• Lindsey Egot the only one

Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?

Precis som rubriken lyder. Har ditt barn fått sitt namn efter en känd person, musiker, filmstjärna osv eller en karaktär i någon film eller serie och varför? Min äldsta son heter Liam efter skådespelaren Liam Neeson. Vi föll handlöst efter filmen Shindlers list som kom 1993 men vi såg den tillsammans nån gång på slutet av 90 talet. Yngsta dottern heter Laura efter Laura Ingalls i Lilla huset på prärien. Jag sa att får vi en till rödhårig dotter ska hon heta det. Och så blev det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-26 12:54
    Förtydligande är kanske bra.

Syftet med tråden är enbart om du har namngett ditt barn efter din stora idol alt karaktär. Vill ni diskutera namnens negativa charm med andra och berätta vilken idiot de är pga valet så gör det någon annanstans. Jag vill bara veta hur och varför och det är trådens syfte.

• Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?
  • dio

Inte i tilltalsnamn, men min dotter heter Ayla i andranamn efter Grottbjörnens folk, och för att det betyder månsken :)

I was an atheist until I realized that I am God
  • Benone
    dio skrev 2013-01-27 13:14:08 följande:
    Inte i tilltalsnamn, men min dotter heter Ayla i andranamn efter Grottbjörnens folk, och för att det betyder månsken :)
    vad vackert, jag visste inte att det betyder månsken, vad fint! älskar den bokserien Glad
    It all comes down to the size of your heart.
  • Kimona

Har inga barn än men ja det lär de få :) finns en del namn från Harry Potter jag vill ha :)

• Benone
    Kimona skrev 2013-01-30 00:17:35 följande:
    Har inga barn än men ja det lär de få :) finns en del namn från Harry Potter jag vill ha :)
    åh vad kul, vilka då? Skrattande
  • Primrose

Nja, vi har valt vår sons namn för att en granne i England hette så och vi tyckte att det var fint och passade också med vår pojkes "rötter", på fädernet, och med hans efternamn. Men vi har också valt det för att det har vissa litterära, musikaliska och historiska kopplingar som vi gillar.
    Dock är det många, i Sverige, som tror att sonen är döpt efter en känd filmstjärna som har det namnet, och det är han INTE.
    Eftersom sonens namn är väldigt ovanligt i Sverige och jag vill förbli anonym kan jag inte avslöja det.

• Bridie

Vår son heter Jake efter Jake Gyllenhal, tja inte "efter" honom kanske utan mest för att han var med på en talkshow en kväll och det var det enda namnet vi kunde komma överens om. Sen är han ju ganska stilig oxå så det är en bonus... Nackdelen är att uttalet på svenska inte alltid blir så fint (vi bor utomlands).

• Benone
    Primrose skrev 2013-01-30 00:31:11 följande:
    Nja, vi har valt vår sons namn för att en granne i England hette så och vi tyckte att det var fint och passade också med vår pojkes "rötter", på fädernet, och med hans efternamn. Men vi har också valt det för att det har vissa litterära, musikaliska och historiska kopplingar som vi gillar.
    Dock är det många, i Sverige, som tror att sonen är döpt efter en känd filmstjärna som har det namnet, och det är han INTE.
    Eftersom sonens namn är väldigt ovanligt i Sverige och jag vill förbli anonym kan jag inte avslöja det.
    Jag förstår dig totalt. 
    Jag är den enda i Sverige med mitt förnamn! Skrattande 
  • Kimona
    Benone skrev 2013-01-30 00:28:57 följande:
    åh vad kul, vilka då? 

Luna, Ginny, Hermione, Astoria, Sirius, Remus, Theodore, Katie, Alicia, Angelina, Amelia, Charity, Vincent, Cedric, Albus, Arabella, Nicolas, Silvanus, Bellatrix, Nymphadora, Minerva, Pomona, Pius, Andromeda, Septima, Molly, Blaise och såklart Fred och George (givet om jag får tvillingpojkar)

Blir nog en Ginny Luna om jag får en dotter tror jag.

Kanske en Albus Blaise om det blir en pojk :)
  • Benone
    Kimona skrev 2013-01-30 01:28:24 följande:

Luna, Ginny, Hermione, Astoria, Sirius, Remus, Theodore, Katie, Alicia, Angelina, Amelia, Charity, Vincent, Cedric, Albus, Arabella, Nicolas, Silvanus, Bellatrix, Nymphadora, Minerva, Pomona, Pius, Andromeda, Septima, Molly, Blaise och såklart Fred och George (givet om jag får tvillingpojkar)

Blir nog en Ginny Luna om jag får en dotter tror jag.

Kanske en Albus Blaise om det blir en pojk :)
    åh underbara kombinationer! Solig
    tänk vad kul hon måste haft när hon hittade på alla fina namn Flört
Svar på tråden Har ditt barn fått namn efter en idol, filmstjärna alt tv-serie karaktär?