SannaMac skrev 2013-02-23 08:40:32 följande:
Men du, det finns ju faktiskt massor av pojkar som inte är typiskt pojkiga och flickor som inte är typiskt flickiga - men som inte tillåts vara sig själva, mår dåligt, blir mobbade, behandlas annorlunda just för att de går emot normen. Borde inte de istället från början få lära sig att det finns många sätt att vara pojke/flicka/människa på, och välja själva?
Genusmedvetenhet handlar INTE om att förbjuda några leksaker eller färger, utan precis tvärtom. Synd att du har missförstått det!
minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../
Nej jag tror att det är att hantera "problemet" åt fel håll, jag tror faktiskt att vi OFTAST gillar olika saker lite beroende på vilket kön vi tillhör och att det inte är något fel att det är så.
Problemet är om man värderas människor som mindre värda m.m pga vilket kön de har och vilka intressen man dras till.
Vi ska arbeta på att få människor att acceptera att alla människor är olika och har rätt att vara det, vi ska lära människor att respektera varandra och att inte prata strunt om andra och att vi som förädlar har ett stort ansvar i att inte prata illa om folk framför våra barn och att inte föra över våra negativa värderingar till barnen.
SannaMac skrev 2013-02-23 08:42:40 följande:
Bra att du låter honom vara den han är!
Men tror du inte att det hade varit lättare om han från början uppfostras utan att tvingas in i en särskilt könsroll, utan getts möjligheten att göra allt - då hade kanske inte processen att "komma ut" som något annat inte hade blivit så jobbig? (nu vet jag inte hur jobbig processen var, men jag kan ju gissa)
Nej jag tror faktiskt inte det efter som vi lät honom styra det hela och det var ingen stor grej.
det är klart att vi i början skrattade och skojade om att han hade fått fel språkskiva (efter som han kallade sig själv han) men vi följde med honom hela vägen och lyssnade på vad han ville och han visste exakt vem han var, fast att vi hade försökt att "uppfostra" honom till en tjej.
Jag tror som sagt att det är viktigare hur man som förälder agerar i dessa frågor att man ska vara tydlig med att man vill att barnen ska vara den de känner att de är, jag tror att det är väldigt viktigt att alltid ha respekt för människor som inte är som oss andra och att man faktiskt ser till att barnen vet vart man står i dessa frågor, då känner de att vad de än känner att de är är okej, mamma och pappa kommer alltid att finnas där.
Nu var ju min grabb väldigt liten när vi förstod att han ville vara grabb så jag är övertygad om att han inte har behövt gå och grubbla på de här frågorna utan det var självklart för honom att han inte var en tös och att vi älskar honom ändå.
Jag vet att om vi hade varit envisa och tvingat in honom i en könsroll när han började visa vem han var, då hade nog det varit joobbigare för honom och han hade mått dåligt.
Hm fattar du något av det jag skriver? Hmm känner att jag inte riktigt får fram hur jag menar...jag tycker att kläder m.m är bara saker och inget som är viktigt i det stora hela utan hur vi som föräldrar agerar som gör att barn känner att de inte kan vara vem de vill/känner att de är