• lillaminipyttelitis

Downs syndrom - mindre värda ?!

Subblade över en tråd ang abort för att barnet lider av DS, jag kan själv inte sätta mig in i hur det skulle vara att få det beskedet om att mitt kommande barn lider av just DS men tankarna fariväg när man läser att det är ¨många som väljer bort barn med denna diagnos, varför ?

mindre värde ?
    oönskat ?
    rädsla ?

Min första tanke är att jag som person nog aldrig (man ska dock aldrig säga aldrig) skulle kunna välja bort ett barn pga av detta men vill verkligen inte svartmåla eller trampa på tårna för den som väljer bort livet på sitt kommande barn pga av en diagnos som DS.
    Har själv jobbat med barn och äldre som har denna diagnos och det finns nog få så glada och positiva människor.

Så min fråga är vad tycker ni, hur ser ni på saken ? :)              
    Någon som gått igenom just detta och vill dela med sig av tankar ? 

• Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!
  • Tow2Mater
    Odjur1 skrev 2013-01-15 19:03:21 följande:
    Men man vet ju inte 100% det är ju bara ungefärliga siffror 
    Fostervattenprov genom genetiska test fastställer med over 99% säkerhet.
  • Odjur1
    Tow2Mater skrev 2013-01-15 19:05:49 följande:
    Fostervattenprov genom genetiska test fastställer med over 99% säkerhet.
    Jaha ja då är det my bad, läst på fel på FL  
    ´
    Ökar chanserna för DS med åldern? Min bm sa att det ökar över 35+ ´men nån skrev nu att de är högre risker för unga. Eller?  
  • mclo

Jag hade aldrig valt att göra abort om det visade sig att jag bar på ett barn med DS, jag vet vad som krävs och det finns bra sjukvård. Habiliteringen och läkare vet vad DS är jämfört med ovanliga kromosomavvikelser och hab har alltid en planering för de.

• Kotthare
    Jempan skrev 2013-01-15 17:46:48 följande:
    Jag förstår inte över huvutaget hur folk kan vara såna idioter som förespråkar att behålla ett barn med DS. Är det pga okunskap eller egoism? Det är ju frågan!
    Är du dum i huvudet? Hur kan du säga så? 
    Är ett liv med Downs Syndrom inte värt att leva?

• Kotthare
    Jempan skrev 2013-01-15 17:53:30 följande:
    Ja. folk brukar må illa av sanningen.
    Om man har möjlighet att i förväg förhindra att sätta ett sjukt barn till världen så tycker jag att det är en självklarhet. Jag kan inte på något sätt förstå en människa som väljer att behålla ett sjukt foster. En person med DS ser ju inte bara annorlunda ut till de yttre, personer med DS föds ju med mängder av andra bekymmer. Cancer, hjärtproblem, magproblem, infertilitet, lever kortare liv. Hur försvara man det? 
    Om din mamma hade vetat om hur infantilt korkad du är, hade hon säkert gjort abort. 

• Tow2Mater
    Odjur1 skrev 2013-01-15 19:07:49 följande:
    Jaha ja då är det my bad, läst på fel på FL  
    ´
    Ökar chanserna för DS med åldern? Min bm sa att det ökar över 35+ ´men nån skrev nu att de är högre risker för unga. Eller?  
    Ja, riskerna ökar med åldern. Over 40 är det ännu storre risk än mellan 35 och 40 t ex. Men barn med DS fods oftare till unga foräldrar, man tror det har att gora med att de inte testar (och foder ovetandes en del barn med DS), medan äldre testar och väljer bort barn med DS i större utsträckning.
  • SweeneyTodd

Att abortera foster med DS handlar inte om att de är mindre värda. Det handlar om att man kanske inte orkar ta hand om ett sjukt barn. Och varför sätta ett sjukt barn till världen? 

Do you ever feel a strange sadness as dusk falls?
  • SweeneyTodd
    Kotthare skrev 2013-01-15 19:14:57 följande:
    Om din mamma hade vetat om hur infantilt korkad du är, hade hon säkert gjort abort. 

Omoget att ta till personangrepp. Att kalla någon för korkad är inte acceptabelt.
    Do you ever feel a strange sadness as dusk falls?
  • PinkSugar
    Jempan skrev 2013-01-15 17:46:48 följande:
    Jag förstår inte över huvutaget hur folk kan vara såna idioter som förespråkar att behålla ett barn med DS. Är det pga okunskap eller egoism? Det är ju frågan!
  • Lillesann

Usch samma sak varje gång: Att ha down syndrom är inte samma sak som att vara sjuk. Ett barn eller en människa med ds kan vara sjukt, oftast är de friska precis som andra utan syndromet. Alltså ds är inte lika med att vara sjuk. Jag skulle personligen aldrig abortera ett foster med ds, men jag försvarar rätten till fri abort och anser alltså också att det är ok, och jag respekterar människors val, att abortera bort foster pga "felaktigt" kön. Skulle aldrig själv göra det heller men som sagt... Konsekvenser av fri abort. Jag tycker därmed också att man ska värna om, och respektera människors rätt att behålla sitt barn med ds och inte skuldbelägga dem. Därför är det ganska beklämmande att höra människor som inte respekterar andra människors val att inte abortera sitt barn. Sedan är ju "sanningen" alltid subjektiv och här är min sanning: Efter att ha vuxit upp med en bror med ds vet jag att det finns mycket värre handikapp. Jag som syskon till en person med detta handikapp känner att mitt liv har berikats på ett sätt som man inte kan förstå om man inte själv har upplevt detta. Tror jag att mitt eventuella barn med ds skulle få ett mycket sämre liv pga sitt handikapp, nej. Tror jag att dess syskon skulle få det, nej, och detta baserar jag på min erfarenhet. Min sanning.

Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!