• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son

Hej på er! Jag tänker inte amma kommande barn nånting utan begära mjölkstoppande tabletter (vad heter de nu?) direkt efter förlossningen. Undrar nu om när efter födseln era barn har fått första måltiden? Läst att det bara är 10 ml/ggn första dygnet, sen 20 ml andra dygnet, 30 tredje osv tom två veckors ålder. Utgår från att sköterskan gör ordning första ersättningen... Sen antar jag att man bör få livmodersammandragande medel/injektion oxå? Har genomsnittsammat mina första två (helamning 4 resp 2 mån och delamning till 5 resp 6 mån.) Tredje barnet helamning 6 mån och hon snuttar än. Är två år och tre mån. Nu vill jag alltså inte amma nånting. Anser att det är helt upp till mamma att avgöra. Ska jag ta med ersättning och flaskor/dinappar till förlossningen/ev eftervård? Hs en trevlig lördag allihop!

• sigrid73

Två döttrar och en son: jag ammade inte alls och jag fick tabletter direkt efter förlossningen dom sa aldrig vad dom hette. Jag hade inte med mej nånting varken flaskor eller napp. Ersättning fick hon på sked första dygnet sen flaska. Hon åt ganska mkt. Hon var uppe i 110ml när vi åkte från BB då var hon en vecka. Dom sa att de skulle vara fri tillgång som med amning. Så vi har alltid blandat till lite mer.

• Två döttrar och en son
    sigrid73 skrev 2013-06-08 14:19:42 följande:
    Två döttrar och en son: jag ammade inte alls och jag fick tabletter direkt efter förlossningen dom sa aldrig vad dom hette. Jag hade inte med mej nånting varken flaskor eller napp. Ersättning fick hon på sked första dygnet sen flaska. Hon åt ganska mkt. Hon var uppe i 110ml när vi åkte från BB då var hon en vecka. Dom sa att de skulle vara fri tillgång som med amning. Så vi har alltid blandat till lite mer.

Tack för svar! Ja det är två tabletter som man ska få direkt för att mjölk aldrig ska komma igång. Har namnet nånstans. Fick du nåt livmodersammandragande medel? Så man behöver inte ha med sig egen ersättning och flaska alltså? Det trodde jag. Visst ska det vara fr tillgång! Bara att jag läst att det är den mängden de brukar äta ungefär.
  • Två döttrar och en son

Dostinex heter tabletterna. Men fy vilka läskiga biverkningar som fanns! :O Märkte du några konstiga effekter efteråt?

• TessTess93

Hur mycket kostar det med ersättning å sånt? Ungefär? Jag fick barn igår och är lite nyfiken.. Jag tycker att det är sjukt obehagligt att amma

• Humla85

Det har varierat hur mycket ersättning min son har velat ha men runt ett stort paket i veckan har det gått åt (ca 90-100

• Humla85

Sen är det ju detta med flaskor som kan kosta en del, om man måste prova sig fram till någon som funkar ;) Sen är det bra att ha några flaskor så man slipper diska jämt. Vi har haft 4 flaskor.

• sigrid73

Inga livmodersammandragnings tabletter vad jag vet iaf. Märkte inte av några biverknings alls faktiskt. Där jag födde i karlskoga fick vi tillgång till ersättning och flaskor. Dom kom in med de när vi ringde på larmet. :)

De kostade för mej 500kr mån och då har min unge varit storätare och vi har använt oss av babysemp.

• Två döttrar och en son
    sigrid73 skrev 2013-06-08 19:16:21 följande:
    Inga livmodersammandragnings tabletter vad jag vet iaf. Märkte inte av några biverknings alls faktiskt. Där jag födde i karlskoga fick vi tillgång till ersättning och flaskor. Dom kom in med de när vi ringde på larmet. :) De kostade för mej 500kr mån och då har min unge varit storätare och vi har använt oss av babysemp.

Fick du nån spruta efter förlossningen? Det kan vara en som drar ihop livmodern. Undrar för annars drar ju amningen ihop den. Men det kanske inte behövs då.
  • purple box

Varför skulle amningen dra ihop livmodern? Har jag missat nått?
    Har inte flaskat från start, delammat, men andra gången var den ihopdragen nästan helt innan hon ens testat att snutta.
    På bbt i mitt område ges inga mjölkstoppningspiller, de tycker att biverkningarna är för många. Här får man ha 1-2 tajta sportbhs på sig. Och inget snuttande runt bröstet.
    Spruta efter förlossningen brukar ha med rh-blodprovet att göra.

Nästa barn kommer få flaska från start, då kommer jag ha med mig ersättning och flaska.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...