• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • CMM
    Luckyday skrev 2013-01-23 16:06:47 följande:
    Sonen fick namnet Dexter efter seriemördaren på tv6
    Känns ju sådär att döpa någon efter en seriemördare, om än fiktiv. Trodde bara det var sådana som Lady Dahmer som höll på med sådant.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Nejjah

Severus: Vet inte om det är mina gravidhormoner men jag skrattar så att jag inte får någon luft! "Min son heter Anders..." Haha, tack för gott skratt ;)

• Aurelia01
    finskaflikkan skrev 2013-01-23 16:22:32 följande:
    Nån som kan svara på Colin, gällande Colin Mcrae? (Ja jag tar ansvaret över "svaret")  

Vill du att vi ska tycka till, eller..? Alltså, det är ju inget fel på Colin i den engelskspråkiga världen. MEN jag skulle inte ha gett det till ett barn som inte har brittiskt (etc.) påbrå och som ska leva sitt liv i Sverige. För att namnet är "för" engelskt - det är överhuvudtaget inte etablerat som förnamn i den svenska befolkningen. Det stämmer dessutom inte med svenska uttals- och stavningsregler (då skulle det stavas Collin), vilket gör det osannolikt att det någonsin kommer att bli ett svenskt pojknamn.

Med "svenskt pojknamn" menar jag alltså alla namn som man kan heta utan att någon omdelbart tänker "jaha - då måste han vara engelsman, tysk, spanjor, arab" o.s.v.. Man kan ju heta t.ex. Kenneth, Roger eller Richard och ändå vara helsvensk - ingen skulle ens tänka tanken att man måste vara något annat. Men Stephen, James, Jean, Juan, Frederico, Omar, Viljo...  då tror folk att man har utländskt påbrå.
  • Ova

Dotter nr.3 ska heta Aurora (Törnrosas riktiga namn) i andranamn då storasystrarna hade bestämt att hon skulle heta det redan i magen. Vi var inte lika entusiastiska, men har vant oss så det är helt ok som andranamn.

• fluu

Dottern heter Liv efter Liv Ullman. Framtida barn kan mycket väl få heta Knut(Knut Agnred),Astrid (Astrid Lindgren),Tage (Tage Danielsson),Povel (Povel Ramel). Förutom att jag verkligen tycker att dessa namn är vackra så beundrar jag dessutom dessa personer mycket.

Fiktiva karaktärer som också kan komma att namnge mina framtida barn är:
    Henning (Henning Nilsson i "Mina drömmars stad",har en smärre crush på honom och har haft i flera år:P)
    Ivar (Efter Diderres låt " Faren til Ivar")
    Egil (efter Kaizers orchestras karaktär som förekommer i många av deras låtar).
    Alfred (Emil i Lönneberga)

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Aurelia01
    fluu skrev 2013-01-25 20:26:22 följande:
    Dottern heter Liv efter Liv Ullman. Framtida barn kan mycket väl få heta Knut(Knut Agnred),Astrid (Astrid Lindgren),Tage (Tage Danielsson),Povel (Povel Ramel). Förutom att jag verkligen tycker att dessa namn är vackra så beundrar jag dessutom dessa personer mycket.

Fiktiva karaktärer som också kan komma att namnge mina framtida barn är:
    Henning (Henning Nilsson i "Mina drömmars stad",har en smärre crush på honom och har haft i flera år:P)
    Ivar (Efter Diderres låt " Faren til Ivar")
    Egil (efter Kaizers orchestras karaktär som förekommer i många av deras låtar).
    Alfred (Emil i Lönneberga)
    Hmmm... konstiga idoler du har, enligt mig! Inte så att det är något fel, men det där var nog några av de sista jag skulle ta. Liv Ullman - vulgär. Tage och Povel - gravt överskattade, och dessutom fula. Astrid Lindgren - också gravt överskattad. Och så vidare.
Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?