• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjolanta
    Saralito skrev 2013-04-23 22:09:16 följande:
    Hon bajsade en jätteladdning mitt på dagen och sedan var hon nöjd jättelänge, fram tills att sambon gjorde mat och slarvade med måttningen. Då fick jag en liten hjärnblödning tror jag. Nu har hon just fått kvällsmålet och verkar nöjd och belåten faktiskt.

Min make slarvade också med måtten en gång! Vi har nan ha & det blandar man med en BLÅ skopa. Sen skulle vi introducera vanlig ersättning så vi köpte nan pro som blandas med VIT skopa, inte alls samma storlek på dem, jag tror den vita är sstörre... Då tog han den vita skopan och måttade upp NAN HA med, mått som mått tänkte han... Ändå så låg varje skopa i varsin burk med TYDLIG text! Jag blev vansinnig!! Som tur var så åt hon inte upp det. Kanske kände att det smakade konstigt? Typiskt karlar.. Det är ju inte de som måste vara hemma med en gnällig & skrikig bebis sen... Sedan så blandade han en flaska med BARA nan pro och skulle ge henne.... Men då hann jag sätta stopp... Behöver jag påpeka att vi inte köpt hem mer nan pro?..
  • Saralito
    Tjolanta skrev 2013-04-24 09:25:02 följande:

Min make slarvade också med måtten en gång! Vi har nan ha & det blandar man med en BLÅ skopa. Sen skulle vi introducera vanlig ersättning så vi köpte nan pro som blandas med VIT skopa, inte alls samma storlek på dem, jag tror den vita är sstörre... Då tog han den vita skopan och måttade upp NAN HA med, mått som mått tänkte han... Ändå så låg varje skopa i varsin burk med TYDLIG text! Jag blev vansinnig!! Som tur var så åt hon inte upp det. Kanske kände att det smakade konstigt? Typiskt karlar.. Det är ju inte de som måste vara hemma med en gnällig & skrikig bebis sen... Sedan så blandade han en flaska med BARA nan pro och skulle ge henne.... Men då hann jag sätta stopp... Behöver jag påpeka att vi inte köpt hem mer nan pro?..
    Jag vet inte vad han tänkte faktiskt, inte alls skulle jag tro. Nu är hon jättesnorig och eländig igen lilla grisen, så hon har knappt ätit inatt och nu på morgonen fick jag nästan tvinga i henne lite. Ska ringa vc och kolla om det går att öka upp hennes ventoline lite (hon har förkylningsastma, troligtvis).
  • Lindsey Egot the only one

Sempers hade samma mått på alla sina tre ersättningar. Då kunde man inte göra fel.

• Tjolanta
    LindaEfraim skrev 2013-04-24 10:46:00 följande:
    Sempers hade samma mått på alla sina tre ersättningar. Då kunde man inte göra fel.

Ja det är ju mycket bättre att ha så
  • Lindsey Egot the only one

Sempers hade olika mått på 90-talet men tog bort det och gjorde ett likadant för alla deras ersättningar. På vällingen sedan använder man vanlig msk mått.

• FruFantomen

Hej på er!
    Hittade er tråd nu idag och har suttit och läst  så mycket jag hunnit av era erfarenheter och tankar. 
    Jag har själv en tös hemma på 8 veckor och amningen fungerar inte alls bra. På BB fick hon aldrig till sugtekniken så vi har slitit med amningsnapp i flera veckor och sedan gått över till bröstet. Nu får hon bra tag men antingen har jag problem med utdrivningen eller så har jag inte så mycket mjölk och varje amning är en mental kamp. Jag började komplettera med ersättning för några veckor sedan och det var så skönt att se sin bebis nöjd!  Amningen fortsätter krångla och det blir mer och mer ersättning och nu funderar jag på att lägga ner amningen helt och bara ge flaska. Sambon vill att jag tar kontakt med amningsmottagningen igen, men får jag höra orden "amma mera" en gång till så kommer jag gå i bitar.

Så, nu har jag fått raljera av mig lite. Ni kommer antagligen se mer av mig här framöver med förhoppningsvis lite positiva tongångar också.

• Tjolanta

Välkommen FruFantomen! Ja när jag ringde bb här så tyckte de att jag skulle offra nattsömnen för att pumpa ur var 3e timma å ge henne på flaska... Hur mycket får man sova då? Tar ca 40min å pumpa, sen ska det matas, rapas, byta blöja sövas... Sen var det dags att pumpa IGEN!!! Blev lite smått tokig! Ringde sedan BVC och sa att det funkade inte. Hon sa då att en pigg och utvilad mamma är en glad mamma! Slängde pumpen åt skogen för att ge ersättning. Men det visade sej inte heller vara en dans på rosor... Men sedan när man väl funnit rätt flaska & sorts ersättning så flyter det bara på(pepparpeppar) & mycket med hjälp av denna tråd! Alla har kommit med så SUPERBRA tips! .. Lycka Till!

• FruFantomen

Nej jag har verkligen inte förväntat mig att det ska gå som på räls med ersättning heller. Hon har alltid varit gasig vår flicka och lite värre har det nog blivit av ersättning, men inte tokskrik. Fram till idag så har hon i alla fall bajsat varje dag så nu får vi se vad som händer. Idag sover hon ovanligt mycket i alla fall, det är ett som är säkert.

• Tjolanta
    FruFantomen skrev 2013-04-24 13:26:08 följande:
    Nej jag har verkligen inte förväntat mig att det ska gå som på räls med ersättning heller. Hon har alltid varit gasig vår flicka och lite värre har det nog blivit av ersättning, men inte tokskrik. Fram till idag så har hon i alla fall bajsat varje dag så nu får vi se vad som händer. Idag sover hon ovanligt mycket i alla fall, det är ett som är säkert.

Det trodde ju jag, att det skulle vara SÅ enkelt med ersättning för det hade man ju sett andra Jag visste ingenting alls om ersättning å så förut..
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...