• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • Millan83

Väntar med spänning på svaren! Blir själv irriterad varje gång jag handlar på hm och det står "tröja kille" när jag köpt en fin tröja till min dotter. Jösses liksom! Varför inte "tröja barn"?

Så, jag köper från båda avdelningarna eftersom jag köper plagg jag tycker är fina och vill inte begränsas av nån löjlig indelning! 

• Retro

Mina flickor har inte så många rosa plagg och de de har är ljusrosa. Sönerna har mörkrosa. Jag tycker helt enkelt rosa är fint ibland, men långt ifrån alltid/jämt!

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie, Tove, Alf ✰ ☆ ★
  • keron
    lövet2 skrev 2013-02-23 07:46:45 följande:
    Främst för att det ska synas att hon är flicka och också för att jag skiljer på pojkar och flickor. Tids nog blir hon ändå tonåring och klär sig i svart.
    Skrattande
  • ree
    keron skrev 2013-02-23 11:24:53 följande:
    Skrattande
    Kan du skicka inbox till mig för jag står som oinbjuden på ditt konto. Jag har en fråga.
  • Thaleya1

För att jag tycker flickkläder är fina kanske vore ett alternativ.

NU har jag inga barn, men jaa flickkläder kan se söta ut på flickor.
    Däremot skulle jag inte vilja sätta flickkläder på min son (om jag hade någon) eftersom jag vill att min son ska se ut som en son inte en tjej, iaf tills han får bestämma själv.

Rosa hatar jag dock.

Men om min mamma sa, haha alla trodde du var en pojke när du var liten, då hade jag tagit det som en förolämpning, jaha såg jag manhaftig ut eller?

JAg tänker klä mina barn neutralt  för jag älskar färgerna gul, grön, pasteller, vitt grå och beige. Jag tänker inte klä min son med klänning, även om  jag skulle kunna sätta på en dotter en klänning.

Jag vill att andra ska uppfatta min dotter som en tjej eller som en baby, och detta gör man genom att klä barnet som en tjej eller neutralt.

• linas fina

Färgerna på flickavdelningen är oftast gladare men jag brukar se till plagg i valet av kläder, inte könet. På små bebisar är det viktigast att kläderna är praktiska. Skulle aldrig dra på en klänning på ett spädbarn. Spets och volanger känns också överflödigt. Jag handlar helt enkelt det som är funktionellt och som ligger i min personliga smak vad gäller mönster, färger och tryck. Tycker det är märkligt att göra på annat sätt. Hör ibland någon som beklagar sig att de inte kan köpa gulliga kläder för de har en pojke. Men varför köper man inte bara det man gillar? Verkar urdumt att önska få köpa rosa men låter bli trots att det går alldeles utmärkt.

• Lufsan

Tycker att det är fint bara. Har inte tänkt så mycket på det. Vi har både och. 

En dag i sänder.
  • Indianica

När lillan var liten klädde jag henne i rosa av två orsaker, det ena är att jag själv älskar rosa och det andra är att jag blev trött på att folk tog fel på kön.

Sonen klädde jag i "killkläder" för att markera att han är en kille, men när han blev runt 2 år och tydligt såg ut som en kille i övrigt (kort hår och biffig kropp redan då)så klädde jag honom "könsneutralt"  eller i rosa och blommigt, men när han var runt 3 år blev han medveten om att de andra grabbarna på dagis hade "coola killkläder" och för de flesta barn är detta med likhet med kompisar viktigt, så han ville också ha den typen av kläder och t ex inte en rosa eller blommig tröja. Nuförtiden kanske det är bättre vad gäller att barn styr varandras klädval, men för 10 år sedan var det inte så att barnen på dagis var könsneutralt klädda och då ville inte heller mina barn vara det.

Nu är mina barn i 10-årsåldern och jag handlar både könsneutralt och rosa och sånt till dottern. Båda mina barn vågar idag bryta mot normen i skolan och ha POPs glada färger på sig, fast det nu nästan är ännu mer könsuppdelat vad gäller kläder bland barnen (tjejerna i glitter och killarna i dova färger). 

• Lovehurts
    Millan83 skrev 2013-02-23 10:57:59 följande:
    Väntar med spänning på svaren! Blir själv irriterad varje gång jag handlar på hm och det står "tröja kille" när jag köpt en fin tröja till min dotter. Jösses liksom! Varför inte "tröja barn"? Så, jag köper från båda avdelningarna eftersom jag köper plagg jag tycker är fina och vill inte begränsas av nån löjlig indelning! 

Men vadå har du inte en FLICKA & kanske en POJKE. Klart det ska stå vad dom är gjorda till/för. Du vet det är en skillnad på pojke/flicka ;) Ska jag handla ett plagg till min son t ex då går jag ju inte in på flickavdelningen.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?