Tow2Mater skrev 2013-01-16 14:15:39 följande:
Men varför är det underligt? Man testar för det man kan testa, det andra kan man ju inte göra nåt åt. Ju mer gentekniken utvecklas, ju fler tester kommer att bli möjliga och erbjudas i framtiden, och många kommer då att testa för fler saker. Det är väl inte konstigt.
Tow2Mater skrev 2013-01-16 14:09:53 följande:
Men foster klassas ju inte som liv i laglig mening upp till en viss storlek, så det är stor skillnad. Men vi kanske kunde infora fri abort till säg 5 års ålder, så skadas barn allvarligt innan dess, kan man välja att abortera dem, for man tycker inte de kommer att ha fortsatt livskvalitet.
Nej, det är ju inte rimligt att gora så, men har vi "fri" abort till en viss gräns, måste den ju vara fri under den tiden också, och kan inte jämforas med andra svårt skadade människor.
Varför skulle livskvalité väga tyngre som argument för att ta bort ett foster än en människa utanför fosterlivet? Att man är så inriktad just på DS när det är mkt som ofta är mycket mycket värre än DS, inte testas alls för man kan inte förutspå det i o m att tekniken inte finns och det är mycket små bitar av genmaterialet man letar efter. Men det är rimligt att utanför magen säga att alla har rätt att leva med skador som i era ögon är bristande livskvalitet men om man är ett foster så är det fritt fram att ta bort mig?
Jag tycker att det är ett underligt resonemang och inte alls konsekvent.
Varför är ett framfött liv så mycket mer värdefullt än ett ofött? (Jag är för abort men jag är emot att man inte är mer insatt i vad det betyder och att människor som gör det gör det av sin egen bekvämlighet och okunnighet om vad som verkligen kan ske med ett barn och att DS då förmodligen inte är det värsta som händer) Vem gör mig till domare över vad som är ett liv och ett bra liv egentligen? Vilken makt ger jag mig själv och vilken etisk grund vilar jag på i mitt liv? De bitarna tar vi inte med i beräkningen när vi diskuterar det här utan talar om hur jobbigt det är att ha dessa barn. Det är jobbigt att ha dementa föräldrar också. Eller bråkiga tonåringar. Eller ett hus som brunnit upp, psykisk sjukdom.. Var lägger vi gränsen för hur bekväma vi får vara och vad ska vi definiera som ett bra och värdigt liv? Det finns många saker man skulle kunna säga är ovärdigt i livet men inte dräper vi folk för det? Men vi aborterar foster som _kan_ tänkas ha ett jobbigare liv än andra? Men vi vet inte.Vad gör vi med den kunskap vi har? Hur förvaltar vi den och inte minst, varför väljer vi som vi gör?