• lillaminipyttelitis

Downs syndrom - mindre värda ?!

Subblade över en tråd ang abort för att barnet lider av DS, jag kan själv inte sätta mig in i hur det skulle vara att få det beskedet om att mitt kommande barn lider av just DS men tankarna fariväg när man läser att det är ¨många som väljer bort barn med denna diagnos, varför ?

mindre värde ?
    oönskat ?
    rädsla ?

Min första tanke är att jag som person nog aldrig (man ska dock aldrig säga aldrig) skulle kunna välja bort ett barn pga av detta men vill verkligen inte svartmåla eller trampa på tårna för den som väljer bort livet på sitt kommande barn pga av en diagnos som DS.
    Har själv jobbat med barn och äldre som har denna diagnos och det finns nog få så glada och positiva människor.

Så min fråga är vad tycker ni, hur ser ni på saken ? :)              
    Någon som gått igenom just detta och vill dela med sig av tankar ? 

• Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!
  • FemmeM

Jag skulle välja abort om jag fick veta att mitt barn hade DS av många olika anledningar. Ett barn med DS får man ta hand om hela livet och man lär lämna livet orolig för hur det ska gå för honom eller henne.
    Jag vet hur det känns när något annat barn är taskigt mot mina "normala" barn, hur det hugger i hjärtat och man vill ta hem dom och aldrig låta dem utsättas för det igen. Hur skulle det då kännas att älska ett barn som lär möta glåpord, illvilja och rent av hat VARJE dag? Jag skulle inte klara det. Och det spelar ingen roll om någon påstår att så är det inte, för så ÄR det även om en del inte vill kännas vid det.
    Jag skulle ha så mkt skuldkänslor så det skulle vara svårt att leva med och jag vet att de inte är helt dumma i huvudet, de känner ju att folk kanske skrattar åt dem och gör sig roliga på deras bekostnad många gånger. 

• TanganyikaIka
    Tow2Mater skrev 2013-01-16 15:14:08 följande:
    En del behover ha argument infor sig sjlava for att ta bort ett foster, andra inte. Men lagligt behover man inget argument alls. Att ta bort en människa utanför fosterlivet ar olagligt, och medfor straff av staten. Man kan alltså inte jämfora de två.
    Lagligt ja, men rent etiskt är det samma diskussion. Ett barn man tror lider för att det skulle ha ett visst handikapp, en som är född men förvärvat ett liknande handikapp men får fortsätta att leva. Lagen är en sak, men etiska frågeställningen densamma. 
  • FemmeM
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 21:56:46 följande:
    Lagligt ja, men rent etiskt är det samma diskussion. Ett barn man tror lider för att det skulle ha ett visst handikapp, en som är född men förvärvat ett liknande handikapp men får fortsätta att leva. Lagen är en sak, men etiska frågeställningen densamma. 
    Att ta bort ett foster som inte ens har utvecklat hjärna ännu kan inte vara samma sak som att ta bort ett fött och fullt utvecklat barn. Inte ens etiskt.
  • TanganyikaIka
    FemmeM skrev 2013-01-16 22:02:23 följande:
    Att ta bort ett foster som inte ens har utvecklat hjärna ännu kan inte vara samma sak som att ta bort ett fött och fullt utvecklat barn. Inte ens etiskt.
    Men de kan ha samma typ av problem men den ena får leva medan den andra får det inte. Hur ser hjärnan ut i v18? Den är helt outvecklad? Sällan hinner du se detta innan du konstaterar att det är ngt fel på barnet, en sen abort m a o. De är fullt jämförbara med varandra? En bebis på 17-18 veckor har en hjärna, inte "ens utvecklat en hjärna" finns inte som argument, det finns en hjärna om du hittar en avvikelse på UL vilket sker närmare v18 än v5. 
  • Odjur1

Ett barn i vecka 18 kan inte leva utanför sin mors kropp så tidigt, tycker inte att det är mord i det fallet

• FemmeM
    TanganyikaIka skrev 2013-01-17 07:31:00 följande:
    Men de kan ha samma typ av problem men den ena får leva medan den andra får det inte. Hur ser hjärnan ut i v18? Den är helt outvecklad? Sällan hinner du se detta innan du konstaterar att det är ngt fel på barnet, en sen abort m a o. De är fullt jämförbara med varandra? En bebis på 17-18 veckor har en hjärna, inte "ens utvecklat en hjärna" finns inte som argument, det finns en hjärna om du hittar en avvikelse på UL vilket sker närmare v18 än v5. 
    KUB gör man innan v 13 och det är väl då man upptäcker DS och trisomi. Och kanske hjärnan är en del utvecklad då men fostret kan inte tänka konkreta tankar. Eller ens känna känslor.
  • TanganyikaIka

Och då är det okej? Tycker hur som att det är en väldigt underligt form av resonemang. Jag tycker man ska vara lite mer rädd om mänskligt liv än så. 

• FemmeM
    TanganyikaIka skrev 2013-01-17 08:33:09 följande:
    Och då är det okej? Tycker hur som att det är en väldigt underligt form av resonemang. Jag tycker man ska vara lite mer rädd om mänskligt liv än så. 
    Ja, för mig är det ok. Som jag skrev förut, jag skulle ha mkt mer skuldkänslor för det liv jag ger ett sånt barn än att jag avslutar det innan det har börjat.
    Du har rätt till dina åsikter och tankar men vi är alla olika. 
  • 2diamonds

Jag skulle ALDRIG välja bort ett barn med DS. Men jag jobbar med ungdomar med DS dagligen på skola, så för mig är det inte främmande och det kan ju vara en bidragande orsak.. Alla önskar väl sig ett "friskt" barn, ta det inte fel ni som läser. Men jag kan säga att jag jobbar med ungdomar med alla möjliga diagnoser, austism, DS , asperger, förståndshandikapp etc och jag älskar varenda en av dom. Så nej jag skulle aldrig ta bort mitt barn om var så att han/hon hade något form av funktionshinder. Jag väntar faktiskt barn nr två och vi har inte gjort kuntester och annat, Den som kommer till oss är mer än välkommern!

Jag tycker det är jävligt oroväckande att man tillåter kubtest bla. Varför tycker jag det? Jo för att vi börjar sålla mer och mer och tillåter och accepterar mer och mer. Det är fan bara en tidsfråga innan vi börjar sålla bort barn pga kön, utseende, hårfärg, ögonfärg..U name it. Jag tror tyvärr att framtiden ser ut så snart. Kolla bara i Danmark , det finns snart inte en människa med DS för att där tar man oftast bort dom barnen. Usch får tårar när jag bara tänker på det!

• Carrro1982

Wow nu får jag verkligen smaka på det som jag förespråkar, att alla måste få ha rätten att tycka som de vill. Men jag måste säga att jag blir ledsen över att läsa inlägg som Jempans.  Dock så får du ha den åsikten Jempan.  Det är din rätt att tycka som du vill - även om jag inte håller med dig.  

Jag är själv lindrigt utvecklingsstörd, och har varit på daglig versamhet i drygt tio år nu.  Under de åren så har jag "jobbat" med människor som har DS och de har verkligen varit så söta, snälla och fina människor.  Jag ser dem inte som sjuka, de är bara lite mer annorlunda.  Men de har hjärtat på det rätta stället, kan visa känslor och så vidare.      Jag anser personligen att det är fel att göra abort pga. något som har med barnet att göra. som Tex. kön, handikapp osv.          

Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!