• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • tro  hopp  kärlek

Jag är så oerhört trött på denna debatten ang flickor, pojkar den det hen och allt vad det heter.

Jag har alltid köpt det jag tyckt varit fint för stunden, ena dagen har jag funnit en fin blå enkel tröja samt jeans, nästa gång kanske en rosa klänning.
    Jag har alltid varit stark nog att kunna stå för den jag är, mina barn har jag lyckats jävligt bra med.
    De väljer sina kläder efter vad de ska använda det till och vad de har lust till.

Man formar inte männ och kvinnor, är man smart nog finner det sin väg själva. Sonen har varit med och lekt med docker och barbies, dottern har snickrat kojor i träden och kört cross.

Jag har en pojke samt en flicka, de får göra det de vill, jag varken styr eller dikterar som vissa andra här som totalvägrar att köpa rosa. För om inte det är att styra då vet inte jag.
    Det är okey att inte gilla rosa, me det är lika mkt okey att gilla rosa.

Funderar lite på om inte vissa mammor önskar sig en strap-on  som ersättning för det de saknar.Flört

• Maggimou

Ni klänningsfantaster: Jag håller med. På en vuxen/äldre.

Men på en bäbis? Klänning stl 56-62? Strumpbyxor som skär in i tjockmagen och stel klänning som åker upp hela tiden? Oftast korta ärmar med knappar hit och dit att ligga på?

Eller en unge som ska krypa. Släpar tyg i marken och tar sig fram dåligt?

• Millan83
    jashrinah skrev 2013-02-23 14:40:40 följande:
    det är för att affären själv har uppdelning , ibland tillverkas dem även på olika ställen,jag handlar ofta på herr avdelningen och då står det det på kvittot , men helt ärligt varför bry sig ?   om det nu inte selar nån roll .... 

Jag tycker det är så vansinnigt onödigt av affärerna att ha just den uppdelningen! Är det för att osäkra människor som inte vågar risker att "ta fel" ska få vägledning?
  • jashrinah
    Maggimou skrev 2013-02-23 15:26:38 följande:
    Ni klänningsfantaster: Jag håller med. På en vuxen/äldre.

Men på en bäbis? Klänning stl 56-62? Strumpbyxor som skär in i tjockmagen och stel klänning som åker upp hela tiden? Oftast korta ärmar med knappar hit och dit att ligga på?

Eller en unge som ska krypa. Släpar tyg i marken och tar sig fram dåligt?
    på en bebis inga problem , vad är det för fel på klänningen här under ? gjord i mjukaste bomull och med inbyggd body = åker inte upp och är inte stel. 
    och strumpbyxor för bebisar är inte utformade på samma sätt som strumpbyxor för vuxna -_-  sedan måste inte en bebis ha det heller , man kan ha leggins på dem eller vanliga bebisbyxor , och är det sommar behöver dem inte ens ha det ! 
    och om barnet kryper = man har inte långklänningar på små barn , dem går oftast inte ens ner till knät utan slutar på halva låret eller tidigare.

så tekniskt sätt är det en lite längre tröja du argumenterar emot ....

• jashrinah
    Millan83 skrev 2013-02-23 15:32:54 följande:

Jag tycker det är så vansinnigt onödigt av affärerna att ha just den uppdelningen! Är det för att osäkra människor som inte vågar risker att "ta fel" ska få vägledning?
    nej det handlar nog mer om att plaggen är sydda olika , och att det alltid har varit så  .  och innan har det ju aldrig varit någon som tyckt att det varit ett problem att det är 2 olika avdelningar , så varför skulle någon tycka det nu ? 
    jag kan inte se problemet med att man har delat upp det , vill man ha plagg från den andra avdelningen får man ju köpa det om man vill , inte direkt som att någon kommer stå och kontrollera vilket kön ens barn har. 
  • hysteria

Jag brukar köpa såkallade barnkläder till mina flickor och jag gillar pastellfärger och vitt, oftast finns kläder med dessa färger på flicksidan. Orkar jag bry mig om vad du eller nån annan tycker om hur jag väljer att klä mina barn. Nixpix har fullt upp med att handla ryschpysch till mina töser ;)

• Hoppsansa

Jag klär mina tjejer i tjejkläder och pojken i pojkkläder. För att jag vill. För att jag tycker det är fint. Varför ska vi göra det till något fel att vara flicka respektive pojk? Vi är två olika kön. Det är när vi gör stor sak av det som det är ett problem. Vad är det för problem om man har en klänning på en flicka och en skjorta på en pojk? Blir det fel på barnet? Tycker det här är urtöntigt!

Skillnad är om man kanske inte vill ha vissa klänningar eller pojkars hårda jeans för att det inte är bekvämt. Men att göra det fel att vara flicka respektive pojk känns helt vrickat. Det är ju de vuxna som gör så som gör att barnet får en skev uppfattning. Jag lär mina barn att pojkar är pojkar. Flickor är flickor. De är lika mycket värda och ska behandlas lika.   

• Wench85

Jag anser att min dotter har flickkläder. Hon är en flicka, och hon har kläder, alltså är det hon bär de facto flickkläder.

Just nu: en Alfonsbody i svart, grått och rött, mörkblå jeans och strumpor i ljusgrått, blått och med röda traktorer.

• straw2008

Vi har aldrig haft nylonklänningar på vår dotter. Mjuka swettisklänningar o strumpbyxor är väl knappast sämre än något annat?? Båda våra barn har haft strumpbyxor o ingen av dem har varit tjock så allt har suttit bra.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Våra barn som är sv olika kön har även ärvt av varandra. Men då det handlar om att köpa nytt brukar vi köpa det som just barnet vill ha. Mkt minirodini moonkids zara

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?