• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • Zizzy Zimsson
    Indianica skrev 2013-02-23 14:46:16 följande:
    Jag har aldrig förstått varför klänning anses som opraktiskt. Jag själv har dagligen klänning och tycker det är bland det mest praktiska som finns, bara att dra på plagget så har man klätt sig och så tajts/strumpbyxor under. Min tjej har haft många mjuka klänningar av den orsaken.
    Håller med. Klänning är både praktiskt och bekvämt
    Själv avskyr jag byxor. Tycker det är obehagligt att bära. 
  • Trazzel

Vuxna kvinnor och män klär sig olika, varför ska man klä barnen i tråkiga neutrala och likadana kläder för? Blir de skadade av att bära rosa vs blått? Ja säkert ;)
    Så jävla löjligt, jag tycker helt ärligt synd om dessa mammor som envisas med att inte klä sina döttrar i rosa, tvinga på de bilar istället för dockor etc.

Herre gud, vi är olika kön!

Jag skulle då ALDRIG gå klädd i sambons killkläder om han så betalade mig och han skulle väl aldrig komma på tanken att plocka en blus ur min låda heller. Jag är kvinna och vill klä mig kvinnligt. Samma tanke har jag när det gäller barn. De är olika kön.

• Maria Myran

Kalla mig dum i huvet då, för jag ÄLSKAR att klä min lilla tjej i rosa söta klänningar!
    Ibland har hon jeans, hängselbyxor, blått etc oxå, men oftast så är det rosa eller rött
    i väldigt flickig tappning. JAG tycker det är urgulligt, hon är 7 månader så hon tycker
    nog inte ett skit, sen om hon sen vill klä sig i säckväv eller skaffa snopp så får hon
    väl göra det? Nu är det jag som måste välja åt henne eftersom hon inte kan, och jag
    tänker njuta av att få visa upp min galet söta lilla tjej medans jag kan :)

• LinneaP

Jag är kvinna och jag vill se ut som en kvinna! Min dotter har massor med klänningar och kjolar för att hon är flicka. Men både min dotter och jag har även långbyxor som vi tar på oss när vi vill se ut som killar!

Fy, vilken tramsig tråd. Man klär väl på sig vad man vill och så länge barnet är litet så får man faktiskt lov som förälder att bestämma vad barnet ska ha på sig.

Jag gillar när kvinnor/tjejer ser ut som en tjej. Jag gillar också när pojkar/män ser ut som killar.  Varför ska man se helt könslös ut? Vi är ju olika kön! Olika!

Men det finns inget som säger att man som kille inte får klä sig i klänning eller att en kvinna får klä sig kostym med slips. Helt fritt att välja och helt ok.

Könsneutrala kläder kan man också ta på sig om man vill att omvärlden inte ska veta om du är tjej eller kille, utan man vill ha en fråga hela tiden: Är du en kille eller tjej? Åh, vilket sött barn, är det en tjej eller kille?

• fluu

Klär oftast min skrutt neutralt,men ibland har hon typiska "flick-" & "pojkkläder". Men allvarligt ser jag dem som neutrala också. Finns liksom inget egentligt flickigt och pojkigt. Speciellt inte sen min unge bara är 13 månader.

Vi väljer däremot bort vissa presenter vi får. Vi fick och får väldigt mycket "prinsessiga" kläder och det är big no no både för mig och sambon. Vi vill inte klä vårt barn så stereotypt och så är kläderna fula...:P Så de kläderna åker ner i källaren.
    Speciellt min pappa och hans sambo klagar på att vi inte klär dottern i kläderna de ger oss och att vi klär henne tråkigt. Men än så länge är det vi som bestämmer hur hon kläs och vi vill inte klä ut henne till "prinsessa".
    Senare får hon givetvis välja sina kläder själv.
    Jag själv valde mina kläder från 2 års ålder och jag har gått igenom både prinsessperioder och !jag-vill-vara-en-pojke-perioder" innan jag hittade min stil. Det är ju lite så man formar sitt personliga uttryck så jag kommer låta dottern välja ganska fritt senare. Bara vissa grejer jag inte vill att hon eller andra framtida barn klär sig i.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • fluu

Kan tillägga att jag kan tänka mig att klä mina barn i "prinsesskläder" om barnet själv är "prinsessigt". Nu är inte min dotter det så att klä henne i prinsesskläder finns det verkliegn ingen anledning till.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • SannaM
    tro hopp kärlek skrev 2013-02-23 15:26:24 följande:
    Jag är så oerhört trött på denna debatten ang flickor, pojkar den det hen och allt vad det heter.

Jag har alltid köpt det jag tyckt varit fint för stunden, ena dagen har jag funnit en fin blå enkel tröja samt jeans, nästa gång kanske en rosa klänning.
    Jag har alltid varit stark nog att kunna stå för den jag är, mina barn har jag lyckats jävligt bra med.
    De väljer sina kläder efter vad de ska använda det till och vad de har lust till.

Man formar inte männ och kvinnor, är man smart nog finner det sin väg själva. Sonen har varit med och lekt med docker och barbies, dottern har snickrat kojor i träden och kört cross.

Jag har en pojke samt en flicka, de får göra det de vill, jag varken styr eller dikterar som vissa andra här som totalvägrar att köpa rosa. För om inte det är att styra då vet inte jag.
    Det är okey att inte gilla rosa, me det är lika mkt okey att gilla rosa.

Funderar lite på om inte vissa mammor önskar sig en strap-on  som ersättning för det de saknar.Flört
    Om alla tänkte som du hade debatten i den här tråden sett rätt annorlunda ut Eller rättare sagt: Den hade inte existerat...
  • SannaM
    Millan83 skrev 2013-02-23 15:32:54 följande:

Jag tycker det är så vansinnigt onödigt av affärerna att ha just den uppdelningen! Är det för att osäkra människor som inte vågar risker att "ta fel" ska få vägledning?
    Det skulle vara en rätt enkel åtgärd, alla hänga ut alla kläder efter färg, eller typ av plagg eller dylikt, strunt samma vilket kön de är tänkta för. Undrar hur det skulle ge utslag på våra val av kläder...
  • SannaM
    hysteria skrev 2013-02-23 15:48:07 följande:
    Jag brukar köpa såkallade barnkläder till mina flickor och jag gillar pastellfärger och vitt, oftast finns kläder med dessa färger på flicksidan. Orkar jag bry mig om vad du eller nån annan tycker om hur jag väljer att klä mina barn. Nixpix har fullt upp med att handla ryschpysch till mina töser ;)
    Och om du fått ett barn med snopp hade du valt samma plagg?
  • SannaM
    Hoppsansa skrev 2013-02-23 15:51:50 följande:
    Jag klär mina tjejer i tjejkläder och pojken i pojkkläder. För att jag vill. För att jag tycker det är fint. Varför ska vi göra det till något fel att vara flicka respektive pojk? Vi är två olika kön. Det är när vi gör stor sak av det som det är ett problem. Vad är det för problem om man har en klänning på en flicka och en skjorta på en pojk? Blir det fel på barnet? Tycker det här är urtöntigt!

Skillnad är om man kanske inte vill ha vissa klänningar eller pojkars hårda jeans för att det inte är bekvämt. Men att göra det fel att vara flicka respektive pojk känns helt vrickat. Det är ju de vuxna som gör så som gör att barnet får en skev uppfattning. Jag lär mina barn att pojkar är pojkar. Flickor är flickor. De är lika mycket värda och ska behandlas lika.   
    Vad händer om dina barn växer upp och en av dem berättar att den är född i fel kropp, att han t.ex. inte alls är någon pojke utan en flicka, och har mått riktigt dåligt hela sin ungdom pga. att hon känt pressen att vara den du vill att hon ska vara? Ett möjligt scenario.

Och man behöver inte dra det så långt; din flicka kanske kommer in i en fas då hon vill välja kläder från herravdelningen, inte sminka sig, inte fixa håret eller liknande - kommer du tycka att hon är mindre flicka då?

Nyfiken också på hur du lär pojkar vara pojkar - hur är en pojke? 
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?