• Svenskflicka

Halalslakt

Vad tycker ni om den här islamiska lagen?

Den här hemsidan menar att det är den mest humana metoden att slakta djur, är det sant?

islam.se/halsa/halalslakt/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-24 10:02
    tyras.se/

Här kan ni läsa om vad som kan hända om man kritiserar islam.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Halalslakt
  • Dr Love
    Miss Blue skrev 2013-03-01 23:48:47 följande:
    Och jag förstår inte fenomenet, när folk springer runt i trådar de tycker är tråkiga.
    För samhällsdebattens skull förstås. Om det bara satt ett gäng människor som strök varandra medhårs och aldrig blev ifrågasatta så skulle de kunna komma fram till ganska ogenomtänkta samhällsreformer.
  • tvetalan
    Dr Love skrev 2013-03-01 23:53:39 följande:
    För samhällsdebattens skull förstås. Om det bara satt ett gäng människor som strök varandra medhårs och aldrig blev ifrågasatta så skulle de kunna komma fram till ganska ogenomtänkta samhällsreformer.
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-03-01 22:57:12 följande:
    Vi har skrivit 20 gånger i tråden att det inte är en rättvis bild av halalslakt? Samt att djuret ska vara lugnt och inte se andra djur bli dödade. Det ska vara en lugn stämning. Eftersom det framkommer en hel del gånger i tråden har du inget att ifrågasätta utan du borde läsa om om du glömt eller inte förstår.
    Titta på filmen en gång till då. så kan du se att inget av det ni säger stämmer. 
  • Dr Love
    Svenskflicka skrev 2013-03-02 00:49:52 följande:
    Titta på filmen en gång till då. så kan du se att inget av det ni säger stämmer. 
    Nu förstår jag inte riktigt... Hade vi inte redan kommit fram till att filmen ej var representativ för halalslakt överlag? Att en enskild händelse inte är representativ för en helhet? Du sade ju själv att du tyckte att all slakt var lika inhuman.

"Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. " - hämtat från inlägg #424

• Dr Love
    Nu förstår jag inte riktigt... Hade vi inte redan kommit fram till att filmen ej var representativ för halalslakt överlag? Att en enskild händelse inte är representativ för en helhet? Du sade ju själv att du tyckte att all slakt var lika inhuman.

"Nu var jag inte arrogant. och ja Du/Ni har lagt fram hur slakten går till, men jag tycker att den är lika inhuman som någon annan slakt. " - hämtat från inlägg #424

• tvetalan
    Vilken film? Den på Tyras blogg eller? Den visar inte en fridfull riktig halal-slakt. Fan vad jobbigt att upprepa sig hela tiden. Denna tråd tillför inget nytt längre. Hejdå.
  • Dr Love
    tvetalan skrev 2013-03-02 01:03:35 följande:
    Vilken film? Den på Tyras blogg eller? Den visar inte en fridfull riktig halal-slakt. Fan vad jobbigt att upprepa sig hela tiden. Denna tråd tillför inget nytt längre. Hejdå.
    Jag börjar känna likadant... Samma mönster upprepas.
    1. Lägger fram argument och ställer frågor.
    2. Argumenten/frågorna ignoreras alternativt ges medhåll och tycks ändra ståndpunkt.
    3. Fortsätter iallafall med samma felaktiga uttalanden.

Suck... God natt
  • Svenskflicka
    Dr Love skrev 2013-03-02 01:01:10 följande:

Jag tycker att all slakt är inhuman, men när jag låtit tankarna ligga ett tag så kmr man fram till saker, dvs jag ändrar min åsikt.
    De muslimer som yttrat sig i denna tråd menar att slakten skall gå till på det sätt som står i koranen, fine för mig. De får det att framställas som ngt gulligull...Det de inte verkar förstå är att det INTE går till så, det finns inte utrymme i vårt konsumtionssamhälle för det. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-03-02 01:03:35 följande:
    Acceptera att du med nästan 100 chans har fel i detta. Bye bye
  • tvetalan

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd. Jag lägger in en länk nedan som kan vara nyttig för er som är emot halalslakt att läsa. Där står att enda skillnaden är att djuret slaktas i Guds namn. Annars är proceduren den samma, bedövning och inom 60 sekunder (information från jordbruksverkets hemsida) avblodning, vilket innebär att halsstrupen och blodtillförseln till hjärnan skärs av. Djuret förblöder alltså till döds hur som helst. Bara det att bedövningen gör att de förlorar medvetandet och känseln. Industriell slakt ser ut så i Sverige varesig det är halalslakt eller vanlig slakt. LÄS för Guds skull och sen hoppas med denna länk att tråden dör ut

Svar på tråden Halalslakt