• lillaminipyttelitis

Downs syndrom - mindre värda ?!

Subblade över en tråd ang abort för att barnet lider av DS, jag kan själv inte sätta mig in i hur det skulle vara att få det beskedet om att mitt kommande barn lider av just DS men tankarna fariväg när man läser att det är ¨många som väljer bort barn med denna diagnos, varför ?

mindre värde ?
    oönskat ?
    rädsla ?

Min första tanke är att jag som person nog aldrig (man ska dock aldrig säga aldrig) skulle kunna välja bort ett barn pga av detta men vill verkligen inte svartmåla eller trampa på tårna för den som väljer bort livet på sitt kommande barn pga av en diagnos som DS.
    Har själv jobbat med barn och äldre som har denna diagnos och det finns nog få så glada och positiva människor.

Så min fråga är vad tycker ni, hur ser ni på saken ? :)              
    Någon som gått igenom just detta och vill dela med sig av tankar ? 

• Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!
  • TanganyikaIka

Vad man inte tänker på är att de flesta kromosomfel syns inte på KUB eller Nup eller fostervattensprov. Det jagas Downs för hela slanten när det är vanligare med andra hjärnskador (förlossning, medfödda, blödningar etc) än just Downs, men alla är helt inriktade på Downs. *underligt* 
    Under 1999 i den stad jag bor i föddes sju svårt skadade barn, varav ett var mitt. Inte ett av dem hade Downs. Det var kromosomskador, vattenskalle, hjärnblödningar och syrebrister vid förlossningen på alla. Det föddes barn med Downs också men de var i minoritet men inget av dem var lika skadade som våra barn. Jag skulle vilja säga till er alla: Välkommen till verkligheten! Det finns inga garantier, prover hit och dit och är det inte Downs kan det vara ännu värre, grattis! Livet kommer inte med garantier och autobahn till lycka, hälsa och bullerbylycka. Livet blir bra ändå, eller rättare sagt, det blir vad man gör det till. 
    Barnen kan råka ut för svåra sjukdomar senare i livet (har vänner med barn som sakta tynar bort och ska dö innan de ens flyttat hemifrån) eller sjukdomar som innebär förvärvad utvecklingsstörning. Men välj bort Downs för allt i världen. Jag förstår inte hysterin kring att hålla på med fvp och dyl, det är sällan det händer och händer det är det bara så..köp läget liksom. 

• Mummyfied

Ibland verkar det som att folk tror att DS bara är ett par sneda ögon och en stor kroppshydda. Klart det finns många glada och positiva med DS men är förmågan att uttrycka känslor ett signalement på bra livskvalité? Det är ju såklart en jättesvår fråga, och man kan ju aldrig veta sådant säkert. Men tillståndet DS innebär ofta en rad andra sjukdomstillstånd OCKSÅ och att ha autism, nedsatt syn och hörsel (och tal då som många har svårt med) diabetes och dessutom demens i tidigare år med mera är inte lätt att kämpa emot. Jag förstår absolut om det finns föräldrar som inte känner att de klarar av det, särskilt de som redan har ett par barn då ett med särskilda behov faktiskt ofta leder till att de övriga barnen inte kan prioriteras på samma sätt.

• Undret Gilan
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 10:51:15 följande:
    Vad man inte tänker på är att de flesta kromosomfel syns inte på KUB eller Nup eller fostervattensprov. Det jagas Downs för hela slanten när det är vanligare med andra hjärnskador (förlossning, medfödda, blödningar etc) än just Downs, men alla är helt inriktade på Downs. *underligt* 
    Under 1999 i den stad jag bor i föddes sju svårt skadade barn, varav ett var mitt. Inte ett av dem hade Downs. Det var kromosomskador, vattenskalle, hjärnblödningar och syrebrister vid förlossningen på alla. Det föddes barn med Downs också men de var i minoritet men inget av dem var lika skadade som våra barn. Jag skulle vilja säga till er alla: Välkommen till verkligheten! Det finns inga garantier, prover hit och dit och är det inte Downs kan det vara ännu värre, grattis! Livet kommer inte med garantier och autobahn till lycka, hälsa och bullerbylycka. Livet blir bra ändå, eller rättare sagt, det blir vad man gör det till. 
    Barnen kan råka ut för svåra sjukdomar senare i livet (har vänner med barn som sakta tynar bort och ska dö innan de ens flyttat hemifrån) eller sjukdomar som innebär förvärvad utvecklingsstörning. Men välj bort Downs för allt i världen. Jag förstår inte hysterin kring att hålla på med fvp och dyl, det är sällan det händer och händer det är det bara så..köp läget liksom. 
    Ja och visste hade det varit önskvärt att man kunde utesluta att någon av dessa sjukdomar drabbade ens barn. Men nu är ju just DS en sjukdom som går att upptäcka varför då krångla till livet mer än man behöver genom att föda ett bar man VET är sjukt. Händer det nåt så händer det inte mycket att göra åt, men kan jag välja så väljer jag alla gånger ett friskt barn!
    ♥Stella 2010-03-28♥
  • floppan2008
    PinkSugar skrev 2013-01-16 10:44:11 följande:
    Tycker det är konstigt att man snarare måste försvara sig för att man hellre vill ha friska barn än sjuka barn

Ja eller hur! Alla vill väl ha friska barn! Det bästa vore ju om alla människor fick vara friska och ha en god livskvalitet!
  • TanganyikaIka

För att livet inte är enkelriktat superkul och raka spåret. Synsättet att det ska vara så enkelt som möjligt tycker jag är djupt tragiskt. Du kan inte tvärsäkert säga att det livet är mindre värt eller värdefullt, för du dömer det efter ditt liv och dina preferenser, det är inte säkert att samma person som du tycker har ett ruttet liv med sämre förutsättningar tycker samma sak. 
    Min pojke är svårt utvecklingsstörd med grava funktionshinder, han är en glad skit som tycker att livet är toppen. Han älskar oss, att vara hemma, gå på bio, äta mat, kramas och se på teve. Han upplever allt här och nu, vilket inte kan sägas om oss som måste lära oss mindfullness, han är arg NU och inte i evigheter, han skrattar lika fort som innan han blev arg. Jag undrar vem av oss som har ett värdefullt liv? Han eller jag? Jag tror han är lyckligare och lever mer fullt ut än både du och jag. 
    Jag är normalbegåvad, har en bra lön men är sjuk pga medfödd sjukdom. Jag har ett bra liv, jag har förmåga att hantera mitt liv men jag tror ändå att han har det bättre trots allt. Hus, villa, lön och snyggt utseende är inte allt för att ett liv ska vara bra. Man kan vara sjuk och ändå ha ett fullvärdigt normalt liv Varför är en utvecklingsstörning svårare handikapp att leva med än ett barn som föds utan armar? Lider inte de också av att inte kunna vara som alla andra? Nej, för de är ju normalbegåvade och bara man är normalbegåvad är allt bra eller?  

• TanganyikaIka
    floppan2008 skrev 2013-01-16 11:14:31 följande:

Ja eller hur! Alla vill väl ha friska barn! Det bästa vore ju om alla människor fick vara friska och ha en god livskvalitet!
    Vad är god livskvalité? En man som blivit rullstolsbunden och hjärnskadad vid en bilolycka, har han livskvalité? 
  • PinkSugar
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 11:19:24 följande:
    Vad är god livskvalité? En man som blivit rullstolsbunden och hjärnskadad vid en bilolycka, har han livskvalité? 
    Skulle han om han fick välja helt fritt, leva ett liv utan hjärnskada med två friska ben än ett med trasiga ben och en hjärnskada?
  • TanganyikaIka
    PinkSugar skrev 2013-01-16 11:21:44 följande:
    Skulle han om han fick välja helt fritt, leva ett liv utan hjärnskada med två friska ben än ett med trasiga ben och en hjärnskada?
    Har han en god livskvalité menar du? Så ska jag svara dig sen...
  • PinkSugar
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 11:24:26 följande:
    Har han en god livskvalité menar du? Så ska jag svara dig sen...
    Trivs han med det? Skulle han hellre vara frisk?

Jag skulle inte haft en god livskvalitet iallafall 
  • Undret Gilan
    TanganyikaIka skrev 2013-01-16 11:16:16 följande:
    För att livet inte är enkelriktat superkul och raka spåret. Synsättet att det ska vara så enkelt som möjligt tycker jag är djupt tragiskt. Du kan inte tvärsäkert säga att det livet är mindre värt eller värdefullt, för du dömer det efter ditt liv och dina preferenser, det är inte säkert att samma person som du tycker har ett ruttet liv med sämre förutsättningar tycker samma sak. 
    Min pojke är svårt utvecklingsstörd med grava funktionshinder, han är en glad skit som tycker att livet är toppen. Han älskar oss, att vara hemma, gå på bio, äta mat, kramas och se på teve. Han upplever allt här och nu, vilket inte kan sägas om oss som måste lära oss mindfullness, han är arg NU och inte i evigheter, han skrattar lika fort som innan han blev arg. Jag undrar vem av oss som har ett värdefullt liv? Han eller jag? Jag tror han är lyckligare och lever mer fullt ut än både du och jag. 
    Jag är normalbegåvad, har en bra lön men är sjuk pga medfödd sjukdom. Jag har ett bra liv, jag har förmåga att hantera mitt liv men jag tror ändå att han har det bättre trots allt. Hus, villa, lön och snyggt utseende är inte allt för att ett liv ska vara bra. Man kan vara sjuk och ändå ha ett fullvärdigt normalt liv Varför är en utvecklingsstörning svårare handikapp att leva med än ett barn som föds utan armar? Lider inte de också av att inte kunna vara som alla andra? Nej, för de är ju normalbegåvade och bara man är normalbegåvad är allt bra eller?  
    Jag vill faktiskt ha ett så enkelt och komplikationsfritt liv som möjligt och det skäms jag inte det minsta för. Nu är mitt liv långt ifrån det på något sätt men hade jag fått välja innan så hade jag inte valt att gå igenom det jag gjort. Visst låter det som din son har ett jättebra liv med alla med DS får inte det. Vissa hamnar på hem, får ingen egen familj, blir ensamma osv. Det blir i allmänhet ett extra orosmoment jämfört med ett fullt friskt barn. Skulle jag se på UL att mitt barn garanterat inte hade några armar skulle jag välja abort även där. Jag är glad och tacksam över att mitt barn är normal och frisk på alla sätt och vis. Visst kan det ändras och hon blir sjuk, jag skulle ju inte älska henne mindre för det, men får jag välja ser jag helst att hon fortsätter vara frisk.
    ♥Stella 2010-03-28♥
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!