• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • Nezzan

Heli78: Tack en massa... ja, shit - har fortfarande lite svårt att förstå att det tog sig och har hållit så här länge. När vi plussade igen var vi båda helt övertygade om att vi skulle hålla graviditeten hemlig så länge som möjligt , till typ efter vi kommer hem från BB  .. men magen går som inte att döljaFlört

Drömmen om ett barn: Tack för välkomnandet du oxå! *ler*..gissa om jag så många, många gånger har påbörjat att skriva ngt i Ivf Umeå- tråden.. för att sedan sudda ut. Har varit så rädd för att i ord och skrift sätta graviditeten på pränt, har fått för mig att det skulle innebär att jag "jinxa" det hela *helknäppt - jag vet*Flört När jag vid förra graviditeten upptäckte att vi varit där samtidigt som A79 (av det hon skrev i tråden) så hade jag tänkt  börja skriva efter v 12...  

Ja, tidigare missfall hade ju börjat med ont och sedan blod.. så att graviditeten skulle ha avstannat utan att kroppen förstått, fanns inte i vår värld. Jag kände mig så lurad av min egna kropp och har därför nu länge gått och varit rädd för att bli lurad igen - men vi har världens underbaraste BM som vet vår historia och var den som upptäckte MA:et.. så vi har haft täta besök fram tills rul:et, där hon vet att vi kollar först att liten lever och pratar sedanGlad

• Nezzan

Jennyz: trist att de inte kunde låta dig komma tillbaka på ett till innan rul:et.. förstår din oro!

Ett tips - om du inte redan gör det, är att varje dag skriva ner den upplevda mängden blod (man glömmer ju så lätt).. så att du kan gå tillbaka och se efter,  så du får en känsla för om det minskar eller ej.  En sådan anteckning kan annars framöver vara ett argument gentemot sjukvården till varför du vill få kolla igen (skulle ju eg inte behövas men ibland är det som patient inte så lätt att nå fram alla gånger)

• jennyz

Grejen är att jag inte fått blod, bara bruna flytningar, och de har sagt att om jag får blodfärgat så ska jag ringa dem direkt... Det har aldrig kommit mycket, det är gränsfall på att jag behöver trosskydd, men blir brunt varje gång jag torkar mig... Koaglet var 3*3 cm vid första VUL så det var rätt stort så de sa att det kan ta ett tag innan det är borta, speciellt då det ligger ovanför bebisen, ingen fri väg ut direkt...

• Nezzan

Okie.. skönt att det iaf inte är färskt blod men förstår att du gärna kan vara utan det helt och hållet!! Hoppas dagarna fram till den 21:a flyger fram i rasande fart =)

• jennyz

Ja absolut skulle jag vilja slippa!! men magen växer för fullt så jag försöker njuta ändå... Förra graviditeten hade jag blod av och till i 12 veckor och det gick bra, bara att inse att inget ska vara lätt i förloppet att skaffa barn, inte som man trodde när man var yngre...

• mammaidamaria

Heli78: Jag mår rätt ok! Är på extra koll pga spår av äggvita men de håller sig i schakt. Väldigt trött på kvällen, somnar typ 20;)
    Men mår annars väldigt bra, klart de känns man är större speciellt när man ska böja sug ner;)

• Nezzan

Jennyz: Skönt att du kan njuta ändå!! Försöker oxå mig på det.. å det går juh som framåt =) Ja, tänk om vi alla visste då, när vi var yngre, det vi vet nu...

Mammaidamaria: skönt att de håller extra koll! Har du förresten fått någon info om man kan man göra/tänka på ngt speciellt,  för att försöka hålla det under kontroll... eller de kanske ger mediciner? Vet verkligen lite och ingenting kring detta Obestämd

• heli78

Mammaidamaria: att ta på sig sockarna är ingen lek längre. ;) Skönt att de håller koll. Jag sover också mer, somnar tidigt. Men får ofta gå upp och kissa på natten och då vaknar lillen och det är inte alltid så lätt att somna om när han sätter igång... Njuter ändå av att det faktiskt sprattlar på därinne. :)

• Snöflinga

Välkommen Nezzan!

Vi hade en bärsjal till vårt första barn. En elastiskt först och sedan, när h*n blev äldre en vävd. Vi äger även en ergonomisk bärsele (manduca) som fungerat bra. Men jag måste säga att trots lite krångel (som man snabbt vänjer sig vid) så är bärsjal 1000 ggr skönare att ha på sig än en bärsele!

Vår lilla bodde i stort sett i barsjalen från ca 2 månaders ålder till 5 månaders ålder, då h*n vägrade åka vagn och bara sov i sjalen, så det var guld värt att ha den! Även därefter använde vi den ganska mycket, men inte lika mycket. Det kändes så skönt att kunna använda vagnen ibland också!
    Vi köpte också ett bärskydd från MAM som man rekommenderas om man tänker bära ute och det inte är sommar. Fast det finns sommarbärskydd också som ska skydda mot UV-strålningen...

• heli78

Snöflinga: Tack, tack för bra beskrivning! :) Tror nästan att jag köper mig en sjal. Gillar tanken på att kunna bära bebis nära och bekvämt och samtidigt ha händerna fria och möjlighet att göra annat samtidigt. :)

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå