaska? Om jag gör 180 ml så är det 6 mått. Tar jag då 5 mått av 1an och ett mått av 2an? Vid varje matning?

• Frutess

När jag pratade med familjecentret så sa hon att de räcker att blanda 50/50 under en dag och sen fram mot kvällen blanda 60/40 och så 80/20. Funkade fint för oss när vi bytte från nan till semper. Visserligen var de 1or båda två men de borde väll funka på samma sätt:)

• Pixxi

En fundering, spelar det nån roll om ersättningen är varm när man serverar den?
    Vi kör på tetra i skötväskan när vi är hemmifrån, och den äter sonen kall utan problem. Men hemma får han pulver-ersättning runt 37 grader varmt. Kan man servera kallare ersättning hemma också, eller bör den vara varm?

• MinFinaMinna

Tack frutess! :)

Pixxi: vi ger alltid tetrapaken kall till vår tjej. Hon dricker kall ersättning hemma ibland också!

• FruFantomen

Jösses vad skönt med barn som accepterar ersättning rumstempererad. Freja vill ha sin 37 grader och inte mycket lägre då bara spottar hon efter några tag :P LIte irriterande när man är trött och ska få nattmaten rätt tempererad. Jag försöker träna in henne på svalare dock.

• annox

Ett tips är att köpa en vattenkokare från tex Siba(billigast där vad jag har sett...299kr) där du kan ställa in grader som den ska värma vattnet till. 40grader då t.ex och det hela går på ca 25sek! Tidigare höll jag på med kallt och varmt vatten och blandade men det här är så smidigt! :)

• Pixxi

Jo det är hemskt bekvämt faktiskt att han dricker rumstempererad/kall. Just därför jag tänkte om jag kan ge han lite svalare ersättning hemma, för att inte skämma bort honom. Plus att det borde vara godare att dricka svalare på sommaren.

En annan fråga. Vi har blivit beordrade att börja ge gröt en gång om dagen, då sonen inte går upp i vikt som han ska. Hur vänjer man barnen med fast föda? Han förstår ju inte än hur man äter från sked. Har börjat blanda lite gröt i ersättningen så han ska vänja sig med smaken åtminstone. Han får lite äppelpuré på sked några gånger på dagen för att träna på att äta på sked, för den verkar han tycka om. Tänkte att det är enklare att äta på sked om det är gott. Har ni några andra knep hur man lär barnet äta från sked?

• Emiii

Jag la lite gröt på underläppen i början så han kunde smaka. Satt även och gapade själv hela tiden eller fick honom att le (öppna munnen) och sen försiktigt in med skeden i munnen :D

• Emiii

Sen spottar nästan alla uti början innan de lär sig att svälja :)

• Coxia
    FruFantomen skrev 2013-06-03 09:12:18 följande:
    Jösses vad skönt med barn som accepterar ersättning rumstempererad. Freja vill ha sin 37 grader och inte mycket lägre då bara spottar hon efter några tag :P LIte irriterande när man är trött och ska få nattmaten rätt tempererad. Jag försöker träna in henne på svalare dock.
    På natten är det smidigt med termos med 40 gradigt vatten. Man häller upp innan man lägger sig och det håller i en ny termos ätvärme hela natten. Bara att fylla på direkt i flaskan när de vaknar. Funkar finfint så länge man bara har termosen till just vatten så den är ren. Då slipper man micro, vattenkokare och liknande i mörkret.  
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...