• lillaminipyttelitis

Downs syndrom - mindre värda ?!

Subblade över en tråd ang abort för att barnet lider av DS, jag kan själv inte sätta mig in i hur det skulle vara att få det beskedet om att mitt kommande barn lider av just DS men tankarna fariväg när man läser att det är ¨många som väljer bort barn med denna diagnos, varför ?

mindre värde ?
    oönskat ?
    rädsla ?

Min första tanke är att jag som person nog aldrig (man ska dock aldrig säga aldrig) skulle kunna välja bort ett barn pga av detta men vill verkligen inte svartmåla eller trampa på tårna för den som väljer bort livet på sitt kommande barn pga av en diagnos som DS.
    Har själv jobbat med barn och äldre som har denna diagnos och det finns nog få så glada och positiva människor.

Så min fråga är vad tycker ni, hur ser ni på saken ? :)              
    Någon som gått igenom just detta och vill dela med sig av tankar ? 

• Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!
  • Jempan

Jag förstår inte över huvutaget hur folk kan vara såna idioter som förespråkar att behålla ett barn med DS. Är det pga okunskap eller egoism? Det är ju frågan!

• lillaminipyttelitis
    Jempan skrev 2013-01-15 17:46:48 följande:
    Jag förstår inte över huvutaget hur folk kan vara såna idioter som förespråkar att behålla ett barn med DS. Är det pga okunskap eller egoism? Det är ju frågan!

av vilken anledning?
  • Jempan

Ja. folk brukar må illa av sanningen.
    Om man har möjlighet att i förväg förhindra att sätta ett sjukt barn till världen så tycker jag att det är en självklarhet. Jag kan inte på något sätt förstå en människa som väljer att behålla ett sjukt foster. En person med DS ser ju inte bara annorlunda ut till de yttre, personer med DS föds ju med mängder av andra bekymmer. Cancer, hjärtproblem, magproblem, infertilitet, lever kortare liv. Hur försvara man det? 

• lillaminipyttelitis

Men det är ju inte alla som föds med DS som lider av en massa allt, dock lever dom i regel inte lika länge men det finns inget som säger att du har ha DS och vara "frisk"
    Sen är det klart som med allt annat finns det alltid två sidor, antingen lider man av gravDS eller lättare DS, det är det ju ingen som kan svara på förrän barnet möjligen föds. 

• Odjur1

Tänk dig hur många det är som gjort abort just för att risken är större att barnet får DS, men egentligen är fullt friska. Skulle oddsen vara RIKTIGT höga så jag vet inte.. Vill man föda ett sjukt barn till den här världen? Är inte världen riktigt påfrestande ändå? Orkar man ta hand om ett sjukt barn? Är det rätt mot barnet? Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort.. Men båda alternativen är ju väldigt omtumlande..

• Älska livet som det är

Jag sj hade valt bort ett barn med ds pga att jag inte klarat av att leva med det. Att kanske inte få ha sitt barn hemma utan barnet sk bo på ett boende. Handlar inte alls om att dom är mindre önskvärda. Alla har inte det i sig att kunna eller vilja ta hand om ett barn som har ds. Folk med ds e helt underbara människor.

• Tow2Mater
    Odjur1 skrev 2013-01-15 18:29:47 följande:
    Tänk dig hur många det är som gjort abort just för att risken är större att barnet får DS, men egentligen är fullt friska. .
    Gor folk det? Aborterar for att KUB visar hog risk? Det normala är väl att efter att fått hog risk på KUB ta ett fostervattenprov for att säkerställa om det har avvikelser eller inte, innan man tar ett beslut om abort.
  • Odjur1
    Tow2Mater skrev 2013-01-15 19:01:47 följande:
    Gor folk det? Aborterar for att KUB visar hog risk? Det normala är väl att efter att fått hog risk på KUB ta ett fostervattenprov for att säkerställa om det har avvikelser eller inte, innan man tar ett beslut om abort.
    Men man vet ju inte 100% det är ju bara ungefärliga siffror 
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!