• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • jashrinah
    Millan83 skrev 2013-02-23 10:57:59 följande:
    Väntar med spänning på svaren! Blir själv irriterad varje gång jag handlar på hm och det står "tröja kille" när jag köpt en fin tröja till min dotter. Jösses liksom! Varför inte "tröja barn"?

Så, jag köper från båda avdelningarna eftersom jag köper plagg jag tycker är fina och vill inte begränsas av nån löjlig indelning! 
    det är för att affären själv har uppdelning , ibland tillverkas dem även på olika ställen,jag handlar ofta på herr avdelningen och då står det det på kvittot , men helt ärligt varför bry sig ?  
    om det nu inte selar nån roll .... 
  • Maggimou

Skulle aldrig falla mig in att köpa en helt opraktisk dutti-dutt-krusidull-klänning till en bebis. Hon är ingen handväska.

Mina ungar har bekväma, fina kläder från båda avdelningarna. Eller från "den mörka" och "den ljusa" sidan som de kanske borde byta namn till...! Mina ungar har föresten olika kön. Jag är en såndär jävla genusmupp som blandar hejvilt. Läskigt va?

• Indianica
    vampyria2 skrev 2013-02-23 08:16:17 följande:
    Kan ju även berätta att jag har en "dotter" som jag uppfostrade totalt i rosa, klänningar och en massa dockor, så fort hon själv började prata så kallade hon sig själv för flicka och när hon var runt tre så ville hon inte längre ha flickkläder och naturligtvis så fick hon bestämma sånt själv....hon lever i dag som en pojke och är lycklig som det,...jag är övertygad om att så länge man har lite koll och låter barnen veta att de får vara vad de vill och att man älskar dem till döds ändå så hamnar de rätt ändå till slut.
    Min tjej har varit en riktig "prinsesstjej" vad gäller kläder i många år och hon har frossat i Barbies och Hello Kitty. Idag är hon 10 år och är en riktig pojklicka. De andra tjejerna i klassen sminkar sig och har glittriga kläder, men hon har gärna på sig blå kläder eller allt möjligt utom rosa iaf

Det är mycket lättare att klä på en liten pojke "könsneutralt" än att tvinga t ex en treåring tjej i prinsessfasen att gå klädd så. Jag brukar jämföra småflickornas behov av rosa etc när de är 3-4 år med transornas stil till en början. De flesta transor klär sig helt "hysteriskt" när de börjar "komma ut som transor" och vill se så tjejiga ut som möjligt (stereotypt alltså) för att riktigt markera att "nu är jag tjej". Småtjejerna gör likadant, när de är 3-4 söker de sin könsidentitet och vräker på med allt de snappat upp är "tjejigt". Som förälder kan man då bli förskräckt och tycka det är överdrivet med tyllkjol och rosa paljettopp på dagis, men det är så de markerar att "jag är tjej". När de är 5 och äldre brukar dock denna fas lugna ner sig och många tjejer vill då istället se "coola" ut på olika sätt.
  • Inorr02

Köper både och till min dotter mest neutalt men nån kläning nånt tuft från pojke sidan mest köper jag neutalt från båda sidorna

• Indianica
    Maggimou skrev 2013-02-23 14:41:59 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att köpa en helt opraktisk dutti-dutt-krusidull-klänning till en bebis. Hon är ingen handväska.

Mina ungar har bekväma, fina kläder från båda avdelningarna. Eller från "den mörka" och "den ljusa" sidan som de kanske borde byta namn till...! Mina ungar har föresten olika kön. Jag är en såndär jävla genusmupp som blandar hejvilt. Läskigt va?
    Jag har aldrig förstått varför klänning anses som opraktiskt. Jag själv har dagligen klänning och tycker det är bland det mest praktiska som finns, bara att dra på plagget så har man klätt sig och så tajts/strumpbyxor under. Min tjej har haft många mjuka klänningar av den orsaken.
  • vampyria2
    Indianica skrev 2013-02-23 14:43:40 följande:
    Min tjej har varit en riktig "prinsesstjej" vad gäller kläder i många år och hon har frossat i Barbies och Hello Kitty. Idag är hon 10 år och är en riktig pojklicka. De andra tjejerna i klassen sminkar sig och har glittriga kläder, men hon har gärna på sig blå kläder eller allt möjligt utom rosa iaf

Det är mycket lättare att klä på en liten pojke "könsneutralt" än att tvinga t ex en treåring tjej i prinsessfasen att gå klädd så. Jag brukar jämföra småflickornas behov av rosa etc när de är 3-4 år med transornas stil till en början. De flesta transor klär sig helt "hysteriskt" när de börjar "komma ut som transor" och vill se så tjejiga ut som möjligt (stereotypt alltså) för att riktigt markera att "nu är jag tjej". Småtjejerna gör likadant, när de är 3-4 söker de sin könsidentitet och vräker på med allt de snappat upp är "tjejigt". Som förälder kan man då bli förskräckt och tycka det är överdrivet med tyllkjol och rosa paljettopp på dagis, men det är så de markerar att "jag är tjej". När de är 5 och äldre brukar dock denna fas lugna ner sig och många tjejer vill då istället se "coola" ut på olika sätt.
    Haha jag känner igen mig i det du skriver, speciellt så var min äldsta dotter så i den åldern, vi bor i Södertälje och på torget här såldes riktigt pråliga klänningar för en billig peng, hon hade bara såna under en period....nu som 21 åring har hon en mer jordnära stil som tur är haha
  • jashrinah
    Indianica skrev 2013-02-23 14:46:16 följande:
    Jag har aldrig förstått varför klänning anses som opraktiskt. Jag själv har dagligen klänning och tycker det är bland det mest praktiska som finns, bara att dra på plagget så har man klätt sig och så tajts/strumpbyxor under. Min tjej har haft många mjuka klänningar av den orsaken.
    eller hur ! och på sommaren behöver man ju inte ens tajts eller strumpbyxor !  superpraktiskt ! 
  • Maddiogora

Just så här med.... Slippa jeans och hårda byxor , inga korta tröjor som åker upp.....

Indianica skrev 2013-02-23 14:46:16 följande:

• Äppelpaj80

Sanna- Antar att du klär din son i klänning då varannan dag allt i jämställdhetens namn?

Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?