• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • Äppelkaka

Nezzan: Välkommen hit! Då känner du ju oss redan Vad härligt att allt går bra dden här gången och jag hoppas att vi alla i den här tråden kan följas åt under graviditerna!

En fråga till alla: Ni som mått illa, har ni fått något mot det och har det hjälpt? Jag började må riktigt skitdåligt i fredags och i lördags var jag helt ssänkt. Igår var en bättre da goch idag kan jag stå ut att vara på jobbet men det är med spyan i halsen. Jag kräks inte men illamåendet gör mig liksom paralyserad och oförmögen att ta mig för något vettigt.

Det är verkligen annorlunda mot förra graviditeten för då hadde jag mer ett jämt illamående i bakgrunden som blev bättre när jag åt men nu kan jag har bra dagar och sedan dagar när jag mår skitilla, knappt kan äta och bara vill ligga still.

Apropå föräldragrupp så kan det nog vara bra. Förra gången så fick vi knappt någon eftersom vi väntade barn på sommaren och bor på en liten ort. Vi var tre par och vi var äldst (då 34 och 38) och vi träffades bara tre gånger. VI hade aldrig någon träff efter att barnen var födda även om vi sågs i andra sammanhang tillsammans med barnen. Den här gången ska jag fråga om man ens brukar få vara med vid andra barnet och hur ddet är upplagt i så fall. Min erfarenhet är att ett par som är 10 år yngre ändå kan vara roliga att umgås med eftersom man är i samma fas i livet just då och med tanke på att jag är 37 år nu så är ju par i trettioårsåldern i helt olika en själv

• 3villbli4
    Äppelkaka skrev 2013-03-11 13:20:01 följande:
    En fråga till alla: Ni som mått illa, har ni fått något mot det och har det hjälpt? Jag började må riktigt skitdåligt i fredags och i lördags var jag helt ssänkt. Igår var en bättre da goch idag kan jag stå ut att vara på jobbet men det är med spyan i halsen. Jag kräks inte men illamåendet gör mig liksom paralyserad och oförmögen att ta mig för något vettigt.

Det är verkligen annorlunda mot förra graviditeten för då hadde jag mer ett jämt illamående i bakgrunden som blev bättre när jag åt men nu kan jag har bra dagar och sedan dagar när jag mår skitilla, knappt kan äta och bara vill ligga still.
    Nu vet inte jag om det här hjälper dig så mycket. Men jag har ju nu, precis som min förra graviditet fått Hyperemesis, extremt graviditetsillamående. Och jag har sedan v7 varit i kontakt med gyn både för att jag fått vätskebrist och gått ned mycket i vikt och för att de hjälpt mig med just mediciner mot illamåendet. Beroende på hur allvarligt illamåendet är så finns det massa olika mediciner som de kan skriva ut som funkar. 

Många brukar ta Lergigan comp och bli hjälpta av det. Jag har fått utskrivet flera olika mediciner som i alla fall lättat illamåendet lite grann. Från v16 började de funka t.o.m. riktigt bra. Då tar jag Primperan 3 ggr per dag och Lergigan morgon och kväll. Även en B6 tablett. Nu kanske det inte behövs alla 3 dessa preparat för att ditt illamående ska lätta, men det finns definitivt sånt som kan hjälpa. Tycker att du ska ringa din bm eller gyn och be dem hjälpa dig. Jag vet hur fruktansvärt handikappande illamåendet kan vara. 

Nezzan: stort grattis till graviditeten och jätte roligt att du äntligen ville skriva här i tråden. :)

Jag är i v16+2 nu och väntar spänt på att få kallelse till rul, den borde komma snart. Det här är ju min sambos första barn och han vill jätte gärna veta kön, så vi har bestämt att om de kan se det så vill vi veta. Jag har fått mage jätte snabbt den här gången och ser redan ut som jag gjorde i v22 med dottern. 

drömmer om ett barn: Jag förstår din oro. Men jag tror fortfarande att det bara är livmodern som växer så det knakar. :) 
  • Nezzan
    Jennyz och snöflinga: Tack  för alla info - ska absolut ta det en funderare till och ringa BM här och höra när gruppen ska vara mm

Drömmen om ett barn: Det är helt klart underbart spännande med vul oxå!! Tänk - det är första gången ni får se eran pluttHjärta Molvärken låter väldigt lovande - då jobbar ju kroppen på.  Men jag förstår att det känns oroligt.... kanske det kan vara liten tröst i att då jag har haft  "vanliga missfall" med blod  så har det inte varit molvärk,  utan gjort väldigt ont - och med en känsla av "väldigt vassa knivar" som hugger/sticker

Äppelkaka: TackarGlad Ja, det hoppas jag verkligen oxå på!! Ang illamående så lyckades jag hålla det borta genom att konstant småäta - men det är nog inte det bästa man kan göra Flört  Tänkte köpa åk-sjuke tabletter på apoteket som finns men höll ut  då jag slapp detta med känslan av att vara på väg att kräkas - det kan inte vara roligt för dig och gå omkring med den känslan =/   Vissa har även provat speciella armband.. vet inte om de fungerar men tänker mig att det kanske kan vara ngt om du inte vill ta tabletter..?

Tack för dina tankar oxå om föräldragruppen - jag måste nog våga vara lite mera öppen känner jag Skrattande som ni säger kan det ju vara en hel del trevliga personer där ju som vi isf skulle ha missat
  • Nezzan
    3villbli4: Tack en massa till dig oxå.. Glad

Ang kallelse till Rul:et så fick vi inte heller hem någon, så jag ringde min bm om detta varpå hon berättar att hon tänkte berätta om dag/tid då vi kom på nästa besök hos henne!!   Men sånt vill man ju veta så fort man bara kan så man får längta och göra ett fint hjärta  runt datumet i kalendern Flört så mitt tips är att ringa och kolla!!
  • 3villbli4

Nezzan: Vi har inget inbokat bm besök, vi ska boka tid för det efter ul. I vårt landsting skickar de hem kallelse ca 2 veckor innan, så vi får nog vackert vänta. Längtar hur mycket som helst, men den kommer nog. :) Den här veckan borde den ju komma.

• drömmer om ett barn
    jennyz: Vi får hoppas att det blir en kanondag, är rädd att det ska vara tomt därinne. Vågar inte ta ut någon glädje fullt ut förrän efter vi fått veta om det finns liv. Men försöker tänka positivt! Solig

Petto 83: Så du har också "mensvärk".. Innan jag plussade kände jag ganska mycket och sen lugnade det ner sig för att komma tillbaka igen. Är tydligen ganska vanligt men när man inte är van så känns det bara jättekonstigt!

Äppelkaka: Trist att du har drabbats av illamående.. Rynkar på näsan Hoppas det finns mediciner som kan hjälpa dig. Kan inte vara lätt när man mår så dåligt att man inte ens får någon mat i sig, illamåendet blir väl ännu värre pga detta.

3villbli4: Vad roligt att höra att du mår lite bättre nu! Glad Det var en väldans massa tabletter du tar, men skönt att det hjälpte till slut. Måste du fortfarande gå och få dropp?

Ja, det är säkert livmodern som växer och gör plats för ett litet liv (eller två). Spännande med RUL snart, hoppas ni får reda på könet! Skrattande

Nezzan: Usch, vad hemskt att behöva gå igenom missfall! Gråter Låter väldigt smärtsamt också. Ska försöka att inte tänka på riskerna som finns men det är så svårt. Måste ha varit/vara riktigt tungt för dig under denna graviditet med tanke på vad du gått igenom tidigare. Bara de mest riskabla veckorna passerar så man kan slappna av och njuta av allt detta! Drömmer
  • 3villbli4

drömmer om ett barn: ja det känns så skönt, äntligen få njuta lite. Jag mår fortfarande illa och kräks då och då, men jag får i mig så pass att jag inte varit in för dropp nu på två veckor, så skönt. Nu kommer det andra istället med börsvärdet som måste bli ordning på och foglossning, men det är småsaker jämfört med det andra känns det som. :) Ja jag hoppas också vi får veta nu när jag ställt mig in på att vi vill veta. :) Jag har inte som mensvärk längre, nu känns det att det mer drar i ligamentena. Vad spännande med vul snart, jag vågade inte tro på det förrän man fick bildbevis. Men snart är ni där. :)

• drömmer om ett barn
    3villbli4: Måste varit otroligt skönt att slippa droppet dessa två veckor. Du är värd att få en lugn och harmonisk graviditet efter allt du gått igenom. Jag hoppas verkligen att det håller i sig nu och att du slipper det värsta illamåendet. Nu ska du gå upp i vikt, inte ner.. Solig

Drar det i ligamentena? Låter läskigt, men gör inte ont förhoppningsvis. Eller är det detta som är foglossning? Åh, får man en bild med sig hem från vul:et? Glad
  • Freja150

Drömmer om ett barn: spännande med VUL vi fick ingen bild med oss från första besöket och det var lika för det är inte så mycket att se, förrutom det där flimret som visar att hjärtat slår men det syns ju inte på bild. När vu däremot var på VUL 2 i vecka 10 så kunde man se ett huvud, armar och ben - då fick vi en bild med oss hem =) Det är inte foglossning när det drar och spänner i ligamenten, för mig känns det ungefär som träningsvärk i nedre delen av magen när jag står eller ligger sträckt. Däremot har jag även fått foglossning men det är lite svårare att förklara, i bakre fogarna är det ömmande svanskota för min del och det stramar i skinkan. Men tro mig - får du foglossning så vet du vad det är liknar inget annat

• Äppelkaka

3villbli4: Tack för tipsen Jag ska till bm för inskrivning imorgon och då tänkte jag be henne ordna med recept på något starkare än postafen (hjälper inte ett skit) för de dagar som värst. Kan knappt föreställa mig hur det måste vara med hyperemesis, det låter vidrigt! Stackare som får det varje graviditet, skönt att det börjar bli lite bättre i alla fall.

Nezzan: Ja du, småätandet bygger denna kropp.... Jag har småätit hela tiden eftersom det varit det enda som hjälpt och nu får jag nästan panik när inte ens det hjälper vissa dagar. Jag går ju hellre upp +20 kg igen bara jag får må hyffsat . Ser också att jag skrev lite fel i sista meningen, det ska stå "inte helt olika en själv"

drömmer om ett barn: vad spännande med vul snart, tänk om det är två! Skrattande Att det spänner och drar och känns som mensvärk låter bara som bra tecken för då händer det något där inne. Apropå foglossning så sitter min i fogen fram och då känns det som om jag sträckt ljumskarna ordentligt. Riktigt ont gör det och foglossningbälte hjälper inte heller. Så jag hoppas att du slipper det, här har det just börjat göra sig påmint....

Jag kan konstatera att även fast jag är oändligt tacksam över att vi ska få ett barn till så trivs jag verkligen inte just med själva graviditeten. Är så avundsjuk på alla dem som säger att de aldrig mått så bra som när de varit gravida medan mina krämpor avlöser varandra. Nu kan det så klart bli bättre den här gången men jag har inte så stort hopp om det. Så om jag jag låter gnällig emellanåt så kom ihåg att jag inte är otacksam Glad

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå