• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • Vilgot o Lillpyret

Var hos MVC i dag och för en gångs skull kommer jag ihåg några utav värdena. Glad

Viktuppgång: +10 kg
    Järnvärde: 120
    Blodsockervärde: 4
    Bebis hjärtljud: 136 
    SF-mått: Minns inte siffran men jag ligger fortfarande en liten bit under genomsnittet, bebis beräknas väga cirka 3 kg vid födseln
    Bebis ligger nästan helt fixerad nu 

Det är inte konstigt att jag de senaste dagarna haft ilningar och hugg ner i ljumskar och underliv. Tidigare i kväll kändes det som att hela underlivet domnade bort, helskum känsla! Nu sitter jag och har ont i rygg och ned i ena sidan/ skinkan. Det märks att bebisen är tung och trycker lite varstans! 

Babyproffsens box har jag hämtat ut, den var jag inte alls nöjd med. Jag minns dock inte om jag hämtat ut den från apoteket. Får nästan kliva in i en butik och fråga! Boxen från Kronan ska jag med hålla utkik efter!

• WeeBee

Tack för tipsen! Hade glömt av att man kunde hämta ut sådana boxar. Ska fixa imon. Tänkte även fixa lite andra saker som man kan behöva till ex förlossningsväskan.

• EwMa

Herregud vad grejer d blev från Ullared..men nu kan man börja fixa. Har en hel del som ska tvättas...

Lite jobbigt med värmen tycker jag 

• SusannneL

Våran tanke var att bila till Italien under midsommar veckan. Då är jag i v32-33. Killen vill jätte gärna. Som det är nu mår jag bra! Förutom mina svullna händer/fötter. När jag nämnde det till bm så sa hon att det är okej så länge man mår bra. Ska ta upp det med henne på måndag igen. Det är ju några veckor tills dess o det kan ju hinna hända mycket med magen tills dess. Måste ju tänka på bebis & mig före sol semester :/ Ingen som har erfarenhet eller känner någon som rest gravid?

• LillaLoppanT

Jag har inte rest som gravid. Men vi bilade till Italien förra sommaren (med vår treåring) och det var en helt underbar resa! Skall definitivt göras igen. Rekommenderas starkt.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • EwMa

Vill också ut och resa. Men vet inte vart bara. Känns som sommaren kommer bli en enda lång väntan på den som bor i magen.

Får se vad man kan hitta på, mannen har ju ingen semester ändå eftersom han e ganska nyanställd på den firman han är på.

Usch hamnat i en rejäl svacka. Känner mig inte fin alls. Detta med bekväma och fina kläder är hur svårt som helst...vill ju känna mig fin nu i slutet...hoppas känslan går över. Får åka till HM då det är bara dom som har gravidkläder som känns bra ekonomiskt.    

• EwMa

Idag har det tvättats kläder, herregud vad litet det är. Samma med lakanen. Blir och fixa ordning möbleringen med sängen nu i veckan och bädda den. Även BB väskan ska börja packas. Ni som vart med om d innan. Har ni några tips som borde försvinna komma till?

*Lypsyl
    * Tofflor 
    * Större trosor
    * Myskläder som inte sitter åt
    * Necesär med tandborste, tandkräm, schampo, balsam, bindor, mild tvål, deo
    * Mjukt toapapper
    * Kläder till bebis
    * Kläder till mannen
    * Kamera
    * Mellanmål
    * Mobil+laddare
    * Gosig filt till bebis
    * Tidning kan ta tid)
    * Block+penna och skriva upplevelsen av förlossningen
    * Amningsinlägg
    * Våtservetter
    * Handduk
    * Pengar
    * AmningsBh
    * Blöjor

Finns säkert mycket mer men alla tips e välkomna så man kan börja förbereda sig, tiden går ju snabbt                   

• EwMa

Skrivit lite på mitt förlossningsbrev. Sen att d inte blir som man vill är nåt man tar då men detta är mina önskningar:

Såhär:
    Mitt namn, personnummer och mannens namn
    Jag vill inte planera allt i detalj men här är mina önskemål. Min man ska vara delaktig under hela förlossningen och ska föra min talan om jag inte kan p g a smärtan. Vill även att tips ges till han för att kunna vara ett stöd under förlossningen.  Haft en normal och enkel graviditet.
    Vill gärna att det är kvinnliga barnmorskor och läkare och undviker gärna studenter.

SMÄRTLINDRING
    Ge mig lustgas och epidural så fort som möjligt. Jag är lite orolig vid stick och sprutor men görs det snabbt är det inga problem och att jag slipper se nålarna innan. Sterila kvaddlar undviker jag så detta behövs inte frågas om. Badar gärna om det finns möjlighet till detta.

RÄDSLA: Är rädd för att spricka och gå sönder och har hört att en varm handduk ska vara en hjälp på traven för att undvika detta. Jag vill inte bli klippt om det inte är sista utvägen. Ska jag sys vill jag ha smärtlindring. 

FÖDELSE: Jag vill inte ha en massa folk vid mitt underliv.  Sugklocka och tång är jag inte främmande mot.  Vill att pappan klipper navelsträngen efter bebis är ute, dock sen avnavling.  Ingen av oss är intresserad av moderkakan, vill gärna att den tas ut så fort som möjligt.

ÖVRIGT: Jag provar gärna olika ställningar för att göra d lättare. Rör mig gärna så länge jag kan innan det är dags och krysta. Vill amma och gärna lära mig tekniker för att göra det lättare så inget blir galet direkt.  Dusch så fort det går och man har orken till.  Ser helst att få stanna kvar på BB i ett familjerum och få våran start som en familj ensamma, stannar max 2 nätter men funkar allt går vi gärna hem efter halva tiden.

• Vilgot o Lillpyret
    SusannneL skrev 2013-05-18 18:45:48 följande:
    Våran tanke var att bila till Italien under midsommar veckan. Då är jag i v32-33. Killen vill jätte gärna. Som det är nu mår jag bra! Förutom mina svullna händer/fötter. När jag nämnde det till bm så sa hon att det är okej så länge man mår bra. Ska ta upp det med henne på måndag igen. Det är ju några veckor tills dess o det kan ju hinna hända mycket med magen tills dess. Måste ju tänka på bebis & mig före sol semester :/ Ingen som har erfarenhet eller känner någon som rest gravid?
    Det kan säkert fungera bra men det beror ju så klart på hur du mår. Jag hade nog inte orkat sitta i en bil så pass länge, får ont i rygg, revben och svanskota. Men det behöver ju absolut inte vara så att du känner likadant! En solsemester utan att behöva resa långt till och från hade jag definitivt inte tackat nej till!
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013