• lillaminipyttelitis

Downs syndrom - mindre värda ?!

Subblade över en tråd ang abort för att barnet lider av DS, jag kan själv inte sätta mig in i hur det skulle vara att få det beskedet om att mitt kommande barn lider av just DS men tankarna fariväg när man läser att det är ¨många som väljer bort barn med denna diagnos, varför ?

mindre värde ?
    oönskat ?
    rädsla ?

Min första tanke är att jag som person nog aldrig (man ska dock aldrig säga aldrig) skulle kunna välja bort ett barn pga av detta men vill verkligen inte svartmåla eller trampa på tårna för den som väljer bort livet på sitt kommande barn pga av en diagnos som DS.
    Har själv jobbat med barn och äldre som har denna diagnos och det finns nog få så glada och positiva människor.

Så min fråga är vad tycker ni, hur ser ni på saken ? :)              
    Någon som gått igenom just detta och vill dela med sig av tankar ? 

• Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!
  • 2diamonds
    Carrro1982 skrev 2013-01-17 10:23:55 följande:
    Wow nu får jag verkligen smaka på det som jag förespråkar, att alla måste få ha rätten att tycka som de vill. Men jag måste säga att jag blir ledsen över att läsa inlägg som Jempans.  Dock så får du ha den åsikten Jempan.  Det är din rätt att tycka som du vill - även om jag inte håller med dig.  

Jag är själv lindrigt utvecklingsstörd, och har varit på daglig versamhet i drygt tio år nu.  Under de åren så har jag "jobbat" med människor som har DS och de har verkligen varit så söta, snälla och fina människor.  Jag ser dem inte som sjuka, de är bara lite mer annorlunda.  Men de har hjärtat på det rätta stället, kan visa känslor och så vidare.      Jag anser personligen att det är fel att göra abort pga. något som har med barnet att göra. som Tex. kön, handikapp osv.          
    Håller med dig till 100%
  • MissGadget

Men vem ska ta hand om barnet med downs då?

• DandelionDust

När de är födda är de såklart inte mindre värda än någon annan. Men jag hade lätt valt abort om jag visste att något var fel på barnet. Inte för barnets skull utan min egen. Jag vill ha "friska" och "normala" barn och var vänlig och se citationstecknen så slipper vi diskussionen om att DS-barn kan vara friska också. Ni vet vad jag menar förhoppningsvis.

Nu kommer jag antagligen slippa stå inför detta val eftersom jag redan har två barn och inte ska ha fler.  Men om oturen är framme så skulle jag ta det lätta valet ut.

• MissGadget
    lillaminipyttelitis skrev 2013-01-19 13:38:45 följande:

föräldrarna ?
    Varför ska de det? Om de har bestämt dig för att inte ta hand om ett barn med dowsn, eller andra fuktionsfel eller sjukdomar som går att se innan barnet föds.
    Idag får dessa göra abort, om man inte ska få göra det, vem ska ta hand om barnet?
  • bandicoot
    2diamonds skrev 2013-01-17 10:03:39 följande:
    Jag skulle ALDRIG välja bort ett barn med DS. Men jag jobbar med ungdomar med DS dagligen på skola, så för mig är det inte främmande och det kan ju vara en bidragande orsak.. Alla önskar väl sig ett "friskt" barn, ta det inte fel ni som läser. Men jag kan säga att jag jobbar med ungdomar med alla möjliga diagnoser, austism, DS , asperger, förståndshandikapp etc och jag älskar varenda en av dom. Så nej jag skulle aldrig ta bort mitt barn om var så att han/hon hade något form av funktionshinder. Jag väntar faktiskt barn nr två och vi har inte gjort kuntester och annat, Den som kommer till oss är mer än välkommern!

Jag tycker det är jävligt oroväckande att man tillåter kubtest bla. Varför tycker jag det? Jo för att vi börjar sålla mer och mer och tillåter och accepterar mer och mer. Det är fan bara en tidsfråga innan vi börjar sålla bort barn pga kön, utseende, hårfärg, ögonfärg..U name it. Jag tror tyvärr att framtiden ser ut så snart. Kolla bara i Danmark , det finns snart inte en människa med DS för att där tar man oftast bort dom barnen. Usch får tårar när jag bara tänker på det!
    Vilket jävla skitsnack. Vi kommer inte att sålla bort barn för deras ögonfärg. Downs Syndrom är en sjukdom/defekt/kromosonfel, ögonfärg är inte något fel. Ifall du inte visste det krävs det mer av föräldrarna vid downs, det gör det inte om man har blåa/gröna/bruna/ ögon. Det är mycket som påverkas av downs syndrom, t. e.x utseendet, intelligensen(personer med DS har låg I.Q), och sjukdomar(många med DS har t.e.x hörselfel och hjärtfel, och DS innebär en ökad risk för många sjukdomar). 
  • Kat91
    2diamonds skrev 2013-01-17 10:03:39 följande:
    Jag skulle ALDRIG välja bort ett barn med DS. Men jag jobbar med ungdomar med DS dagligen på skola, så för mig är det inte främmande och det kan ju vara en bidragande orsak.. Alla önskar väl sig ett "friskt" barn, ta det inte fel ni som läser. Men jag kan säga att jag jobbar med ungdomar med alla möjliga diagnoser, austism, DS , asperger, förståndshandikapp etc och jag älskar varenda en av dom. Så nej jag skulle aldrig ta bort mitt barn om var så att han/hon hade något form av funktionshinder. Jag väntar faktiskt barn nr två och vi har inte gjort kuntester och annat, Den som kommer till oss är mer än välkommern!

Jag tycker det är jävligt oroväckande att man tillåter kubtest bla. Varför tycker jag det? Jo för att vi börjar sålla mer och mer och tillåter och accepterar mer och mer. Det är fan bara en tidsfråga innan vi börjar sålla bort barn pga kön, utseende, hårfärg, ögonfärg..U name it. Jag tror tyvärr att framtiden ser ut så snart. Kolla bara i Danmark , det finns snart inte en människa med DS för att där tar man oftast bort dom barnen. Usch får tårar när jag bara tänker på det!
    Jag tänker typ tvärtom. Jag jobbar också med barn med DS och har jobbat med vuxna med olika funktionshinder och jag skulle nog kanske ta bort ett barn med DS just för att jag inte skulle orka med att se mitt barn bli illa behandlat av typ alla i hela världen. Varje dag h*n vistades bland "normalstörda".

Har aldrig mått så dåligt som när jag jobbade på ett gruppboende och man var ute och handlade och mina brukare blev utstirrade, det kommenterades bakom deras ryggar, det suckades när de skulle betala, folk som pekar, barn som skrattar. Nej fy...

Och då har vi även DS i släkten då sonens kusin har DS. Kan få ångest när jag tänker på vad hon kommer få utstå när hon är gammal nog att förstå.

Men sen vet jag ändå inte om jag faktiskt skulle klara av en abort i det läget när jag väl stod där. Tveksamt skulle jag säga.
  • Lian Kesko
    Kat91 skrev 2013-01-29 03:01:07 följande:
    Jag tänker typ tvärtom. Jag jobbar också med barn med DS och har jobbat med vuxna med olika funktionshinder och jag skulle nog kanske ta bort ett barn med DS just för att jag inte skulle orka med att se mitt barn bli illa behandlat av typ alla i hela världen. Varje dag h*n vistades bland "normalstörda".

Har aldrig mått så dåligt som när jag jobbade på ett gruppboende och man var ute och handlade och mina brukare blev utstirrade, det kommenterades bakom deras ryggar, det suckades när de skulle betala, folk som pekar, barn som skrattar. Nej fy...

Och då har vi även DS i släkten då sonens kusin har DS. Kan få ångest när jag tänker på vad hon kommer få utstå när hon är gammal nog att förstå.

Men sen vet jag ändå inte om jag faktiskt skulle klara av en abort i det läget när jag väl stod där. Tveksamt skulle jag säga.
    Jag kan faktiskt hålla med dig, och även hur man var när man var yngre. Man skrattade åt dem och kallade de "mongos".  Men det är för att förståelsen inte fanns då, jag tycker att det och ekonomi är två ämnen som borde införas i alla skolor, från och med årskurs 7 och uppåt.

Idag jobbar jag med de som har DS och annat, respekterar dem och tycker det är bland det bästa jobben jag har haft i hela "långa" liv. Man har en helt annan syn på det hela tack vare att man har utvecklats samt fått bättre förståelse.

Man ser även hur samhället reagerar när det inte är som majoriteten tycker ska vara.

Sen har jag även en syster som försökte ta livet av sig och blev hjärnskadad. Hon lever idag men för vems bästa är det? Jag älskar henne, men ser vilket dåligt liv hon har och man kan inte göra något åt det. Samtidigt kan man inte förutse hur hennes återhämtning skulle blivit när det hände.

Dock är det så tragiskt att se hur vården inte fungerar, samhället tar inte sitt ansvar och man finner det i de flesta sammanhangen att de blir utnyttjade, diskriminerade och bortprioriterade.

• Kat91
    Lian Kesko skrev 2013-01-29 03:56:21 följande:
    Jag kan faktiskt hålla med dig, och även hur man var när man var yngre. Man skrattade åt dem och kallade de "mongos".  Men det är för att förståelsen inte fanns då, jag tycker att det och ekonomi är två ämnen som borde införas i alla skolor, från och med årskurs 7 och uppåt.

Idag jobbar jag med de som har DS och annat, respekterar dem och tycker det är bland det bästa jobben jag har haft i hela "långa" liv. Man har en helt annan syn på det hela tack vare att man har utvecklats samt fått bättre förståelse.

Man ser även hur samhället reagerar när det inte är som majoriteten tycker ska vara.

Sen har jag även en syster som försökte ta livet av sig och blev hjärnskadad. Hon lever idag men för vems bästa är det? Jag älskar henne, men ser vilket dåligt liv hon har och man kan inte göra något åt det. Samtidigt kan man inte förutse hur hennes återhämtning skulle blivit när det hände.

Dock är det så tragiskt att se hur vården inte fungerar, samhället tar inte sitt ansvar och man finner det i de flesta sammanhangen att de blir utnyttjade, diskriminerade och bortprioriterade.

Väldigt bra skrivet!
  • anne h
    SophiaN skrev 2013-01-16 12:19:25 följande:

Jag tror att det finns många jobbigare symptom än DS, både för barnet och för föräldrarna.
    Men om jag ska svara på frågan- om individer med DS är mindre värda. Ja, verför skulle de inte vara det?

Personer med DS är alltså mindre värda i dina ögon... vilket otrevligt uttalande tycker jag.. -men du har självklart rätt att tycka det, även om jag inte kan förstå hur någon kan ha den åsikten..

Varför de inte skulle vara mindre värda? För att de är _människor_, inte ett "syndrom". En människa har samma värde som en annan oavsett kromosomantal, ögonfärg, hudfärg, kön, mm.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!