• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • vampyria2
    SannaMac skrev 2013-02-23 08:40:32 följande:
    Men du, det finns ju faktiskt massor av pojkar som inte är typiskt pojkiga och flickor som inte är typiskt flickiga - men som inte tillåts vara sig själva, mår dåligt, blir mobbade, behandlas annorlunda just för att de går emot normen. Borde inte de istället från början få lära sig att det finns många sätt att vara pojke/flicka/människa på, och välja själva?

Genusmedvetenhet handlar INTE om att förbjuda några leksaker eller färger, utan precis tvärtom. Synd att du har missförstått det!

minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-...
    Nej jag tror att det är att hantera "problemet" åt fel håll, jag tror faktiskt att vi OFTAST gillar olika saker lite beroende på vilket kön vi tillhör och att det inte är något fel att det är så.
    Problemet är om man värderas människor som mindre värda m.m pga vilket kön de har och vilka intressen man dras till.

Vi ska arbeta på att få människor att acceptera att alla människor är olika och har rätt att vara det, vi ska lära människor att  respektera varandra och att inte prata strunt om andra och att vi som förädlar har ett stort ansvar i att inte prata illa om folk framför våra barn och att inte föra över våra negativa värderingar till barnen.
    SannaMac skrev 2013-02-23 08:42:40 följande:
    Bra att du låter honom vara den han är!
    Men tror du inte att det hade varit lättare om han från början uppfostras utan att tvingas in i en särskilt könsroll, utan getts möjligheten att göra allt - då hade kanske inte processen att "komma ut" som något annat inte hade blivit så jobbig? (nu vet jag inte hur jobbig processen var, men jag kan ju gissa) 
    Nej jag tror faktiskt inte det efter som vi lät honom styra det hela och det var ingen stor grej.
    det är klart att vi i början skrattade och skojade om att han hade fått fel språkskiva (efter som han kallade sig själv han) men vi följde med honom hela vägen och lyssnade på vad han ville och han visste exakt vem han var, fast att vi hade försökt att "uppfostra" honom till en tjej.

Jag tror som sagt att det är viktigare hur man som förälder agerar i dessa frågor att man ska vara tydlig med att man vill att barnen ska vara den de känner att de är, jag tror att det är väldigt viktigt att alltid ha respekt för människor som inte är som oss andra och att man faktiskt ser till att barnen vet vart man står i dessa frågor, då känner de att vad de än känner att de är är okej, mamma och pappa kommer alltid att finnas där.

Nu var ju min grabb väldigt liten när vi förstod att han ville vara grabb så jag är övertygad om att han inte har behövt gå och grubbla på de här frågorna utan det var självklart för honom att han inte var en tös och att vi älskar honom ändå.
    Jag vet att om vi hade varit envisa och tvingat in honom i en könsroll när han började visa vem han var, då hade nog det varit joobbigare för honom och han hade mått dåligt.

Hm fattar du något av det jag skriver? Hmm känner att jag inte riktigt får fram hur jag menar...jag tycker att kläder m.m är bara saker och inget som är viktigt i det stora hela utan hur vi som föräldrar agerar som gör att barn känner att de inte kan vara vem de vill/känner att de är Drömmer 

• Noicka

Efter tre pojkar så är det enbart rosa, spetsar och klänningar som köps till lillsnuttran. Kläder som bröderna haft ( väldigt ) killiga ges bort och säljs. Helt enkelt, ju mer tjejigt destå bättre :D . Varför? Jag har insett att hur än vi försöker påstå något annat så finns det två olika kön på människor och hur vi lyckas i livet har inget med vad för kläder man bar när man var liten. Så jag tror att trots spetsar och rosa kan min dotter bli VD på ett elektronikföretag om hon vill likväl som sonen i Blixten tröjan kan bli Sjuksköterska om han vill...... Att lägga kläder och klädernas betydelse för utvecklingen av en person är enligt mitt tyckte naivt för hur du än vänder och vrider på det så har vi kön, vi är man och kvinna med olika hormoner och faktiskt fysikskt olika förutsättningar!

• yodi

jag köper plagg som jag antingen tycker är söta eller fyller funktionen jag är ute efter sen struntar jag fullständigt i var i butiken jag hittar dom någonstans.

däremot så tycker jag att det börjar gå lite över styr när föräldrar inte kan köpa flick kläder till sina flickor eller pojkkläder till sina pojkar utan att det ska i fråga sättas av andra mäniskor som egentligen inte har ett dugg med saken att göra.      

• logg81

Jag tog på min tös de kläder som var fina... om de var rosa eller blå spelade liksom inte så stor roll.

Jag använder inte min tös som plakat i någon genuskamp. Jag vill inte ha ett neutralt barn. Jag vill ha ett barn som är framåt, utforskande, nyfiket, vågar ta för sig och är rättvis...

Att vara neutral är för mej det samma som att vara likgiltig...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • tilj75

Efter fyra killar så skulle jag tycka det var kul att köpa lite gulliga klänningar och, faktiskt, rosa kläder! Mina killar har haft hårspännen och rosa kläder när de velat, men det finns ju så mycket mer att välja på på tjejsidan.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Anna74a

Jag fick en son och det tar emot att köpa rosa tröjor med fjärilar på.
    Fast å andra sidan tror jag inte att jag hade köpt de extrema flickkläderna om jag hade fått en tjej.

• mandelblomma

Nu är min flicka snart 20 år och jag klär henne inte alls ;)
    Men när hon var liten så hade hon som bebis mycket rött, rosa och rysch. Men hon hade också mer killiga kläder som jeans, blått eller vad nu man benämner som killigt.
    Hon har utvecklats till en egen individ med egen smak och egna åsikter, trots att hon hade en del ros klänningar som liten Flört

• Mrs Green

För att barn behöver kläder och det verkar dumt att vägra handla på en avdelning bara av princip? Självklart fick hon flickkläder (och pojkkläder och unisexkläder).

• Mrs Green

Jaha det var en omröstning... Jag såg inte det. Då kanske det blev lite vettigare, jag tyckte det var en extremt dum fråga annars

• jashrinah

för att jag tycker det är fint ! och för att 90 % av de ärvda kläderna efter mig och min syster är rosa /vita  med spets och rosätter , och jag tycker det är fruktansvärt gulligt ! 
    Medan barnet inte kan välja själv kommer jag och pappan göra det åt henne så det kommer bli en skön blandning av skate kläder och små prinsess klänningar. 

Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?