• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • Lovehurts

Enkelt,för att det är just en TJEJ. Vill att man ska se det och hon att hon ska må bra av det i framtiden:) och nej har inget emot rosa på min dotter. Mycket fint och TJEJIGT.

• augustisten

Jag har barnkläder på mina barn, dottern har mycket som sonen haft, men det mesta finns inte kvar då det är fem år emellan.

Jag valde dock "annat" för dottern har mycket tunikor. Ett väldigt praktiskt plagg (speciellt på knubbiga barn som tröjor ofta åker upp på) som sonen också hade en hel del - men tyvärr blir det ju lite av ett statement att klä en pojke i det - och jag var inte bekväm med att välja det åt honom (men som lite större valde han det ofta själv). Så tunikor används helt klart mer nu.

Dottern är 1,5 nu och folk tror ibland att hon är en pojke men det verkar inte bekymra henne alls faktiskt. Sonen reagerar fortfarande inte nämnvärt om någon tror att han är flicka heller.

• Cornellia

Nu har jag ingen dotter, men om jag fick det så skulle jag handla enbart på tjejavdelningen eftersom det endast är där dom fina färgerna finns.

Nu har jag en son och han har i princip bara kläder från tjejavdelningen.

• Jill 79

Jag köper gärna kläder som jag tycker är fina. Hon använder endel ärvt efter brorsan och så blandar jag in klänningar och sånt jag tycker är fint. Gärna lite i tjejiga färger typ rosa eller lila tröja till jeans osv. När jag var liten hade mina föräldrar nåt slags genustänk(eller bara taskig smak?)och jag hatade det. Alla andra flickor hade så fina kläder och själv fick jag dras med bruna Manchester byxor och liknade. Men lagom är bäst, använder en del blått och brunt till min tjej och killen har vissa röda och lila plagg. Jag gillar färgstarka kläder helt enkelt.

• Lovehurts
    augustisten skrev 2013-02-23 08:51:17 följande:
    Jag har barnkläder på mina barn, dottern har mycket som sonen haft, men det mesta finns inte kvar då det är fem år emellan. Jag valde dock "annat" för dottern har mycket tunikor. Ett väldigt praktiskt plagg (speciellt på knubbiga barn som tröjor ofta åker upp på) som sonen också hade en hel del - men tyvärr blir det ju lite av ett statement att klä en pojke i det - och jag var inte bekväm med att välja det åt honom (men som lite större valde han det ofta själv). Så tunikor används helt klart mer nu. Dottern är 1,5 nu och folk tror ibland att hon är en pojke men det verkar inte bekymra henne alls faktiskt. Sonen reagerar fortfarande inte nämnvärt om någon tror att han är flicka heller.

Ser du ens va du skriver? 1,5 år och hon "verkar" ej bry sig hm nä undra varför?? Jo för att hon är 1,5 år hm. Sen "nämnvärt" på sonen. Orkar inte!!
  • Den vita staden

Ser tillbaka på vad jag köpt åt barnen o. inser vilken skillnad det varit på vad jag köpt till döttrarna(f. -91 o. 03) - inte så konstigt kanske, det skiljer ju en del år på dem. Som jag minns det så var det inte så indelat när den stora var bebis, hon fick kläder i många olika färger. Men visst köpte jag helst i mina favoritfärger när jag hittade något jag tyckte var fint.

Sen fick jag en pojke, han har ju inget i den här tråden att göra .

När lilla dottern föddes, fick hon använda en del av syskonens kläder, men köpte ju en del nytt till henne med.
    Mycket rosa för det ingår i mina älsklingsfärger -
    Båda flickorna har dock när de själva blivit kapabla att uttrycka smak, valt en annan färg - grönt i första hand, så jag tror jufaktiskt inte att de tagit skada av mina val. Handlar ju om att vara lyhörd.

Köpt av det som finns o. är fint, samt gör om gammalt. Röstar därefter.

N u  ska vi åka in till stan' o. köpa en ny g r ö n  jacka åt 9åringen.. återkommer..

Communist until you get rich;Feminist until you get married;Atheist until the plane starts falling..
  • gbgumman

Hade han gett mig den minsta vink om att han ville ha rosa och rosetter så hade jag gladeligen överöst honom med det. Hitintills har han aldrig visat det minsta intresse för att klä sig alls. Skulle nog helst ha pyjamas hela dan.

• Lovehurts
    gbgumman skrev 2013-02-23 09:03:03 följande:
    Hade han gett mig den minsta vink om att han ville ha rosa och rosetter så hade jag gladeligen överöst honom med det. Hitintills har han aldrig visat det minsta intresse för att klä sig alls. Skulle nog helst ha pyjamas hela dan.

• snällochgla

Jag har två döttrar (nu vuxna) och jag är en person vars favoritfärger är grått, svart och vitt så mina tjejer hade ytterst neutrala kläder när de var små, MEN vad hände när tjejerna börjar fatta och bry sig............Jo det blir blommigt, rosa/lila, glitter, ja ALLT som finns på flickavdelningens mest tjejiga del. Jag "led" av alla "my little pony" i rosa med glitter på och Mimmi/Musse i neonrosa-lila, men betalade och såg glad ut! Men den här frågan är ointressant för tjejer kan ha precis allt!  När det gäller detta "genustjafs" så handlar det oftast (på FL) om huruvida det är OK att ta på sin 2-årige son rosa klänning med glitter.

• Zizzy Zimsson

När min dotter var liten köpte jag mycket kläder som var gula, oranga och gröna, men även en del rosa och röda.

Oftast handlade jag på "flickaavdelningen" i klädaffären, detta beroende på att där fanns allsköns ljusa och glada färger, medan den s.k. "pojkavdelningen" mest såg mörk och murrig ut, med marinblått, grått och svart. *rys* 

Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?