• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • Alphabettown

Inte så att det är något fel, men så här mycket ogillar jag de du valt att döpa dina barn efter och varför. Åsiktstourettes?

• Ronja 551

Min son heter Jimmy Åke Efternamn. Han föddes 4 oktober. Lite klantigt att de var straxt efter valet där sd kom in go riksdagen 2010. MÅNGA trodde de var en dold hyllning Jimmy Åke-son... Det var det dock inte :-P Åke heter han efter min älskade döda o saknade kanin och Jimmy bara för att han var Jimmy helt enkelt. Egentligen lite ot med lustigt att många trodde vi döpt han efter Jimmie Åkesson...

• Dagdrömmaren

Väntar inga barn men jag lägger alla fina namn jag hör i en liten lista tills jag får ett ;) En del namn kommer från filmer, t.ex. tycker jag att Arwen och Theoden som används i sagan om ringen är riktigt fina namn.

• Nejjah

Vår son ska heta Jaxon (Jax). Inte efter någon idol och absolut ingen förebild. I brist på fina pojknamn där ute i världen la vi märke till vad alla heter i de filmer och serier vi tittar på för att få lite tips :) Jax är huvudpersonen i SOA och vi tyckte om namnet bara :)

• Toboas
    Aurelia01 skrev 2013-01-26 01:19:55 följande:
    Hmmm... konstiga idoler du har, enligt mig! Inte så att det är något fel, men det där var nog några av de sista jag skulle ta. Liv Ullman - vulgär. Tage och Povel - gravt överskattade, och dessutom fula. Astrid Lindgren - också gravt överskattad. Och så vidare.

Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Aurelia01
    Alphabettown skrev 2013-01-26 07:40:23 följande:
    Inte så att det är något fel, men så här mycket ogillar jag de du valt att döpa dina barn efter och varför. Åsiktstourettes?
    Var det där till mig..? Det här är ett diskussionsforum, och då måste man väl få diskutera namnen..? Jag tyckte att de där personerna var ett lustigt val av idoler, helt enkelt.
  • Alphabettown

Du har nog missuppfattat frågan i just den här forumstråden. Frågan var om ditt barn fått namn från en idol, filmstjärna alternativt en TV-seriekaraktär. Trådens mening är inte (som jag förstått det) att kritisera eller recensera någons val av namn. Helt ovidkommande. TS får gärna rätta mig om jag har fel.

• Lindsey Egot the only one
    Alphabettown skrev 2013-01-26 12:15:33 följande:
    Du har nog missuppfattat frågan i just den här forumstråden. Frågan var om ditt barn fått namn från en idol, filmstjärna alternativt en TV-seriekaraktär. Trådens mening är inte (som jag förstått det) att kritisera eller recensera någons val av namn. Helt ovidkommande. TS får gärna rätta mig om jag har fel.

Det du skriver stämmer helt och hållet. Jag har även uppdaterat ts. Det här ska vara en rolig tråd där man vågar erkänna att det som alla tror faktiskt är sant. Idolen, karaktären, platsen är orsaken till barnets namn
  • Tygtiiger
    Toboas skrev 2013-01-26 10:06:43 följande:

haha, du hann före mig!!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • fluu
    Aurelia01 skrev 2013-01-26 01:19:55 följande:
    Hmmm... konstiga idoler du har, enligt mig! Inte så att det är något fel, men det där var nog några av de sista jag skulle ta. Liv Ullman - vulgär. Tage och Povel - gravt överskattade, och dessutom fula. Astrid Lindgren - också gravt överskattad. Och så vidare.
    Då säger jag väl likadant då: Inte för att...,men!
    Ska du,som verkligen verkar väna om god smak,göra det extremt plumpa i att tala om för någon annan att det som betyder mycket för dem i själva verket är värdelöst?

Du får tycka vad du vill om dessa människor,men herregud utseendet är väl det  minst viktiga!
    Jag lovar att jag  inte hade raggat på Tage eller Povel i vilket fall som - Tage för att det hade varit omöjligt och Povel för att jag var 14 år när han dog. Not så kompatibla i vilket fall som helst med andra ord.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?