Undret Gilan skrev 2013-01-16 11:29:30 följande:
Jag vill faktiskt ha ett så enkelt och komplikationsfritt liv som möjligt och det skäms jag inte det minsta för. Nu är mitt liv långt ifrån det på något sätt men hade jag fått välja innan så hade jag inte valt att gå igenom det jag gjort. Visst låter det som din son har ett jättebra liv med alla med DS får inte det. Vissa hamnar på hem, får ingen egen familj, blir ensamma osv. Det blir i allmänhet ett extra orosmoment jämfört med ett fullt friskt barn. Skulle jag se på UL att mitt barn garanterat inte hade några armar skulle jag välja abort även där. Jag är glad och tacksam över att mitt barn är normal och frisk på alla sätt och vis. Visst kan det ändras och hon blir sjuk, jag skulle ju inte älska henne mindre för det, men får jag välja ser jag helst att hon fortsätter vara frisk.
MIn pojke har en kromosomskada som det inte vad de vet finns en till som har just nu. Så ingen DS här inte, hans kromosomskada tog 11 år att diagnosticera. Det gick inte se på UL el något annat då man måste veta exakt vad man letar efter där. Olyckan är snabbt framme och sjukdom och skador är ingen direkt järnväg in i ett olyckligt hemskt liv. Det finns andra saker som kan slå sönder en än ett kromosomskadat barn. Jag är inte rädd för det längre.
Visst vill man sina barn väl men jag tycker inte att man direkt kan sätta likhetstecken med kromosomskada o ett dåligt liv heller, det vet du inte förrän efteråt och vem vet om ens perfekta friska barn kommer att bli lyckligt iaf?
PinkSugar skrev 2013-01-16 11:26:34 följande:
Trivs han med det? Skulle han hellre vara frisk?
Jag skulle inte haft en god livskvalitet iallafall
Han har något att jämföra med, men tror du han hellre vill vara död eller bortaborterad om han hade vetat vad han vet idag?
_DU_ skulle inte ha haft en god livkvalité säger du, men hur vet du det om du kommit tillbaka till livet efter att ha legat döende under lång tid, om du får träffa dina barn igen, du får se solen, känna smaken av mat? Du kan onekligen veta att du inte skulle uppleva livskvalité igen. För du är inte där. Livsviljan är starkare än man tror. Du dömer efter här och nu, DÅ är en annan femma. En helt annan femma.