• lillaminipyttelitis

Downs syndrom - mindre värda ?!

Subblade över en tråd ang abort för att barnet lider av DS, jag kan själv inte sätta mig in i hur det skulle vara att få det beskedet om att mitt kommande barn lider av just DS men tankarna fariväg när man läser att det är ¨många som väljer bort barn med denna diagnos, varför ?

mindre värde ?
    oönskat ?
    rädsla ?

Min första tanke är att jag som person nog aldrig (man ska dock aldrig säga aldrig) skulle kunna välja bort ett barn pga av detta men vill verkligen inte svartmåla eller trampa på tårna för den som väljer bort livet på sitt kommande barn pga av en diagnos som DS.
    Har själv jobbat med barn och äldre som har denna diagnos och det finns nog få så glada och positiva människor.

Så min fråga är vad tycker ni, hur ser ni på saken ? :)              
    Någon som gått igenom just detta och vill dela med sig av tankar ? 

• Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!
  • Jempan

Men det handlar ju inte om att man inte älskar någon för att man väljer att göra abort! Det handlar ju om det medicinska och livet i framtiden för denne person. "Men dom är gulliga och trevliga personer" Ja men alltså, okej? Ska vi gå efter det ledet så kommer vi snart vara utrotningshotade.

• Skarprättare
    Jempan skrev 2013-01-15 21:10:02 följande:
    Men det handlar ju inte om att man inte älskar någon för att man väljer att göra abort! Det handlar ju om det medicinska och livet i framtiden för denne person. "Men dom är gulliga och trevliga personer" Ja men alltså, okej? Ska vi gå efter det ledet så kommer vi snart vara utrotningshotade.
    Hur skulle vi snart vara utrotningshotade? Förr i tiden så fanns det inga metoder att ta reda på ifall en gravid kvinna bar på ett barn med ds. Kromosomala mutationer är i regel inte heller ärftliga.
  • KristenTjej84
    Jempan skrev 2013-01-15 21:10:02 följande:
    Hur kan du säga att vi blir utrotningshotade om folk bestämmer sig för att behålla Downs Syndrome barn?
    att låta ett barn en människa leva som har mycket att ge??
    Det är inte behållandet och värderandet av liv som ökar utrotnings hotandet tycker jag utan motsatsen tycker jag..

• Looktok
    Skarprättare skrev 2013-01-15 20:57:08 följande:
    Ett liv är ett liv och visserligen har någonting gått fel när det gäller kromosomala mutationer, men abort är att döda. Jag vill inte vara en mördare, och skulle aldrig döda mitt eget barn, eller låta döda det via ombud, vilket abort är (dödande via ombud). Jag kan förstå att man som förälder självklart vill ha ett friskt, normalt barn. Men jag tvivlar inte en sekund på att man älskar ett barn med ds lika mycket som ett "normalskapt"  barn. Sedan beror det självklart också på hur tidigt i en graviditet som det upptäcks. Ju senare, desto värre med abort.

Usch, ändra inte på tråden nu är du snäll och inflika sådana kommentarer. Starta en ny tråd i så fall om din personliga åsikt om abort.
  • floppan2008

Arbetar med personer som har DS. En del har bra liv med livskvalitet. Vissa lider och mår enormt dåligt psykiskt och fysiskt. Att ta hand om ett barn som har DS är ett enormt jobb. Jag hade inte orkat det. Kan inte säga att jag är säker på abort men så gott som. Vill inte föda ett barn som bara lider och gråter hela dagarna eller som måste operera hjärtat 5 ggr. Personer med DS blir aldrig vuxna. Man har ansvar för personen livet ut. Man är inte mindre värd men man kanske föds till ett liv som inte är värt att leva...

• KristenTjej84
    viseversa skrev 2013-01-15 21:26:39 följande:
    KristenTjej84 vad ville du säga med youtube filmen?
    Att jag anser att barn med Downs Syndrome är lika mycket värda som friska barn,, svaret på TS fråga.

• Mieya
    viseversa skrev 2013-01-15 20:41:47 följande:
    För att jag inte vill ha barn med Downs kanske?? Inte det minsta konstigt. Jag vill ha friska barn.
    amen!
  • Den vita staden

Ett av mina barn har med största sannolikhet minst ett funktionshinder.
    Skulle han(eller andra barn som i trådstarten) vara mindre värd(a) för det?
    I min  värld, nej han  är en älskansvärd  individ, så som han är, men visst skulle jag ändå önska att han var som de andra två.. utan problem för hans egen skull.
    Men samtidigt skulle han inte vara han utan sina egenheter.. Svårt detta..

future belongs to those who believe in the beauty of their dreams
  • PinkSugar

Tycker det är konstigt att man snarare måste försvara sig för att man hellre vill ha friska barn än sjuka barn

Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!