• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • mammaidamaria

Nezzan: Jo han jobbar antingen em/kväll eller em/kväll/natt så vi hinner inte ens ses i dörren vissa dagar och det är extra jobbigt nu när jag är gravid och trött och slut.

Tycker ditt upplägg låter klokt, att ta ut lite semester om du inte behöver de till nästa sommar. Jag kommer att ta ut övertid och semester 3 v innan bf för jag kommer nog inte orka jobba hela tiden ut.

• 3villbli4

Nezzan: Vad mycket jobbigt ni har runt omkring er. Hoppas verkligen att det kommer ordna sig. Skickar massa styrke kramar till er.

• Äppelkaka

Nezzan: Jösses, en del familjer blir verkligen prövade! Så otroligt trist att ni och era anhöriga ska behöva ha så mycket elände Det låter klokt det du tänkt om fp och semester, tänk bara på att det kan vara tungt att vara höggravid även med kontorsjobb. Har du en lugn graviditet så kommer nog din planering att fungera utmärkt Jag har själv ett kontorsjobb och förra gången så gick jag hem 6 v före bf eftersom jag var så väldigt trött och slut. Tog ut all komp, sparad semester och årets semester och det räckte ett par veckor efter att han fötts också.

Den här gången blir det nog ca 3 veckor innan bf eftersom jag kommer att ta några veckor semester under sommaren och sedan gå hem någon gång i september.

Jag ser här att det inte bara är jag som är väldigt trött *gäsp* Ofta är jag så trött att det enda jag kan tänka på är när jag ska få vila nästa gång. Så fort jag har en ledig dag så sover jag middag tillsammans med sonen och på jobbet så har jag lagt in tupplurar de dagar vi jobbar lite längre. Ni som varit gravid ett tag nu och ni varit gravida tidigare; har tröttheten lättat någon gång eller ska det vara så här nu?? Jag börjar misströsta.... förra gången var jag inte lika förlamande trött så jag har inget att jämföra med,

• Petto 83

Drömmer: du gör det bra som orkar med och speciellt natt. Hade jag aldrig fixat på långa vägar. Jo, oj vad jag väntat och väntar, känns som flera år snart haha men nu är det nära :) hoppas hoppas allt ser bra ut.

Själv jobbar jag på förskola och med sonen blev jag sjukskriven i 7 månaden på halvtid pga min rygg som är lite bråkig sen en olycka sen fick jag beviljad gravidp. och gick hem 1 månad innan han föddes och det behövdes. Att få vila och ladda inför förlossningen. Min bm så då att det låg som förslag att alla gravida skulle få gå hem 1 månad innan BF men det verkar gå tungt med det.

• jennyz

Oj vad det vore skönt om alla fick vara ledigt en månad innan, själv lär jag aldrig få något beviljat, har eget företag inom ekonomi, så det är sittandes hela dagen, vilket inte heller är bra för ryggen... ;-( förra graviditeten fick jag gå till en sjukgymnast som sa att det inte var foglossning jag hade... men ont gjorde det ju ändå...

• Petto 83

Jennyz: ja visst borde det. Och det handlar ju inte om att det är en sjukdom att vara gravid utan att kroppen inte orkar hålla samma tempo som innan. Men men det är väl fel personer som sitter där uppe och bestämmer. Tycker alla skulle få testa på att vara höggravid och utföra sitt jobb 100 % haha alla dessa mustasch nissar

• turtle01
    drömmer om ett barn skrev 2013-03-24 15:08:51 följande:
    turtle01: Hur länge tar det innan du får svar på överklagan tror du?
    Ingen aning, men förhoppningsvis i början av nästa månad. Vågar dock ändå inte hoppas alltför mycket på ett positivt besked med rädsla för att bli så himla besviken.... -hade samma strategi inför första ansökningen. Har ju hört så himla mycket om hur spretiga besluten kan vara. Annars får plan B bli att ha ett möte med chefen och offra några semesterdagar på de tunga passen, eller försöka hitta nån läkare som inser det sjuka i att gå så långa arbetspass och få nån deltidssjukskrivning. Att det ska behöva se ut såhär idag 2013 ?? 

Än en gång, grattis till ditt positiva  VUL!! 
    naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
  • turtle01
    heli78 skrev 2013-03-23 21:06:04 följande:
    Turtle01: alltså hur motiverar de ett avslag?? Det låter galet m 17 h skift med tungt jobb!
    De påstår att jag inte har ett tungt jobb eftersom det inte är några tunga lyft med deras mått mätt. Men arbetsdagens längd gör ju att allt blir tungt. Idag jobbade jag "bara" 7,75 timmar, men ryggen började säga ifrån redan efter halva dagen. Då hade jag promenad, handling, mer städ och lite matlagning kvar att göra. 
    naturligt gravid efter misslyckad IVF-behandling, första barnet... bf 13:e maj
  • Nezzan

Hej på er å  tack för era tankar om fp och semester.. jag tänker mig att jag inte verkar vara helt ute och cykla om jag sparar på fp-dagarna istället =)  ska dock verkligen bli spännande och se hut mkt man orkar med veckorna före..

Ja, skiftgång verkar inte var kul på nått sätt för familjelivet när någon jobbar så.. men det blir ju lite bättre i lönekuvertet än när man går ständigt dag.. Själv så är jag numera väldigt van att vara "volvofru".. vi har varit tills sedan -98 och han har jobbar tvåskift hela tiden (vi brukar skoja om det och säga att vi därför eg bara varit tills halva tiden Flört) och återigen tack för era ord och varma tankar om det som händer kring familjenHjärta det otroliga är ändå att det blir en form av vardag kring alla sjukhusvistelser, strålningar och cytostatika på något knasigt vis... men jag är så djupt, innerligt tacksam över att mina nära och kära får en underbar vård och mediciner utan att fundera på pengar finns till att bekosta det. 

Drömmer: Skönt att nattpasset är över för denna gång!! Hehe..jag känner verkligen igen mig i det där med att bara vilja äta och sova ;) gjorde nog inget annat i ungefär två månader.

Äppelkaka: jag upplevde att tröttheten släppte efter ca v 14 men har nu kommit tillbaka lite kring v 20-22, inte så att jag alltid behöver sova en stund på dagen men gör det gärna om tillfälle skulle ges =)

Petto83: Usch för problem med ryggen.. och ännu mer trist att du fått det efter en olycka... men jag hoppas du slipper det denna gång iaf . Vilket bra förslag  med att få gå 1 månad innan  - vet du hur långt bort det var till ev beslut? Haha - jag är helt med på att rösta fram att gubbsen i kostym skulle få prova på en graviditet ;)

Turtle01: Men det låter ju helt vansinnigt att ditt jobb inte skulle räknas som tungt?? Du har ingen i arbetsgruppen som varit gravid och fått igenom det tidigare?  Blir ju upprörd här över hur de verkar resonera.. visst jobbade du inom vården - brukar inte man inte alltid få gå två månader innan.. så är det för de som jobbar inom hemtj iaf, jag har en vän som är gravid och beräknad 10 dar före mig och hon jobbar inom hemtj och kommer gå 2 mån innan - det var inga problem alls för henne...

• jennyz

Jag kommer nog att ta semester juli sedan nalla av föräldradagarna för att kunna jobba mindre...känns trist men räknar med att jag inte kommer orka så mycket då.. Tröttheten gick över ett tag efter v15, men jag känner att den är på väg tillbaka, ska bli skönt med påskledigt med mina föräldrar, mormor är så populär så jag tror jag får vila en del..

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå