• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Lindsey Egot the only one

Fast fortfarande är diskussionen på småbarnsnivå. Titta de gör också så! Flytta fokus från det egna problemet.
    Kosherslakt är inte tillåtet i Sverige.

Men hur ställer ni er som muslimer att det köttet ni äter inte är slaktat enligt ländernas regler om att det ska ske smärtfritt och att det inte görs som det står i Koranen. Att inga andra djur ska se på osv?

• oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 17:14:11 följande:
    Fast fortfarande är diskussionen på småbarnsnivå. Titta de gör också så! Flytta fokus från det egna problemet.
    Kosherslakt är inte tillåtet i Sverige.

Men hur ställer ni er som muslimer att det köttet ni äter inte är slaktat enligt ländernas regler om att det ska ske smärtfritt och att det inte görs som det står i Koranen. Att inga andra djur ska se på osv?
    Är det småbarns nivå att göra en jämförelse och poängtera att få väljer att inte diskutera judiska seder och bruk? Speciellt när så många av dem är likartade. Snarare så väcker väl det en del frågor?

Vilket svar du får beror ju helt på vem du frågar, muslimer är inte en och samma person utan kan ha olika uppfattningar i olika frågor. 

Det finns inte bara svenskt slaktat kött att köpa och välja på, utan det mesta som är halalslaktat importeras.
  • oOHalalOo
    tvetalan skrev 2013-03-05 17:06:06 följande:
    Miss Blue verkar ha insett att hennes argument var felaktiga och att det bästa i den situationen var att fly. Good job... not. 
    Så dålig stil tycker jag. 

Halaloo

Men du kan ändå inte som muslim svara på frågan. Utan du skyller ifrån dig på andra. Titta på dom dom gör också så.
    Var står du oOHalalOo?
    Tycker du det är ok att det djur du äter inte har fått det där harmoniska som Koranen förespråkar?

• oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 17:46:31 följande:
    Halaloo

Men du kan ändå inte som muslim svara på frågan. Utan du skyller ifrån dig på andra. Titta på dom dom gör också så.
    Var står du oOHalalOo?
    Tycker du det är ok att det djur du äter inte har fått det där harmoniska som Koranen förespråkar?
    Var har jag skyllt ifrån mig och på andra? Var snäll och hänvisa till det så jag kan läsa det.

Är det konstigt att tala om att även  judar slaktar kosher? Att ni ber? osv? Blir du provocerad av det?

Jag har ingen översikt om hur slakten gått till, så jag är tvungen att lita till producenten i det fallet. Sen välsignar ju en muslim alltid maten före man äter den, vilket visar ärligheten inför Allah (swt) att vilja äta det som Han tillåter.  

Men om du läser tråden ordentligt så vet du vad som avhandlats och nu ställde jag dig en fråga och även alla andra med halal slakt som mat.

• oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 18:04:05 följande:
    Men om du läser tråden ordentligt så vet du vad som avhandlats och nu ställde jag dig en fråga och även alla andra med halal slakt som mat.
    Fast nu skrev du att jag skyller ifrån mig på andra och det ber jag dig fortfarande hänvisa till var jag har gjort det någonstans. För har du sagt a så får du vänligen även säga b. 

Ja och mitt svar fick du ju också, om du läste det? 

Du svarade på mitt inlägg som var riktat mot de jag tidigare diskuterat med i tråden som flyttar fokus från halal till kosher för titta dom är grymma dom också. Då ställde jag en fråga som du och de andra inte är villiga att svara på utan fortsätter med att kosher är grymmare. Men kosher är inte tillåtet i Sverige men det är halal. Men nu har det visat sig att halalslakt i Sverige inte följer jordbruksverkets regler.

• oOHalalOo
    LindaEfraim skrev 2013-03-05 18:11:45 följande:
    Du svarade på mitt inlägg som var riktat mot de jag tidigare diskuterat med i tråden som flyttar fokus från halal till kosher för titta dom är grymma dom också. Då ställde jag en fråga som du och de andra inte är villiga att svara på utan fortsätter med att kosher är grymmare. Men kosher är inte tillåtet i Sverige....

Nu lägger  du mer sten på din börda - var har jag skrivit att kosher är grymmare?

Om halal är tillåtet och kosher inte är det i Sverige, är det vårt  fel då menar du eller? Även ni kan väl kämpa i så fall för att få kosher att inhandla i Sverige? 

Sen om regler inte följs, är det vårt fel? Jag tycker regler som finns ska följas. 
  • Miss Blue
    oOHalalOo skrev 2013-03-05 17:44:53 följande:
    Så dålig stil tycker jag. 
    tvetalan skrev 2013-03-05 17:06:06 följande:
    Miss Blue verkar ha insett att hennes argument var felaktiga och att det bästa i den situationen var att fly. Good job... not. 
    Jamo skrev 2013-03-05 13:19:34 följande:
    Berätta nu skillnaden är du snäll. Går både att läsa sig till det och söka det på olika videosajter.

Jösses vad jag var efterfrågad här då...

För det första så uttalas ingen bön vid kosher.
    Men åtmistone två av er är muslimer, och då borde ni veta att det inte är samma sak.
Svar på tråden Halalslakt